12 באוגוסט 2017

נייצ'ר: הסכם פאריס – כישלון.

הירחון המדעי הנודע נייצ'ר מפרסם מאמר המפרט כיצד כול המדינות המתועשות הגדולות נכשלו עד כה בהתחייבויות שהן נטלו על עצמן בהסכם פאריס. המאמר מאשר מה שטענתי כול הזמן: הסכמי פאריס הם דיבורי סרק, שאין מאחוריהם שום תכנית ממשית ומעשית להשגת היעדים. הסיבה היא פשוטה: היעדים לא ניתנים להשגה, הם לא מציאותיים.

מלבד פרישתו של הנשיא טראמפ מההסכם – אף אחת מהמדינות התעשייתית המפותחות אינה נמצאת במסלול של עמידה ביעדי צמצום הפליטות שהתחייבה עליהם. עד יולי 2017, 153 מדינות אשררו את ההסכם ו 147 מתוכן הגישו יעדים-התחייבויות. כול ה"יעדים" האלה הם דיבורים דמיוניים שאין מאחוריהם תכנית ממשית ומעשית.

מחברי המאמר, מודאגי אקלים, כמובן, קוראים לאומות לעדכן את התכניות שהגישו כבר היום (כלומר להגדיל את ההתחייבויות הדמיוניות), לפני שנת 2020, שהיא המועד הראשון לעדכון (ל"שיפור") תכניות לפי ההסכם. הם גם קוראים ל"ביקורת עמיתים", דהיינו – ההתחייבויות הלאומיות יהיו נתונות לביקורת של מומחים ממדינות אחרות שיבחנו באיזו מידה התכניות מעשיות.

הם מציינים שפליטות הפד"ח אכן נמצאות במגמת ירידה בכול המדינות המתועשות, אבל קצב הירידה רחוק מלהיות מספיק כדי לעמוד ביעדים. והיעדים עצמם רחוקים מלהיות מספיקים כדי להציל את האקלים...
לדוגמה הם מציינים את ההתחייבות של ארה"ב להקטין את הפליטות ב 26-28% עד 2025 לעומת הפליטות של 2005. זה מתחיל ב "טריק" כי ארה"ב בחרה את שנת 2005 כשנת הבסיס כי היא הייתה שנת שיא בפליטות. מאז הפליטות של ארה"ב ירדו "בזכות" המשבר הכלכלי של 2008, בזכות המעבר מפחם לגז הזול יותר (בזכות שיטת הפראקינג) ובזכות שיפורים טכנולוגיים (למשל תאורת לד). אבל כול זה לא מספיק, התכנית של ארה"ב גם כוללת "התייעלות אנרגטית"  - דהיינו ירידה בצריכת האנרגיה, שהיא לא בשליטת הממשלה ולא מתרחשת, וגם אקרובטיקה מספרית בנושא "קליטת פד"ח על ידי ייעור". ייתכן, מעריכים המחברים, שתהיה ירידה של עד 23% עד 2025, פחות מהיעד המובטח (26-28%).
בהמשך מפרטים המחברים את המצב ביפן והאיחוד האירופי, ומציינים שגם בארצות אלה הירידה בפליטות, על פי המצב והקצב של היום, צפויה להיות קטנה מהתכניות וההתחייבויות של פאריס.

First, governments must shift the conversation towards concrete actions, and away from broad numerical targets for emissions such as percentage cuts below baselines. Pledges need to be longer and more detailed, with extensive supporting information on who will do what by when, how they will do it and at what cost. … Bold goals still matter, but facts matter more.

תרגום: "ראשית הממשלות צריכות לעבור מדיבורים על יעדים כלליים של הפחתות הפליטות בכך וכך אחוזים ביחס לשנת בסיס, לדיבורים על פעולות ממשיות ומעשיות. ההתחייבויות צריכות להיות יותר ארוכות ויותר מפורטות, עם מידע נרחב על מי יעשה מה בדיוק, איך יעשה וכמה יעלה [ומי ישלם]. יעדים נועזים חשובים, אבל עובדות חשובות יותר." אמן.

מה שהמאמר, שנכתב על ידי מודאגי אקלים, לא מציין הוא שכאשר אכן ייגשו (אם ייגשו אי פעם) לפרט פעולות ממשיות ומעשיות ייווכחו שהקטנת הפליטות בשיעור המצופה אינה אפשרית ואינה מעשית.

יעקב

אין תגובות: