24 בינואר 2016

המנוע החדש מראש העין.


כתבה בדה-מרקר, מספרת לנו ניסים ונפלאות על מנוע חדש שפיתחה חברה ישראלית, בראש העין, ששמה אקוואירוס (אתר ריק מתוכן – רק שם ,מותג, וסמל). לפי הכתבה המנוע הישראלי יעיל יותר פי שניים ממנועים רגילים. לטענתם – מנוע רגיל מנצל רק כ 15-20% מהאנרגיה שמוכלת בדלק (בנזין). המנוע החדש ינצל כ 40% מהאנרגיה שבדלק, ויביא, לכן, לדבריהם חיסכון של 50% בצריכת הדלק של המכוניות. אם הדבר נכון, זה הישג טכנולוגי ומסחרי אדיר, שקשה להגזים בחשיבותו. המנוע החדש אינו מניע ישירות את הגלגלים, כמו במכונית רגילה, אלא מניע גנרטור שמייצר חשמל, הנצבר במצבר. את הגלגלים מניעים שני מנועים חשמליים קטנים שמוצמדים לשני הגלגלים הקדמיים.

לפי הכתבה (מפי יחצ"ני המיזם), הטכנולוגיה נבדקה והטענות אושרו על ידי החברה הייעוץ AVL, החברה הגדולה בתחום. לדבריהם, חברת מכוניות אירופאית-בינלאומית גדולה כבר בונה מכונית שתשלב מנוע זה. יופי חי! נהדר! עוד 10-15 שנים תרד צריכת הנפט בעולם לחצי בזכות ההמצאה הגאונית של המוח היהודי מראש העין!.

עכשיו לקרקע מהציאות (כלומר לביקורת).

אקדים ואומר: אינני מומחה מכוניות ולא למנועים, ולא בחנתי את ההמצאה, אז קרוב לוודאי – מה האזהרות בהמשך לא שוות כלום. ואין לי שום אינטרס להקטין בגודל ההישג הישראלי. הערה שנייה: כתב דה-מרקר נוהג כמו כול עיתונאי ישראלי מצוי, ומביא סיפור שלם מפי הצד האינטרסנטי (היחצ"ן של החברה), בלי לבדוק, לאמת, לאזן, או לראיין מומחה ניטרלי. פרטץ' טיפוסי. אז הנה הביקורת שלי.
1. המנוע שתואר יותר מדי טוב כדי להיות אמתי, אז כנראה הוא לא.
2. אל תאמינו בשום מוצר ששמו "אקוואריוס". זה מראה שמשקיעים ביחסי ציבור (מיתוג) יותר מאשר במוצר. (בעברית: מוכרים לוקשים). בחיפושים ברשת לא מצאתי שום מידע ממשי של תוכן על המוצר, רק דברי יחצ"נים. נראה לי שמסע יחסי הציבור הוא מאד "אוורירי".
3. המנוע שתואר שדומה בעיקרון למוצר המוצע כבר קיים בשוק: קוראים לו שבי-וולט, מכונית בה מנוע בנזין קטן מייצר חשמל למילוי מצברים, ומנועים חשמליים קטנים מניעים את הגלגלים. חברה לא לגמרה קיקיונית, ג'נרל מוטורס, השקיעה שנים רבות בפיתוח הוולט. הוולט חוסך דלק, ללא ספק, אולי 30-35% מהדלק, כמו כול מכונית היברידית. הוולט לא זכה להצלחה, ולמרות שיחצנים הכריזו עליו כמציל האנושות, הוא לא כול כך נמכר.
4. מנוע רגיל מנצל 14-30% מהאנרגיה שבבנזין, לא 15-20%. המנוע עצמו מנצל 28-32% מהאנרגיה, שאר איבוד האנרגיה הוא בגוף המכונית, לא במנוע. אם המנוע מראש העין מגדיל את ניצול המנוע מ 30% ל 40% זה גם יפה מאד, הלוואי שזה נכון, ונסלח ליחצ"נים על גוזמאותים.
5. הרעיון לא חדש – כבר עשרות שנים שקטרי הרכבות עובדים ככה: מנוע דיזל גדול מייצר חשמל, ומנועים חשמליים מניעים את הגלגלים.
6. גם מנועים מהפכניים כבר הומצאו בעבר: למשל המנוע הסיבובי wankel שאף יוצר והורכב במכוניות ספורט מסחריות של מאזדה. הוא אמור היה להיות קל-משקל, חסכוני וחזק. הפטנט על המנוע וונקל נרשם כבר ב 1929, הפיתוח והייצור שלו החלו ברצינות מאז 1950, ביפן וגרמניה. הפיתוח עדיין נמשך.... פיתוח מנוע חדש, משלב הרעיון עד לשלב של מנוע מסחרי אמין הוא לא תהליך פשוט.

לבסוף, למרות הספקנות שלי, אני מאחל לחברת אקוואריוס הצלחה גדולה.

יעקב



8 תגובות:

מאליק אמר/ה...

כיצד חברת מנועים צריכה לקרוא לעצמה כדי שתזכה להערכתך, אה יעקב?

יעקב אמר/ה...

מנועי ראש העין

אנונימי אמר/ה...

יעקב שלום

1. הכתבה הופיעה בנוסח כמעט זהה בדה מרקר וגלובס בו-זמנית.
2. הרעיון ה"ישראלי" ,ה"מבריק" וה"חדשני" פותח ע"י הנאצים ושימש אותם במספר מערכות.

לא אמרתי שזה רע - רק שזה בטח לא מקורי...

יעקב אמר/ה...

השם יכול להיות גם "מנוע יעקבי" על משקל מנוע וונקל (על שם הממציא).

"אקוואריוס" יכול להיות שם טוב בשביל בושם, או מסעדת דגים. (לא מקורי במיוחד...).

היחצ"ן לא מבחין בהבדל בין מנוע למסעדת דגים.

באשר לשאלה אם ההמצאה מקורית או לא - איני יכול לשפוט. אין שום נתון של ממש על המנוע הזה, לא בכתבה ולא בשום מקום אחר ברשת.

מאליק אמר/ה...

"אז מה אתה עושה גיורא?"

"אני סגן מנהל ב'מנועי ראש העין'"

(נשמע כאילו גיורא עובד במוסך)

יעקב אמר/ה...

נשמע יותר טוב מאשר: "אני עובד באקוואריום"

אנונימי אמר/ה...

יעקב תקרא את הכתבה בדמארקר שוב מדובר על מנוע לינארי העובד על דלק נוזלי וזה פיתוח ייחודי תלמד נושאים בבקשה לפני שאתה מפרסם כתבה קצת כבוד למקצוע לא יזיק.

Unknown אמר/ה...

איני יודע פרטים מלבד הכתבה עצמה ובין השורות שלה.
מדובר במנוע מסוג free piston שהומצא לפני עשרות שנים. אין חיבור מכני מהבוכנה אל מערכת הנעה כלשהי; הבוכנה מתרוצצת הלוך חשוב ומייצרת אנרגיה חשמלית כמו גנרטור-מגנט שנע בתוך שדה חשמלי או להיפך.
גם הרעיון הזה קיים עשרות שנים.יתכן שהחידוש טמון בטכניקה הספציפית של מיקום הסלילים או המגנטים. יש קושי בכך שהשדה החשמלי/מגנטי צריך לעבור את הדפנות המתכתיות של הצילינדר וכאן אולי יש מקום לחידוש.
בכל מקרה נכנסתי לאתר עכשיו,יולי 2018,כי רציתי לראות אם יש התקדמות.לא מצאתי כל אינפורמציה.
אלי