28 בדצמבר 2010

עוד פטריה.


גל הקור המיוחד  נמשך, הפעם נסגרו שדות התעופה בחוף המזרחי של ארה"ב בעקבות 60 ס"מ שלג שירדו. בתמונה רואים אחד הרחובות במנהטן.
כמו שכתבתי לפני יומיים, תיאוריות המסבירות כיצד ההתחממות הגלובלאלית גורמת לגלי קור חסרי תקדים צצות כמו פטריות אחרי הגשם (שלג, במקרה שלנו). הנה עוד הסבר:
ההתחממות גורמת לכמות יותר גדולה של לחות באוויר. הלחות גורמת ליותר שלג בסיביר. השלג מחזיר יותר קרית שמש חזרה לחלל, וגורם לכן ליותק התקררות. מעל סיביר נוצר גוש אוויר קר, נייח. זרמי האוויר באטמוספירה משתבשים, ואוויר קר מהאוקיינוס הארקטי נדחף דרומה, ומביא איתו גלי קור באירופה ואמריקה הצפונית. זהו הסברו של יהודה כהן.
הסבר יפה, המצטרף להסברים קודמים – אחד בדבר זרם הגולף הנחלש, והשני על הקרח הארקטי הנמס (שהסברתי בפוסט הקודם). הסברים,  כלומר תיאוריות, יש בשפע. מאחר וגל הקור נמשך, אני בטוח שיצוצו עוד הסברים.
אני לא חושב שאנו יודעים את ההסבר הנכון, כי אנו לא מבינים עד הסוף כיצד פועל מזג האוויר. ריבוי התיאוריות מוכיח את עובדת הגישוש באפילה בתחום זה. כאשר תופעה ידועה ומובנת אין הרבה תיאוריות סותרות שמסבירות אותה, רק הסבר אחד. קיום הרבה תיאוריות שונות מוכיח שאין הסבר ברור, והידע שלנו חלש.
מה שברור לכול המסבירים הוא שהעולם מתחמם, זה ברור כמו שהיה ברור להם שלא יהיו יותר חורפים מושלגים בבריטניה...
יעקב

אין תגובות: