15 בדצמבר 2010

שקט בתחום הסערות

השנה הייתה שנה שקטה מאד מבחינת סופות טרופיות – ציקלונים והוריקנים. באוקיינוס האטלנטי דווקא הייתה כמות מכובדת של סופות, שאת כולן ניתן לראות בציור מלאכותי זה.


אולם בשאר האוקיינוסים היו מעט מאד סופות, יחסית לממוצע.
בס"ה – אם סופרים את כול הסופות, ואת אינדקס האנרגיה המצטבר שלהן רואים שאנו נמצאים ברמה הכי נמוכה זה כמה עשורים.
בעקבות הוריקן קטרינה ב 2005 מיהרו פרשנים ומדענים רבים להצביע על ההתחממות הגלובאלית מעשה ידי האדם AGW  - להוריקן נוראי זה. הם אנרו שמים חמים יותר באוקיינוסים יוצרים יותר הוריקנים. כול החברים האלה גם אומרים שהשינויים האקלימיים גורמים לריבוי תופעות קיצוניות.
והנה, השנה 2010 הייתה שנה חמה מאד, אולי החמה ביותר, או בין שלושת השנים החמות מאז תחילת המדידות, אבל הוריקנים וציקלונים לא היו הרבה.
לסיכום ניתן לצטט משפט ממחקר  (Knutsen et all)שהתפרסם בירחון מבוקר עמיתים, ונעשה בחסות האירגון המטאורולוגי העולמי WMO  .
“…we cannot at this time conclusively identify anthropogenic signals in past tropical cyclone data.”
"איננו מסוגלים כרגע לזהות בבירור עקבה של גורם אנושי בנתוני הסערות הטרופיות." "איננו יכולים לזהות מגמה של עלייה במספר או עוצמה של הסערות".
המדע כן מסוגל למדוד מה שהיה – את הסטטיסטיקות של הסופות שהיו, אבל מתקשה להצביע על הסיבות. השנה השקטה יכולה להיות מקרה חריג. כנראה שעוד יהיו סופות רבות, כמו תמיד. רק רציתי לציין שאלה שקושרים את הסופות עם ההתחממות הגלובאלית מדברים מהבטן, מתחושות בטן. זה לא היה ואיננו מדע. המדע אינו יודע בדיוק איך נגרמות סופות וממה, ואינו מסוגל לחזות את המגמות של ההתפתחות שלהן. אולי בעתיד הידע שלנו יגדל ויתפתח. היום אנו לא יודעים. למזלנו, היה קצת שקט בתחום זה, מאז קטרינה, הלוואי שיימשך.
יעקב

אין תגובות: