26 בינואר 2016

שבי וולט החדשה.


אם דיברנו על מנועי ראש העין, הנה עדכון על השבי-וולט. הניו יורק טיימס מביא ביקורת מפורטת, עם סרטון  ונסיעת מבחן, על הדגם החדש של שבי-וולט שיתחיל להימכר בארה"ב באביב השנה. מה להגיד לכם? אוטו טוב. ממש טוב ומרשים.

לוולט יש מצברים אותם ניתן לטעון משקע חשמלי ביתי – הטעינה משקע חשמלי ביתי לוקחת בין 4.5 ל 13 שעות תלוי במתח – 220V או V110. ההנחה היא שאנשים יטענו את האוטו בלילה. עם מצבר טעון אפשר לנסוע בערך 60-70 ק"מ, ללא מנוע הבנזין וזה מספיק למרבית הנסיעות העירוניות (מהבית לעבודה, לסופר, ולאסוף את הילדים מהגן...). חוץ מזה יש מנוע בנזין, המופעל כאשר המצבר מתרוקן ומניע גנרטור שמייצר חשמל. אפשר לנסוע עם מנוע הבנזין כמה שרוצים (כלומר כול עוד יש דלק במיכל, כמו אוטו רגיל). המעבר מנסיעה חשמלית לבנזין הוא חלק ואוטומטי, בלי להרגיש בכלל.

לשבי וולט ביצועים טובים, עם 149 כ"ס, תאוצה ל 50 קמ"ש ב 2.5 שניות ולמאה קמ"ש ב 8.5 שניות. בקיצור: התכונה הכי טובה של הוולט היא שהוא נראה. מגיב ופועל כמו אוטו רגיל. הוא גם חוסך דלק, שזה הרעיון המרכזי שלו. אם אתה נוסע בעיקר בעיר – אתה צורך מעט מאד דלק, אבל גם בנסיעות ארוכות, בעזרת מנוע הבנזין, הוא נוסע כ 17 ק"מ לליטר, לעומת אותו דבר בערך  או קצת פחות של אוטו רגיל.

ועכשיו למחיר: המחיר של הדגם הבסיסי של וולט הוא כ 34 אלף דולר.  מאזדה 3 בסיסי עולה כ 18-20 אלף דולר, בארה"ב. מהמחיר של הוולט יש להוריד את הסובסידיה הממשלתית בסך 7.5 אלף דולר, ומקבלים 26.5 אלף דולר, מחיר נטו, כלומר – כ 30% יותר יקר (אחרי הסובסידיה).

הוולט אוטו טוב, אבל ספק גדול אם שווה את הפרש המחיר.


יעקב

7 תגובות:

עוזי גייגר אמר/ה...

אני חושב שיש לך טעות יסודית בניתוח כאן - המחיר של הוולט הוא בדיוק זה שהחברה חושבת שיניב לה מקסימום כסף, כך גם העיצוב והאיבזור.הם עושים הון על ה"אקולוגיות"!
באופן דומה ניתן לעשות מכונית חסכונית וזולה יותר מרכב רגיל (עם פחות מצברים, זה נכון, אבל צריך לזכור שהמערכות המכניות פשוטות בהרבה). הסיבה שזה לא מבוצע היא שאין סיבה לעשות זאת כשניתן להוסיף קישוטים לרכב ולמכור אותו במחיר של רכב מותרות עם סובסידיה נוספת.

בסופו של דבר המרת שרשרת העברת המומנט מתיבת הילוכים ודיפרנציאל לחשמלית הגיונית בהרבה דרכים, למעט העובדה שזו מהפכה ומהפכות עולות כסף לממסד הקיים. מה אם היה יוצא רכב המוני שכזה במחיר זול מרכבי הבנזין הרגילים? כל המפעלים הענקיים היו צריכים לעבור הסבה. כמובן שזה גם היה דורש מפעל מתאים בסדר גודל ענק, שכרגע אין בעולם. זה יבוא, אבל זה יקח זמן.

יעקב אמר/ה...

אתה נתפס לתיאוריית קונספירציה - כאילו שיצרני הרכב נמנעים מלהפיץ את הרכב החשמלי כדי לא לפגוע ברכבים רגילים שהם מוכרים במליונים.

אני לא קונה קונספירציות.

ראשית - ג'נרל מוטורס השקיעה 10 שנים ואינספור מיליארדים בפיתוח השבי-וולט. למה הם עשו זאת?
שנית - המכונית הזו יקרה - המצברים יקרים. תוספת של מנועים חשמליים למנוע הבנזין עולה כסף. אני חושב שהם מפסידים כסף על המכונית הזאת, למרות המחיר הגבוה בו היא נמכרת. הם יכולים לספוג את ההפסד רק בגלל שהם מוכרים מעט מאד שבי-וולטים. ייתכן שהם לא ממש מתאמצים למכור יותר כי הם לא רוצים להפסיד יותר כסף.

אילו אפשר היה למכור אותה בזול ולהרוויח הם היו שמחים למכור מיליונים מהמכוניות האלה, ולהפסיק את ייצור המכוניות הרגילות, במקום להתחרות תחרות קשה בשוק של מאות יצרני המכוניות הרגילות, שם מרווח הרווח מצומצם מאד.

והרעיון של מכונית חשמלית אינו חדש - ניסו אותו לפני מאה שנה.

עוזי אמר/ה...

כן, זה באמת נקרא כמו קונספירציה, אבל לא זאת הכוונה - התשתית של רכב הבנזין מפותחת מאוד ויקרה מאוד. ב"תשתית" אני כולל פטנטים ו-IP. ייצור המוני של מכונית שונה משמעותית (כמו רכב היברידי) ייקח שנים ומיליארדים רבים. לא מדובר על שינוי הדרגתי או אפילו קפיצת מדרגה רגילה לתחום אלא שינוי פרדיגמה, ואלה עולים המון כסף.

אני לא מאמין שהם מפסידים כסף על הוולט - למה שיעשו את זה? אני מאמין שהם החליטו להשאיר את הוולט בינתיים כרכב מפואר ולא המוני כיוון שאין להם אפשרות לעמוד בדרישות הייצור באם זה ישתנה.

אני באמת חושב שבשנים הקרובות נראה את המהלך הזה (מעבר לרכבים היברידים בהם אין שום קשר מכני בין המנוע לגלגלים) על ידי אחת הענקיות ואז יהיה בלאגן גדול וכל השאר יתאמצו לתפוס אותה. הסיבה היא פשוט שזה יותר יעיל ומאפשר חיסכון בדלק, גם אם לא שמים מצברים שמאפשרים נסיעה עירונית ללא דלק.

הנקודה העיקרית היא ההשוואה בין הוולט לפריאוס, שמשום מה נקראת גם היא היברידית.

נ.ב. אני מכיר היטב את ההיסטוריה של הרכב החשמלי. היו סיבות טובות שהוא נקבר כל כך הרבה פעמים. אני חושב שהפעם הדבקות לצורה הישנה של (מנוע בערה פנימית)-(תיבת הילוכים)-(דיפרנציאל)-(גלגלים) נובעת מאינרציה הונית יותר מכל מקור אחר. שים לב שזה לא "לא הגיוני" - זה מאוד הגיוני! אבל זה מצב לא יציב.

יעקב אמר/ה...

ההשקעה של שנים ומליארדים רבים בפיתוח הוולט כבר נעשתה! אין שום מניעה לעבור לייצור המוני. אילו ניתן היה להרוויח יפה מייצור הוולט - היא הייתה מיוצרת ייצור המוני. הבעיה היא שלמרות הסובסידיה הממשלתית בשיעור כ 25% (7500 דולר) - לא ניתן להרוויח מהוולט, וגם האנשים לא מוכנים לשלם את המחיר הגבוה. היא לא נמכרת.

הוולט איננו מכונית יוקרה יקרה. הוא מכונית "קטנה" ו"סטנדרטית" (מבחינת הגודל והביצועים), כלומר "עממית" (דומה בגודל ורמה למשל ל מזדה 3). ה"טסלה" היא מכונית ספורט יקרה "לוקסוס" והיא עולה מעל ל 100 אלף דולר.

הבעיה עם הוולט, לדעתי, שתוספת היעילות שלה והחסכון בדלק אינם בשיעור כזה שמצדיק את המחיר. הם הגו אותה והחלו בתכנונה כאשר חשבו שהנפט בדרך ל 200-300 דולר החבית. וגם אזה כנראה לא מספיק כדי להצדיק את הוולט. כשהחלו לתכנן את הוולט בסביבות 2005-2006 היא נתפסה כמוצר שיציל את ג'נרל מוטורס מפשיטת רגל ויושיע אותה.

הרבה דברים התפתחו בשונה מהתחזית של אז.

יעקב אמר/ה...

גם הפריוס לא נמכרת בכמויות גדולות (ביחס למכוניות רגילות).

היתרון של הוולט על הפריוס היא רק הנסיעה הקצרה (50-60 ק"מ) על חשמל מטעינה מהשקע. גם הפריוס וגם הוולט חוסכים בנזין, אבל לא ממש הרבה.

האמת היא שלאנשים לא איכפת מהחסכון הזה בבנזין. יותר פשוט לנסוע על בנזין. וגם - לא לכול אחד יש בית פרטי עם שקע חשמלי בגרז'.

אם בנזין יעלה 10 או 15 שקל לליטר, כנראה אנשים יקנו יותר מכוניות חשמליות...

יעקב אמר/ה...

השאלה הבסיסית היא האם הקונפיגורציה החשמלית: מנוע בנזין מייצר חשמל, חשמל מסובב את הגלגלים, יותר יעילה מקונפיגורציה של רק בנזין: מנוע בנזין מניע את הגלגלים באמצעות תמסורת (בלי תיוון של חשמל).

אינני יודע את התשובה. התחושה שלי שהיא שאם אתה ממיר אנררגיה פעמיים - פעם ראשונה מבנזין לחשמל ופעם שנייה מחשמל לתנועה מכנית - האיבוד צריך להיות גדול יותר מאשר בהמרה ישירה מבנזין לתנועה מכנית.

בכול אופן, אני מנחש שאם יש הבדל ביעילות - לכאן או לכאן- איני יודע - ההבדל לא גדול, לא מכריע.

אני לא חושב שהאוטו החשמלי לא התפתח רק בגלל שחברות המכוניות שונאות אותו ואת ה"ירוקים" או בגלל סיבות של כסף. הדבר הטוב ביותר, היעיל ביותר, והזול ביותר נוטה לצאת מנצח. שום קונספירציה לא תעצור אותו.

רומן האהבה של הירוקים עם האוטו החשמלי מבוסס על אמונות רגשיות, אוטופיות, לא על עובדות הנדסיות.

minotaur אמר/ה...

http://ericpetersautos.com/2016/02/02/another-volt-called-the-bolt/
אני לא יודע אם אתה מכיר את אריק פיטרס, יעקב, אבל זה בדיוק מה שאתה אומר. בניתוח קר, הבולט והוולט הם רכבים גרועים למדי, שכן הטווח שלהם יורד פלאים עם קצת שימוש במזגן\חימום\אורות.