17 באפריל 2011

גז טבעי בשפע – המשך.


כתבנו באחד הפוסטים הקודמים על כמויות גדולות של גז טבעי שהחלו להפיק בארה"ב בטכנולוגיות חדשות ממרבצים של פצלי שמן או סלעים ביטומנים Shale .
כאן אנו מביאים מחקר שנערך על ידי מנהל האנרגיה הממשלתי של ארה"ב EIA  Energy Information Agency  על גודל רזרבות הגז המצויות ב 32 מדינות בעולם. המפה למטה מראה את המדינות שנחקרו (המסומנות בלבן, אלה שבאפור לא נבדקו, למרות שידוע שיש גם בהן גז רב, כמו למשל ארצות המזרחם התיכון). הכתמים האדומים מסמנים מרבצים של פצלי שמן שמהם ניתן להפיק גז ולגביהם נערך אומדן כמותי של הכמויות הזמינות. הכתמים הצהובים מציינים מרבצים ידועים שבהם יש גז, אך לא נעשתה בהם הערכה כמותית. 32 ארצות אלו הן לא ספקיות הנפט והגז המסורתיות (רוסיה, ערב הסעודית) אלא ארצות אחרות.


הטבלה שלמטה מסכמת את הממצאים, כולל אומדן זהיר של כמויות הגז של פצלי שמן הניתנות להפקה – וגם הרזרבות הידועות של גז קונבנציונלי. שורה תחתונה: יש הרבה גז. הרבה מאד.


Table 1.  Estimated shale gas technically recoverable resources for select basins in 32 countries, compared to existing reported reserves, production and consumption during 2009













שימו לב שמכול הארצות האלה – רק בארה"ב כבר החלו בהפקת גז משכבות סלע אלו, והוכיחו שם את הטכנולוגיה. בשאר הארצות עוד לא התחילו, או נמצאים בשלבים התחלתיים של חיפוש, הקצאת שדות לניצול, והתארגנות לפני התחלת הקידוחים.

יש הרבה גז, בכול העולם. הכמויות יספיקו לעשרות אם לא מאות שנים של צריכה. חבורת ה peakoil שמאיימים עלינו בכך שבעוד שנים מעטות ייגמר הנפט, יכולים להירגע, ולחפש נושא אחר לנבואות הזעם שלהם.
כבר ציינתי שניתן להשתמש בגז כדלק לתחבורה, בארצות רבות כבר משתמשים בו היום.
יעקב

אין תגובות: