9 במאי 2015

הבטרייה של טסלה אינה מתאימה לגבוי סולארי


כאשר טסלה הודיעה על ייצור מצברים ביתיים בטכנולוגיה ליתיום-יון – הם הודיעו שזה ייצור מהפכה ירוקה בתחום האנרגיה, ויאפשר לצרכנים רבים  להתנתק מרשת החשמל ( get off grid), ולקבל את החשמל שלהם מהשילוב של לוחות שמש ומצבר, בלי תלות בתחנות כוח. זאת, בעצם, השאיפה אידאולוגית, האידיאל, שבשמו מייצרת טסלה את המצברים. הגדילו לעשות פעילים ירוקים שהכריזו: זה הסוף של תחנות כוח פחמיות וגרעיניות ושל ייצור חשמל מרוכז.
כמובן, כול אלה חלומות מבוססים על אמונות בטן, ה"ירוקים" אינם מחוברים למציאות בכלל.
כעת מתגלות כמה עובדות נוספות על המצברים המוצעים של טסלה. הם הציעו, כזכור, שני מצברים, אחד של 10 קוט"ש ואחד של 7 קוט"ש, במחיר סיטונאי של 3500 ו 3000 דולר (בהתאמה). כעת מסתבר שחברת סולר-סיטי, החברה הגדולה בארה"ב להתקנת לוחות שמש, השייכת אף היא לאלון מאסק (הבעלים של טסלה), מציעה ללקוחות את המצבר של 10 קוט"ש במחיר 7140 דולר, כולל ממיר, אביזרים והתקנה – כלומר – מערכת מוכנה לפעולה. שימו לב שזה יותר מאשר פי 2 מהמחיר הסיטונאי שעליו הכריזה טסלה. יותר גרוע מזה – המצבר של ה 10 קוט"ש אינו בנוי לטעינה ופריקה יום-יומית, כלומר – אינו מתאים לגיבוי ללוחות שמש, ומתאים רק לתאורת חרום בזמן הפסקות חשמל. זה רשמי.
המצבר של 7 קוט"ש, שעמיד במחזורים רבים של טעינה ופריקה, מסוגל לספק זרם קבוע רק בהספק 2 קוט"ש (כלומר – 2 קוט"ש כפול 3 או 3.5 שעות...). שני קוט"ש מספיק כדי להפעיל כמה מנורות תאורה, מקרר, טלוויזיה וגם מחשב, אך לא יותר (וגם זה רק שלוש-ארבע שעות. לא מתאים לציפורי לילה). שאר האביזרים החשמליים, כמו מכונת כביסה, מייבש, דוד מים, תנור אפיה, מערכת מיזוג אוויר ביתית, חימום, שואב אבק או מגהץ – הזרם של 2 קוט"ש לא מספיק להם. אם אתה רוצה בכול זאת לנהל אורח חיים נורמלי, אתה צריך להתקין אולי 8 מצברים כאלה. אם נניח שעלות המצבר מותקן, (כולל האביזרים) הוא כ 6000 דולר (כפול מהמחיר הסיטונאי) – אתה מסתכל על הוצאה של 45-50 אלף דולר... לעומת זאת, גנרטור חרום בעל הספק של 16 קוט"ש ניתן לרכוש ב 3700 דולר.

ובל נשכח שיש ימים מעוננים שבהם השמש לא מופיעה יומיים או שלושה... מי ימלא את המצברים של האנשים הירוקים שהתנתקו מרשת החשמל? ומי יספק חשמל לכול המערכות הגדולות, שעליהן מבוססים חיינו – ערים גדולות, תחבורה, אספקת מים, אספקת מזון (בתי קירור), בתי חולים, תעשייה וכו'? ה"חלום" הזה של התנתקות מרשת החשמל – off grid – הוא בלתי מציאותי להחריד – אבל – זה מה שמרבית ה"ירוקים" חולמים בהתלהבותם.

יעקב



10 תגובות:

עוזי אמר/ה...

מצטער להיות פוץ: זרם נמדד באמפרים, אתה מתכוון להספק שנמדד בקו"ט ולא קוט"ש. קוט"ש זו יחידת מידה לאנרגיה, במקרה זה לאנרגיה הכוללת של הסוללה.

אני גם די בטוח ש 2 קו"ט לא יספיקו לכל מה שציינת, אלא אם כן הכל חסכוני מאוד (צריך להסתכל על הספק מקסימלי של מקרר, לא על הספק ממוצע)

יעקב אמר/ה...

7 או 10 קוט"ש היא כמות האנרגיה הכוללת שהמצבר מסוגל להחזיק - ולספק, בטעינה אחת.

2 קו"ט הוא ההספק המקסימלי שהמצבר מסוגל לספק לאורך זמן, באופן רציף.

מקרר פועל לסירוגין, בשליטת הטרמוסטט שלו. ברגע ההתנעה (ממצב של כיבוי) הוא צריך מכת זרם רגעית גבוהה - לא ברור לי שהמצבר מסוגל לספק זאת - יש אומרים שכן. להמשך הפעולה המקרר צורך פחות זרם, הכמות תלויה בגודל המקרר והמנוע שלו. ייתכן שהספק 2 קו"ט אינו מספיק למקרר גדול, רק למקרר קטן.

זה מה שהירוקים מתכוונים כאשר אומרים "שינוי באורח החיים". בגן העדן הירוק אתה לא יכול להפעיל כול מכשיר חשמלי שאתה רוצה, מתי שאתה רוצה. אתה צריך להשתמש בחשמל בצימצום, ורק מתי שהוא זמין. אתה צריך לחזור למגהץ על פחמים.

המשקיע העצמאי אמר/ה...

קצת סדר:

למי שיש כבר מערכת סולארית, הוא לא זקוק לממיר אז המיר של ה- 7 KW יורד משמעותית.

הסוללה מיועדת רק:
1. למי שאינו יכול "למכור " לרשת את עודפי החשמל שהוא מייצר - ויש לו מספיק עודפים לטעון הסוללה.
2. מי שחי במנותק מהרשת - ולא חסרים כאלו בארה"ב ובעולם נוצרה אפשרות סופר כלכלית "לאגור אנרגיה" כחלופה ללשבת בחושך
3. אפליקציות צבאיות - להביא דלק לבסיס אש באמצע אפגניסטן בשביל להפעיל גנרטורים מתבטא במחיר גבוה מאוד לליטר ולעיתים יש גם תשלום בדם. היכולת לצמצם צריכת אנרגיה ע"י חשמל סולארי ואגירה בסוללה היא פתרון כלכלי

בעולם הסוללות, כמו ב - PV וברוח, איך רבולציות - יש אבולוציה - אך לשם העולם הולך

יעקב אמר/ה...

"1. למי שאינו יכול "למכור " לרשת את עודפי החשמל שהוא מייצר"
ברור - זה ש"מוכר" לרשת מקבל "סוללה" בחינם (הכוונה שירותי רשת), וגם חשמל בלי הגבלה, לפי דרישה, מחברת החשמל. לוקסוס על חשבון הברון. אין לו סיבה לקנות בטריה.
2. - מי שחי מנותק מהרשת הוא עני - ועדיין זול לו יותר לקנות גנרטור מאשר מערכת סולארית + מצברים (כמה מצברים). אבל, מצדי, כול ה"מנותקים" שיקנו מה שהם רוצים... מנותקי רשת (כמה מיליארדים) יש באפריקה ובהודו - ולצפות מהם שיקנו פאנלים סולאריים ובטריות זה אבסורד. הם עסוקים מאד בלקנות אוכל.

3. "הצבא באפגניסטן" זה גם מבנה תיאורטי, דמיוני, לא קיים שהמציאו חסידים ירוקים. אין דבר כזה. צבא, באופן כללי צריך זרם אמין, לא זרם "לפעמים". צבא גם צריך רכבים (הוא לא רוכב גמלים) ולכן צריך דלק בכול מקרה. הסיפור על "בסיס נידח באפגניסטן" הוא שטות. ולא חשוב אם אכן צבא ארה"ב מצטיד (אולי) בפאנלים סולאריים. צבא ארה"ב קיים למען התקינות הפוליטית, ולא למען הנצחון במלחמה. הם עןשים כול מה שאופנתי, ולא מה שדרוש.

המשקיע העצמאי אמר/ה...

יעקב,

מה לעשות, לקנות את הסוללה של טסלה הרבה יותר זול מלקנות מצברים שנגמרים אחרי שנתיים ולכן היקף ההזמנות האדיר שהחברה קיבךה תוך שבוע, ויש הרבה יותר אנשים שמנותקים מהרשת שחשמל סולארי עבורם יותר זול מלקנות גנראטור ולהאכיל אותו בדלק.

יש מקום כזה שנקרא הוואי - שמעת עליו? שם אין תחנות פחם אלא רק תחנות כח על מזוט - וחשמל סולארי שם זול מהחשמל של חברת החשמל - אז כדאי לאגור אותו לשימוש בלילה.

הכלכלה מדברת, אתה צריך רק להקשיב - גם אם זה לא מתאים לקו שאתה מנסה להציג

יעקב אמר/ה...

אתה לגמרה טועה.
ההזמנות הרבות זה של חסידים ירוקים, וסיבתם אידאולוגית. לא לקחו פיקדון... כול אחד יכול להזמין. כמה באמת יקנו בסוף - נחיה ונראה...

אין הרבה אנשים, בעולם המפותח, שחיים מנותקים מהרשת - זו אגדה.

גם בהוואי חשמל סולארי יקר מחשמל רגיל. נכון - אין בהוואי פחם, והדלק (פחם או מזוט) מובא מרחוק ולכן הוא יקר. עדיין, חשמל מהרשת זול מחשמל סולארי. נכון שהרבה אנשים קונים שם פאנלים סולאריים - אבל זה בגלל הסובסידיות שעושות את העסק לכדאי, כמו בכול מקום אחר בעולם. הם לא קונים אותם בשביל החשמל, כי הפאנלים מיצרים מעט מאד חשמל.

אפילו לא פאנל אחד, בכול העולם, עד כה, לא נקנה בזכות כדאיות כלכלית (ללא סובסידיות).

והשמש מספקת חשמל בין 10% ל 19% מהזמן בלבד (תלוי באקלים במקום). זה לא ספק חשמל רציני.... הכול בולשיט... הכול משחק באידיאולוגיה וסובסידיות.

אתה ניזון מסיפורים בתקשורת... התקשורת שנשלטת על ידי האידיאולוגיה הירוקה מרבה להפיץ סיפורי כזב על לוחות שמש כדאיים... אין דבר כזה.
תבדוק אם זה מעניין אותך.

אנונימי אמר/ה...

גם פנלים סולריים וגם הסוללה של טסלה הם טכנולוגיה בהתהוות, לא בשלה. אבל זה רק עניין של זמן עד שיוכלו להפיק יותר חשמל מפנל סולרי, ושסוללת ליטיום כמו של טסלה תהיה קטנה וחזקה יותר.

אז כרגע זה רק בגדר טיזר, אבל זה העתיד. והעתיד הוא ירוק

יעקב אמר/ה...

"אבל זה רק עניין של זמן עד שיוכלו להפיק יותר חשמל מפנל סולרי"

תודה לך על הנבואות שלך, מה היינו עושים בלי נביא בבלוג הזה?
תוכל אולי לנבא מתי השמש תפסיק לשקוע בלילה ותתחיל לספק חשמל 24 שעות?

בקשר לפאנלים סולאריים - אולי הם הטכנולוגיה של העתיד, ואולי לא.
השאלה למה מוציאום **היום** מיליארדים על דבר שלא עובד? רק בגלל הנבואות שמנבאות לו עתיד וורוד?
כאשר תוכח שהטכנולוגיה עובדת ומועילה יהיה מספיק זמן להשקיע מיליארדים כדי להצטייד בה.

בינתיים שורפים מיליארדים על משהו שלא עובד. מה יהיה בעתיד - אללה יודע, אבל זה לא מצדיק את שריפת הכספים האדירה כעת, בהווה, שריפת כספים לריק.

ושוב - מי שמאמין בפאנלים שיקנה ויתקין ויבורך, זבש"ו. הבעיה היא שהממשלה מכריחה אותנו לשרוף מיליארדים לריק.

אנונימי אמר/ה...

יעקב

לשאלתך מדוע מוציאים מליארדם על "דבר שלא עובד" יש תשובה מאוד ברורה - הוא עובד.

אתה רק לא מקבל את זה....

כל יום שעובד ואתה ממשיך להכות באותם התופים אתה יותר ויותר מתרחק מהמציאות, והאמת - אתה כבר רחוק....

יעקב אמר/ה...

"הוא עובד"

אמרת את זה מהבטן.

המספרים מוכיחים אחרת.

אבל, מי שיש לו רגשות חזקים, וחוסר יכולת להבין מספרים, ממשיך לדקלם: "זה עובד".