17 באפריל 2011

מאותגר דמיון.



נביאי ה peak-oil – שיא-הנפט – עושים אותה טעות שכול הנביאים מהאסקולה המלתוסית עושים. המלתוסים, ממשיכי דרכו של ג'ון מאלתוס, מנבאים שבקרוב יאזלו משאבים אלו או אחרים (מזון, נפט, מחצבים). הם בוחנים את קצב צריכת המשאבים מול קצב הפקתם, ומגיעים למסקנה שהמשאבים עומדים להיגמר בקרוב. כך מנבאים מאז המאה ה 18, והכישלון הטוטאלי של הנבואות האלה (אף אחת לא התגשמה) לא מרתיע אותם.

הטעות היא שהם אינם לוקחים בחשבון את התפתחות הטכנולוגיה, המאפשרת הפקה יותר גדולה של משאבים מאשר היה אפשר בעבר. אם אתה מנסה לעשות אקסטרפולציה מהעבר לעתיד אתה נידון לכישלון אם אינך מתחשב בבלתי ידוע – בטכנולוגיות ושיטות חדשות – שלא ידועות בזמן הנבואה.

כך למשל – בתחום ייצור המזון – עברנו כמה "מהפכות ירוקות" – ראשית שימוש בדשנים כימיים, אח"כ השבחת זנים, והיום – הנדסה גנטית. היום אנחנו מסוגלים לייצר מזון בכמויות שמלתוס לא העלה כלל בדמיונו. זו הבעיה הכללית של המלתוסים – הדמיון שלהם אולי פורה בתחום הפילוסופיה והשירה, אבל בתחום המדע והטכנולוגיה הוא מאד מוגבל.

כנ"ל בתחום האנרגיה – הנפט והגז. על הגז כתבנו, על הנפט נכתוב בפוסט נפרד. אבל עובדה היא שהטכנולוגיות החדשות מאפשרות לנו למצוא ולהפיק הרבה יותר נפט וגז מאשר נביאי ה "שיא-נפט" העלו בדמיונם.
אז, כשתשמעו נביאי זעם מנבאים אסון נוראי, קרוב וודאי (סוף המשאבים, סוף המזון, סוף הנפט) – תזכרו את דברי חז"ל – למי ניתנה הנבואה (אחרי חורבן בית המקדש).

יעקב

תגובה 1:

תומר אמר/ה...

הבעיה המרכזית עם החקלאות המודרנית היא לא הפן החיובי של כמויות אדירות יותר לשטח נתון אלה שלמרות הכמויות האדירות היעילות האנרגטית של המערכות החקלאיות רק יורדת,אלו דורשות אנרגייה בכמויות אדירות בין אם לדישון,שינוע מים והובלת התצרוכת למרחקים.

החקלאות ומערכת הפצת המזון צריכות להתייעל ומהר כדי להסתגל לעולם החדש שצופן לנו בפתח.
אני לא הראשון שאמר שמים זה הנפט של מחר,
ביצוע מניפולציות בצמחים לדרישת
כמות ואיכות מים מופחתת היא עניין מרכזי שגם מדינות שהתרגלו למים בשפע צריכות להשקיע בו.
כמו כן יש לבזר אתרי גידול להקטנת תצרוכת האנרגייה בתחום השינוע.