29 בספטמבר 2015

הישג בצמצום הפליטות בבריטניה


מפעל הפלדה האנגלי "רדקר", שייצר פלדה במשך 160 שנה, הודיע על סגירתו. 1700 עובדיו איבדו את פרנסתם, וצופים שעוד כ 4000 איש יאבדו פרנסתם בקרב קבלני המשנה והספקים של המפעל.
האיגודים המקצועיים קראו לזה "פגיעה אנושה בעובדים". הם קראו לבטל את ההיטל ה"ירוק" (אנרגיה ירוקה) שהטילו על כול המפעלים בבריטניה. היטל זה מוסף 8 ליש"ט למחיר טון פלדה (שהוא כעת מתחת ל 200 ליש"ט) והופך את המפעל לבלתי תחרותי.

כמובן, ההיטל הירוק הוא הבעיה הקטנה ביותר של מפעלי הפלדה, הבעיה הגדולה היא המיתון הכלכלי העולמי המסתמן, הגורם לעודף כושר ייצור גדול, בכול התחומים, בעולם. בכול אופן, האיגודים המקצועיים קראו לממשלת בריטניה לפצות (לסבסד) את המפעל על ההיטל הירוק שהטילו עליו. העניין הוא, כמובן, שאין את מי לפצות, כי המפעל נסגר. היה צריך לחשוב על זה לפני שהטילו את ההיטל.
אבל, סגירת המפעל תביא, ללא ספק, לצמצום הפליטות של בריטניה, ויקרב אותה להשגת ה"יעדים" הירוקים הנכספים. זו הדרך הבטוחה להשגת יעדים – סגירת מפעלים – ודה-אידוסטריאליזציה או "תיעוש שלילי" -  כלומר – ביטול הדרגתי של המהפכה התעשייתית על ידי מגמה של סגירת מפעלי התעשייה. זו הגשמת החזון הירוק: עולם ללא מפעלים, ללא חברת שפע ו"צריכת יתר", חזרה אל הטבע, והעוני הקשה של החיים בטבע.

אני בטוח ש 5700 האנשים שאיבדו פרנסתם גם יתרמו רבות לצמצום הפליטות על ידי מיעוט אכילת בשר (ומיעוט צריכה של כול המוצרים, בשל "חוסר אמצעים" – כלומר עוני). "שרת החקלאות" (הצמחונית) בממשלת הצללים של הלייבור אמרה שגידול פרות לבשר יוצר הרבה פליטות, ויש להילחם במנהג מגונה זה. שיאכלו עוגות.

יעקב

5 תגובות:

יוני אמר/ה...

יעקב,
למי שלא ראה, הרעיון שמיתון ועוני הם טובים כי הם תורמים להורדת הפליטות כבר פושה גם במחוזותינו, למשל כאן:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4702449,00.htm

יוני

אלון אמר/ה...

בגדול היא צודקת. תעשיית הבשר גורמת לחלק ניכר מפליטות הפד"ח העולמי. צמצום אכילת בשר תביא לירידה בפליטות.
סגירת המפעלים בבריטניה, פשוט תביא לפתיחתם המקומות אחרים בעולם שם לא ממש מתרגשים מ"יעדים" ירוקים.

יעקב אמר/ה...

גם תעשיית המכוניות, וכול המוצרים העשויים מפלדה או אלומיניום (מקררים, מזגנים, מכונות כביסה, רהיטים) - גם אלה גורמים לפליטות, לא רק תעשיית הבשר.
אם לא נצרוך כלום יהיו פחות פליטות.

אלון אמר/ה...

ברור שאם נחזור אחורה מבחינת תעשייה נוריד את הפליטות.
העניין הוא (ואני לא טבעוני) שצריכת הבשר היא משהו שאפשר לוותר עליו או להוריד אותו ואיכות החיים שלנו לא תרד. ושוב תעשיית הבשר גורמת לאחוז ניכר מאתן פליטות (שאני באופן אישי עדיין לא השתכנעתי שהן מזיקות לכדוה"א או לנו, בני האדם). יש סרט cowowspiracy: The Sustainability Secret שבו נוגעים בדיוק בעניין הפליטות כתוצאה מתעשיית הבשר.

יעקב אמר/ה...

"שצריכת הבשר היא משהו שאפשר לוותר עליו או להוריד אותו ואיכות החיים שלנו לא תרד. "

זו בדיוק הטענה של "הוגי דעות" מודרניים (שמאלניים) - שאנו צורכים יותר מדי (מכול דבר, לא רק בשר), ואפשר להוריד את הצריכה של הרבה מוצרים - מבלי שאיכות החיים שלנו תפגע. למשל - במקום להחליף מכונית כול 3 שנים וטלפון סלולרי כול שנה - אפשר לנסוע במכונית 10 שנים, ולהשתמש בטלפון 3 שנים. מכונית מודרנית (יפנית, לא אירופית) מחזיקה בקלות 10 שנים (אני מדבר מנסיון).
וחוץ מזה אנשים אוכלים יותר מדי, ולכן יש מגפת השמנת יתר, וזה רע לא רק לכדור הארץ ולמערכת הבריאות הציבורית אלא לבן אדם עצמו.

בכול אופן - בני אדם בוחרים בעצמם מה לעשות עם עצמם ומה לקנות ומה לצרוך. אם הם קונים מה שהם צורכים (בשר, מכוניות...) זה בגלל שזה מה שהם בוחרים לעשות. אני לא מאמין ברעיון שאנשים אחרים (למשל הממשלה) צריכים לכפות עליהם להתנהג "יותר טוב", כי הממשלה (שהיא האלוהים) יודעת יותר טוב מה טוב בשביל בן האדם, יותר טוב מהאדם עצמו.

מי שמרגיש צורך נפשי עמוק להטיף נגד אכילת בשר - זה בסדר מבחינתי, כול עוד הוא לא מטיף למען חוקים האוסרים על אנשים לאכול בשר. כול עוד אין כפייה.