15 במאי 2015

אלון מאסק דמות מרתקת.



כתבנו למטה על המצברים החדשים שעל ייצורם הכריז אלון מאסק (Elon Musk) – הבעלים של חברת "טסלה" המייצרת מכוניות חשמליות.

אלון מאסק הוא דמות יוצאת דופן, מופלאה, הוא איש בעל חזון, ובעל יכולות בלתי רגילות להוציא דברים לפועל, לארגן, לפעול, לעשות, לייצר. הוא בעל השכלה והבנה מדעית עמוקה – תואר שני בפיסיקה, (וגם תואר ראשון בכלכלה), והפסיק את לימודי הדוקטורט כדי לעסוק במיזמים שלו. הוא נולד ב 1971 בדרום אפריקה, עבר בגיל 17 לקנדה בה רכש את מרבית השכלתו, המשיך והשלים לימודיו בארה"ב והפך אזרח אמריקאי ב 2002. כעת מתפרסם ספר אוטוביוגרפי שלו, ופרק ממנו מתפרסם בבלומברג. אני ממליץ לקרוא את זה.

אלון מאסק היה בין המייסדים של שתי חברות תוכנה, Zip2 ו PayPal, וכאר הן נמכרו (ב 1999 ו 2002) הוא מצא עצמו, בגיל 30 בערך, עם רכוש של כמה מאות מיליוני דולרים. אז הוא החליט שבמקום להתעסק עם עוד מיזם אינטרנט הוא רוצה להטביע חותמו על ההיסטוריה, ולהציל את האנושות מכליה. עוד בתור ילד הוא נדבק בחיידק של כיבוש החלל, וקרא בהתלהבות ספרי מדע בדיוני. הוא מאמין שהמין האנושי חייב להתפזר ולהתיישב במקומות נוספים בחלל כדי למנוע הכחדתו במקרה וכדור הארץ ייהרס. כיעד ראשון שם לעצמו את ההתיישבות במאדים.

לצורך הגשמת חזונו ייסד בשנת 2002 את החברה ספייסאקס SpaceX. הוא החל מאפס, מכלום, ותוך 7 שנים תכנן ובנה (בעזרת אלפי מהנדסים ומדענים שגייס) טיל חדש לשיגור מטענים לחלל, הפלקון 1, המונע על ידי מנוע רקטי חדש, מרלין, שנחשב למנוע החזק והיעיל מסוגו. ספייסאקס היא החברה הפרטית הראשונה, והגדולה ביותר לשיגור מטענים לחלל. היא נבחרה על ידי NASA כקבלן לשיגור מטענים לתחנת החלל הבינלאומית, ובהמשך גם בני אדם. ספייסאקס היא היום חברה רווחית, היא מתחרה בחברות רוסיות, צרפתיות, סיניות ועוד (כול השאר חברות ממשלתיות) בעסקי שיגור לוויינים לחלל. ההישג של מאסק בהקמה של החברה, בתכנון וייצור, תוך זמן קצר להפליא ובעלות נמוכה בעשרות מונים מהעלות של החברות הממשלתיות, של טיל חדש המסוגל לשאת מטענים גדולים לחלל הוא הישג אדיר.

בנוסף, מאסק הוא ממודאגי האקלים, הוא חושש שהתחממות כדור הארץ (מעשה ידי האדם) עלולה להביא לכליית המין האנושי, והוא נרתם להציל את המין האנושי גם מצרה זו, על ידי פיתוח מקורות אנרגיה מתחדשים. במסגרת שאיפתו זו הוא הצטרף ב2004 לחברת טסלה (שהוקמה על ידי אחרים ב 2003) , ונעשה למממן, מתכנן ומנהל הראשי שלה. טסלה מייצרת מכוניות חשמליות חדשניות.
מאסק הוא גם המשקיע הראשי ומנהל "העל" של חברת "סולר סיטי" שהוקמה על ידי שני בני דודים שלו. סולר סיטי היא היצרן והמתקין הכי גדול של פאנלים סולאריים, בארה"ב.
מאסק הוא באמת דמות מופלאה ונדירה של אדם בעל יכולות יוצאות דופן – גם בעל חזון, גם בעל ידע טכני, יכולת יזמות, ניהול, ארגון, יחסי ציבור ומעל לכול – הישגים ממשיים אדירים. הוא מונע עלי די האידאולוגיה שלו – החזון שלו אם תרצו. הוא לא מקים עסק כדי להרוויח כסף, הוא מקים עסק כדי להציל את האנושות – כך הוא מכריז וכותב בעצמו.

ההקמה של שני העסקים שלו – טסלה וספייסאקס, היא באמת הישג אדיר ויוצא דופן. אבל האם זה מציל את האנושות? ספייסאקס ייצרה, אומנם, טיל מקורי, חדש, יעיל, לשיגור מטענים לחלל. אבל האנושות משגרת מטענים לחלל מאז 1957, ויש לפחות תריסר ארצות וחברות שמייצרות טילים ומשגרות מטענים לחלל באופן שגרתי (גם ישראל). ספייסאקס היא חברה לתפארת, שהשיגה הישגים עצומים בזמן קצר, אבל לא פריצת דרך מדעית או טכנולוגית יוצאת דופן. ספייסאקס נעזרה בתהליך הפיתוח במימון של NASA  (מימון ממשלתי) ו NASA  (סוכנות החלל הממשלתית האמריקאית) היא הלקוח העיקרי של ספייסאקס – כי היא מעדיפה להשתמש בקבלן אמריקאי לשיגור מטענים לחלל ולא בקבלן רוסי.

כנ"ל "טסלה" – מאסק הצליח להקים, יש מאין, מפעל חדש לייצור מכוניות חשמליות מוצלחות, ונכנס לשותפות טכנולוגית וממונית עם מספר חברות רכב מובילות – טויוטה, במ"II BMW, ומרצדס. גם במיזם זה הוא נעזר בסובסידיות ממשלתיות גדולות שניתנו הן למפעל טסלה, והן לרוכשי המכוניות (כדי לעודד רכישת מכוניות חשמליות). שוב – לא המכונית בכלל ולא המכונית החשמלית הם מוצר חדש, מהפכני, מושיע אנושות. (המכוניות החשמליות הראשונות יוצרו כבר ב 1899). ולאחרונה, ירד קצב המכירות של מכוניות חשמליות והיברידיות – שמעולם לא נמכרו בכמויות גדולות. המכוניות האלה היו באופנה, בתור "מצילי אנושות", אך מעולם לא יכלו להתחרות במכוניות בנזין רגילות במחיר או יכולת שירות. המכונית החשמלית היא מוצר אידאולוגי, אופנתי (מבוסס סובסידיות), לא מוצר שרות מעשי, לכן, כאשר האופנה משתנה, המכירות דועכות.

כעת מקים מאסק מפעל ענק לייצור מצברים של ליתיום-יון, לרכב וגם לבית ולתעשייה. המפעל מוקם ברנו, נבאדה, בהשקעה של 5 מיליארד דולר, ואמור להתחיל לייצר ב 2017. גם הוא נועד להציל את האנושות.
אלון מאסק הוא גאון בתחום הייזום, הארגון, הייצור, הביצוע. הוא דומה קצת להנרי פורד. הנרי פורד לא המציא את המכונית, אבל המציא את פס הייצור שהפך את המכונית מקוריוז של עשירים למוצר צריכה המוני. ייתכן וזו תהיה גם תרומתו של מאסק בתחום טילי החלל, נחיה ונראה. בכול אופן – אין קשר מיוחד בין החזון של מאסק ליישוב החלל והצלת האנושות מההתחממות הגלובאלית לבין הישגיו – כלומר – הישגיו לא קידמו במיוחד את החזון שלו, ולא יצרו טכנולוגיה מהפכנית. אבל, אין ספק שהחזון שלו, ככול שנראה לא מעשי, הוא שדחף אותו להישגיו יוצאי הדופן.


יעקב

3 תגובות:

עוזי אמר/ה...

היי, אני מבקש לדעת קצת על זה:http://news.walla.co.il/item/2854437

זה מסריח עד השמיים בניסוח בוואלה ונשמע כמו עוד מחקרים מטעם, אבל לצערי אין לי זמן לחפור ולבדוק (לו היה - הייתי כותב משהו).

תודה.

יעקב אמר/ה...

אכן התפרסמו מאמרים על רעידות אדמה שנגרמות, באוקלהומה, לפי ההשערה, על ידי קידוחים להפקת נפט.
הרעידות נגרמות בעיקר לא בתהליך הפראקינג עצמו, כלומר הפקת הנפט, אלא בתהליך של החדרת מי שופכין (עודפי המים מהפראקינג) לקרקע.

צריך לציין שרעידות האדמה האלה קטנות ולא מסוכנות.

באשר לרמת הגולן - אין סכנה שתקרה תופעה כזו כי פשוט אצלנו אין מים בכמויות כאלה זמינים לצורך פראקינג.

ראה:
http://earthquakes.ok.gov/what-we-know/earthquake-map/

http://www.nytimes.com/2015/04/22/us/oklahoma-acknowledges-wastewater-from-oil-and-gas-wells-as-major-cause-of-quakes.html

http://www.nytimes.com/2015/04/24/us/us-maps-areas-of-increased-earthquakes-from-human-activity.html

יעקב אמר/ה...

אני רוצה לציין שבתהליך הפקת הנפט בשיטת הפראקינג נוצרים שפכים של מיליארדים של חביות של מים מזוהמים בנפט וכימיקלים. כדי לא לשחרר מים מזוהמים לנהרות, מצאו חברות הנפט שהדרך הכי ידידותית לסביבה להפטר ממים אלה זה להחדירם באמצעות קידוחים עמוקים, לתוך הקרקע.
השפכים האלה גורמים, באזורים רגישים מסוימים (לא בכול מקום) לרעידות אדמה.