3 בינואר 2012

ארה"ב מפסיקה סובסידיות לאתנול



בשורה טובה אחת קטנה בפתח 2012: החל מתחילת החודש נפסקו הסובסידיות שניתנו בארה"ב עבור מהילת אתנול בבנזין למכוניות. עד סוף השנה שעברה נתנה ממשלת ארה"ב זיכוי ממס בשיעור 54 סנט לכול גלון אתנול שהוכנס בבנזין למכוניות. כמו כן פג תוקף מכסי המגן שנועדו למנוע ייבוא אתנול מברזיל, שמיוצר מקנה סוכר ולא תירס, כמו בארה"ב ומחירו יותר זול. ארה"ב ייצרה, בשנה שעברה כמעט מיליון חביות אתנול ליום. הסובסידיה עלה למשלם המיסים כ 6 מיליארד דולר לשנה.

מה שלא איבד את תוקפו זה חוק אמריקאי משנת 2007 המחייב ייצור 15 מיליארד גלון אתנול לשנה, לצורך מהילה בבנזין עד 2015. כלומר – חברות הדלק חייבות למהול אתנול בדלק (בשיעור 10% בינתיים), יעלה כמה שיעלה. זה כמובן יחייב את המשך השימוש בכ 40% מתבואת התירס בארה"ב לצורך אתנול, דבר הגורם לייקור המזון.
בשביל מה צריך אתנול בדלק? שאלה טובה. לכפרות.

פעם טענו הירוקים שאתנול הוא "אנרגיה מתחדשת" ולכן זה טוב. היום יודעים כולם (כולל הירוקים ואפילו אל גור עצמו) שבתהליך ייצור התירס, ואח"כ האתנול משתמשים בהרבה דלקים פחמיים, דשנים כימיים ומים, כך שבסיכום, השימוש באתנול יותר מזיק לסביבה מאשר מועיל. עובדות פשוטות אלו הם לא היו מסוגלים לברר מראש, כאשר דחפו בלהיטות רומנטית ובנחישות את ה"פתרון" הזוועתי הזה. הירוקים קודם מתלהבים ואח"כ (אם בכלל) בודקים את העובדות.

היום קיימת תשתית תעשייתית של עשרות או מאות מפעלים מיצרי אתנול. על הממשלה מופעל לחץ אדיר מצד אינטרסים כלכליים לא לבטל את המנדטים של האתנול. השטות הזו,  שחוקקו לפני כמה שנים תהיה איתנו להרבה מאד זמן.

טוב לפחות שבוטלה סובסידיה ישירה והמכסים, אולי זה יביא להקטנה הדרגתית בייצור בארה"ב, ועמו גם הקטנה בלחץ הפוליטי.
אירופה, דרך אגב, גם היא מחייבת שימוש באתנול בדלק. אולי לשקר אין רגלים, אבל לשטויות יש, הן נפוצות מהר.
יעקב

תגובה 1:

יעקב אמר/ה...

הערה לתמונה: ה E85 - 85% אתנול נדיר מאד, מכוניות רגילות אינן יכולות להשתמש בו, צריך מכוניות מותאמות במיוחד.
התערובת הרגילה היא 90% בנזין, 10% אתנול. תערובת זו מתאימה לכול כלי הרכב והיא מאד נפוצה.