30 ביוני 2017

סיכום האנרגיה העולמי ל 2016

הנה כמה נתונים על צריכת האנרגיה בעולם, לשנת 2016, מתוך הסיכום השנתי של חברת BP  (בריטיש פטרוליום).

צריכת האנרגיה העולמית גדלה בכ 1% ב 2016, בדומה ל 2104 ו 2015, אבל פחות מהממוצע של 10 שנים שהיה גידול של 1.8% לשנה. הצרכן הגדול הוא סין, והצריכה שלה גדלה ב 1.3%, אבל זה גידול קטן יותר מאשר בשנים הקודמות.

פליטות פד"ח מאנרגיה גדלו רק ב 0.1% ב 2016, הגידול הקטן ביותר בשנים האחרונות.
הנפט סיפק כ שליש מצריכת האנרגיה, מחירו הממוצע ירד לכ 44 דולר לחבית ב 2016 לעומת 52 דולר בשנה הקודמת. הצריכה העולמית עלתה ב 1.6%. צריכת הגז עלתה גם כן בכ 1.5%, פחות מהעלייה של 2.3% בעשור הקודם. לעומת זאת, הצריכה של פחם ירדה ב 1.7%, וחלקו של הפחם באנרגיה הכוללת ירד לכ 28%. אנרגיות מתחדשות (ללא הידרו) גדלו בכ 14.6%, גידול מתון יותר מאשר שיעור הגידול ב 10 שנים קודמות.

אנרגיה גרעינית עולמית גדלה בכ 1.3%, הודות ל 5 כורים חדשים שנכנסו לפעולה בסין, הארץ היחידה שמובילה גידול באנרגיה גרעינית. עוד כ 20 כורים נמצאים בשלבי בנייה בסין.

פליטות הפד"ח בעולם גדלו רק בכ 0.1%. ב 3 השנים האחרונות, הפליטות למעשה יציבות (עומדות על אותה רמה), וזה בניגוד לעלייה הברורה של כ 2.5% לשנה בעשור הקודם. הסיבות הן כמה: קיטון או התייצבות בצמיחה הכלכלית (בעיקר בסין), מעבר מחזורי מתעשיות כבדות לענפי השירותים, התייעלות אנרגטית ושינוי תמהיל הדלקים (מעבר נפחם לגז).

סיכום סטטיסטי מפורט תמצאו במסמך זה.


למרות כול הדיווחים האופטימיים על הגידול המהיר באנרגיות מתחדשות (שמש ורוח) ברור מהגרף למעלה שחלקם מהאספקה הכוללת של אנרגיה העולמית אינו עולה על 2%, בעוד הדלקים הפחמיים (פחם, נפט, גז) מספקים 85% מהאנרגיה.


יעקב

5 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מה שעוד חשוב להסתכל זה על היחס של האנרגיות המתחדשות מסך ייצור האנרגיות השנתי.
בדו"ח מצוין שאנרגיית השמש סיפקה 10% מהאנרגיה החדשה (מהגידול באנרגיה).
מה שהם מחשיבים בתור "אנרגיות מתחדשות" היה אחראי ל 30% מהאנרגיה החדשה.

אלו כבר אחוזים משמעותיים למדי וחשובים מאוד בדיון בקשר לאימוץ האנרגיות המתחדשות בעולם.

יעקב אמר/ה...

השמש והרוח סיפקו כ 2% מסך הכול צריכת האנרגיה (לא רק החשמל).
זה הנתון הרלוונטי. אחרי 10 שנים של התקנה אינטנסיבית בשיטה "יעלה כמה שיעלה" (סובסידיות כבדות) הגיעו ל 2%. המטרה, היעד הנהדר הוא 80%... השמש והרוח הם המקורות היחידיים הידועים כעת שניתנים להגדלה (לכאורה).

שאר האנרגיות המתחדשות הן בעיקר הידרו שהותקן הרבה לפני ה"יעדים" ואינו רלוונטי מפני שלא ניתן להגדילו. גם שאר ה"מתחדשים" כמו ביומסה (שריפת פסולת) או ביו-גז (גז שאספים במזבלות) אינם רלוונטיים מבחינה כמותית - כי הכמויות קטנות ולא ניתנות להגדלה.

הטענה כאילו המתחדשים (שמש ורוח) סיפקו חלק גדול מהגידול גם היא אינה נכונה. תלוי איך סופרים. למשל: אם התקינו 100MW פנלים סולאריים ו 100MW טורבינת גז - זה לא אותו דבר. הפנלים הסולאריים יפיקו רק כ 10-20% מהאנרגיה שהטורבינות יפיקו. והטורבינות עומדות לרשותנו מתי שצריך ומפיקות אנרגיה מתי שמדליקים אותן. השמש מפיקה אנרגיה לפעמים - כלומר אלצנו כ 20% מהזמן, באירופה רק 10% מהזמן, וזה לא בשליטה שלנו.

הנוהג לציין כושר ייצור סולרי מותקן ב MW - אותה יחידה שבה מצינים את כושר הייצור של תחנות גזיות או תחמיות מגלם בתוכו שקר, כנראה מכוון. MW כושר ייצור סולארי או רוחני ו MW כושר יצור פחמי אינם אותו MW של חשמל מיוצר בסופו של דבר.

Unknown אמר/ה...

גם אם מדובר על 10% יכולת של הסולרי לעומת הגז עדיין 10% מסך האנרגיות החדשות ב 2016 (ו 30% לכל המתחדשות יחד) זה משמעותית גדול יותר מ 2% עבור כל האנרגיות שיש היום ולכן זה נתון חשוב.

יעקב אמר/ה...

הגידול במתקני שמש ורוח אינו רלוונטי.
לכול המתקנים האלה דרוש גיבוי של תחנות כוח פחמיות, גזיות או גרעיניות, כדי לספק חשמל כאשר הרוח לא נושבת או השמש לא זורחת. לא חשוב כמה מתקני שמש ורוח תבנה, תמיד אתה חייב שיהיו לך מספיק תחנות כוח רגילות כדי לספק את כול הצריכה. אחרת אין דרך להבטיח אספקה רציפה ואמינה.

איל אמר/ה...

Eyal Ofri - אתה מפספס את הנקודה:
מה שהם מחשיבים בתור "אנרגיות מתחדשות" היה אחראי ל 30% מהאנרגיה החדשה.
הדגש על "חדשה". פשוט לא היו התקנות של תחנות פוסיליות בגלל לחץ הירוקים.
בדוק מה קורה היום באוסטרליה בגלל המדיניות הזו, או באנגליה, או בגרמניה.
באוסטרליה התחילו להתרגל להפסקות חשמל נרחבות בשל בעיות אספקה.