7 באפריל 2011

שריפת המזון נמשכת.

כול המומחים הירוקים מדברים גבוהה-גבוהה על המושג "קיימות"  - Sustainability – מדיניות שיכולה להתקיים לאורך זמן. יחד עם זאת אותם מומחים עצמם מקדמים מדיניות שהיא האבא של אנטי-קיימות – המדיניות של שריפת המזון שלנו בתור דלק (ביו דלק). אין דבר בעולם יותר מנוגד לעקרון הקיימות (או להגיון) ממדיניות המנדטים לביו דלק.



מאמר ארוך בניו יורק טיימס מספר על הקשיים באספקת המזון, על העלייה התלולה במחירי המזון בעולם, על הרעב בארצות העניות והמהומות  שנגרמות כתוצאה מכך.
למשל – תאילנד מייצרת קאסבה, שורש מזין, והגדילה את יצואו לסין, לצורך ייצור ביו-דלק, פי ארבע בשלוש השנים האחרונות, ומחירו עלה פי שניים, דבר הפוגע באנשים עניים ורעבים בתאילנד, להם משמשת הקסבה כמזון.


אינדקס מחירי המזון(בגרף), של ארגון המזון של האו"מ הגיעה לרמה הגבוהה ביותר ב 20 שנה (מאז קיים האינדקס), אחרי עלייה תלולה ב 5 השנים האחרונות (מאז שמייצרים ביו-דלק). הוא עלה ב 15% רק מאוקטובר 2010 עד ינואר 2011.
בחצי השני של שנת 2010 עלו מחירי התירס ב 73% בארה"ב, בה 40% מהיבול של התירס הולך לביו-דלק. (ארה"ב היא היצרן הגדול בעולם של תירס). הקונגרס בארה"ב ציווה, בחקיקה, ייצור של 36 מיליארד גלונים של אתנול מתירס, לשנה בשנת 2022 (הכמות עולה בהדרגה במשך השנים). החוק הזה הוא ממש מטורף, ובלתי קיימתי בעליל (Unsustainable ). חוקים דומים קיימים באירופה. בנוסף מקבלים יצרני האתנול סובסידיות.

סין, הרוצה להיות "כמו כולם", חוקקה גם היא חוקים לייצור אתנול (ביו-דלק) מתירס, בשנת 2000, אבל אחרי שנוכחה לדעת שהדבר פוגע בתזונה של האוכלוסייה (גורם רעב), היא אסרה על השימוש בתירס לייצור ביו-דלק, בשנת 2007. דבר זה מראה שלמרות שלא היה להם מספיק תבונה להבין את הבעיה מראש, יש להם מספיק תבונה לראות מה קורה ולתקן את המדיניות ההרסנית לאחר מעשה. בארצות המערב, אפילו רמה אלמנטארית זו של תבונה חסרה, וחוקי האתנול בתוקף 0כולל הסובסידיות). סין עברה לשימוש בקסבה לייצור ביו-דלק, כי קסבה מגדלים בתאילנד, והסינים לא אוכלים קסבה, ולכן הסינים לא מודאגים מהרעב בתאילנד שהם גורמים. זה נכון גם לגבי ארצות אירופה – הם מייבאים את הצמחים לביו-דלק (ז'טרופה) מאפריקה. באירופה אין רעב, והרעב הנגרם באפריקה כנראה לא מדאיג אותם.

מנהל בבנק העולמי אמר: "המדיניות צריכה להיות: מזון קודם לכול". כלומר – כאשר מחירי המזון עולים – צריכים לאסור על שימוש ביבולי מזון (כול היבולים הם צמחי מזון) לביו-דלק. אבל אחרי שבנו בתי חרושת לייצור אתנול בהשקעה של מאות מיליוני דולרים, לא ניתן פתאום להשבית אותם בצורה שרירותית בגלל שאין מספיק חומר גלם (מזון), ויש רעב פה ושם. על הטירוף הזה של שריפת המזון היה צריך לחשוב לפני שהחלו בהרפתקה נוראית זו.

השימוש בביו-דלק החל בגלל ההיסטריה של פליטות הפד"ח (וההתחממות הגלובאלית) – כאשר הירוקים חשבו (בטעות, כרגיל) ששימוש בביו-דלק מקטין את פליטות הפד"ח. מאז הוכיחו מחקרים רבים שהדבר לא נכון, ושבתהליך ייצור הביו-דלק פולטים פד"ח בכמות שווה לזו שהייתה נפלטת משריפת דלק פחמי.
יוצא אם כן שהביו-דלק לא מביא שום תועלת במישור ה"ירוק", לא חוסך פליטות, לא חוסך זיהום – כלום. הוא יקר. והוא גורם לרעב בארצות עניות. רק ירוקים מסוגלים להמציא רעיון מטורף כזה.
אבל – כמו שהסינים הראו, ניתן ללמוד מהניסיון ולתקן כיוון. הייתי מצפה מכול ההומניסטים ברי הקיימא, והירוקים שירימו כול זעקה נגד האיוולת הזאת. אני עדיין מצפה...
יעקב

4 תגובות:

חימום תת רצפתי אמר/ה...

כמה מידע מועיל, תודה.

אנונימי אמר/ה...

לא לסבסד ולא לאסור.

איל אמר/ה...

הטירוף הגדול ביותר אי פעם.
טימטום, שיגעון, פשע, איני יודע כבר איך לכנות את הדבר הזה.

יעקב אמר/ה...

שגעון או טירוף.
יש ירוקים שטוענים שהם לא אשמים בטירוף זה, והאשם הוא הנשיא בוש שרצה לתת סובסידיות לחקלאים מגדלי התירס ולתעשיית האתנול. זה הסבר קלוש. ראשית - את הביו-דלק-אתנול דחפו הירוקים "כדי להקטין פליטות", ובוש תפס טרמפ על זה כדי לתת סובסידיות - ולא ההיפך.

אבל באירופה אין עיניין של סובסידיות לחקלאים אירופיים, כי את האתנול מייצרים ממוצרי חקלאות מיובאים מאסיה ואפריקה. אי אפשר להביא את ההסבר של הסובסידיות כדי להסביר את המנדאטים (מכסות אתנול מחייבות) באירופה.

כול נושא המנדאטים (ציווי להשתמש) באתנול הם תוצאה של לחץ של הירוקים.

חוץ מזה - האירגונים הירוקים תומכים עד היום במנדאטים אלה, טוענים שזה לא נכון שהם אשמים בעליית מחירי המזון, ומתנגדים לביטולם. עד היום.