18 בספטמבר 2012

תחליפי נפט: הגז.


ראש ממשלתנו והקנדל שלו מייחסים חשיבות איסטרטגית עליונה למציאת תחליפי נפט. לכן הם הקימו מנהלה של פקידי ממשלה למטרה קדושה זו, והקציבו לכך 1.3  מיליארד שקל (על פני 10 שנים), כסף ממשלתי (שלי ושלך). הם כנראה מאמינים שאם יש בעיה, שפיכת כסף ממשלתי תפתור אותה. מעניין למה הם לא הקימו מנהלת ממשלתית למלחמה בסרטן... אם הממשלה יכולה לפתור כול בעיה ?

כול העולם מחפש תחליפי נפט בקדחתנות לפחות מאז 1973, בעת שהיה משבר הנפט הגדול הראשון בעולם. כול העולם – זה כולל את ממשלת ארה"ב, עם הכיסים העמוקים שלה. בינתיים, 40 שנה יותר מאוחר, ואחרי מאות מיליארדי דולרים מבוזבזים לריק, עדיין 99% מהתחבורה נוסעת על בנפט. למזלנו, אין מחסור בנפט, ובעיית התחליפים לא כול כך דחופה. ההיסטריה של ראש הממשלה לא כול כך מובנת.

חוץ מזה – התחליף לנפט כבר קיים, לא צריך לחפש הרבה – זה הגז. הגז זול מהנפט, זול בכ 50% בערך, וייתכן שיותר. הגז זמין – אצלנו יש רזרבות של גז ל 50-100 שנה. הרזרבות הגדולות שלנו יבטיחו מחיר נמוך לגז הישראלי, בארץ. הגז הכחול-לבן גם משחרר אותנו מתלות בנפט ערבי. הגז זמין בארה"ב, בזכות טכנולוגיית הפראקינג, והוא זול מאד גם שם. הוא גם יחסית נקי – מכוניות על גז פולטות 23% פחות פד"ח ו 90% פחות מזהמים אחרים – לעומת הבנזין. הטכנולוגיה של מכוניות שנוסעות על גז ידועה, קיימת, ובשלה, כבר נמצאת בשימוש, אפילו אצלנו בארץ.

בארה"ב וקנדה החלו להסב משאיות ארוכות טווח לשימוש בגז. באיטליה – 11.6% מהמכוניות שנמכרו השנה מונעות בגז. ברוסיה ובהודו יש מליוני מכוניות על גז. ניתן להסב כול מכונית קיימת לשימוש בגז – הדבר לא מסובך ולא יקר במיוחד. ההוצאה העיקרית היא התקנת מיכל דלק עמיד בלחץ עבור הגז (כמו בלון גז). בארץ כבר קיימות מכוניות שעברו הסבה לגז, ויש תחנות דלק המוכרות גז. עד כה משתמשים בארץ בגז בישול (פרופאן) המופק בתהליך זיקוק הנפט, אבל כשיגיע הגז הטבעי מתמר, בכמויות גדולות, בוודאי יעברו להשתמש בו. השימוש בגז מאפשר לנהגים באיטליה לנסוע פי שלוש קילומטרים באותו מחיר כמו הבנזין. מכונית על גז פולטת פחות פד"ח ממכונית היברידית (חשמל-בנזין).

בארץ יש בעיה: לא מאפשרים למכוניות גז לחנות בחניונים תת קרקעיים, מטעמי בטיחות. לבעיה זו יש פתרון פשוט: מאווררים יותר חזקים בחניונים, וחיישנים לדליפות גז. כאשר יגדל השימוש במכוניות גז, יצטרכו החניונים להצטייד בהתאם.

אפשרות נוספת היא להפוך גז לדלק נוזלי (בנזין). הדבר אפשרי.
הנה עצה לאדונים נתניהו וקנדל: תסגרו את המנהלת המיותרת שהקמתם, תחסכו לנו בזבוז של 1.3 מיליארד שקל לריק. תחליף טוב לנפט כבר קיים.

יעקב


הערה:

הגז הוא אכן תחליף לשימושים רבים של דלקים אחרים ולראייה המשק הישראלי שעבר מהפך בשנים האחרונות והגדיל את צריכת הגז במעל 200%. 

יחד עם זאת יש מגבלות לשימושי גז שהופכות את השימוש בנפט לחיוני ולכן הוא יהיה עימנו לזמן רב לעתיד.

למשל: תחנות חשמל מבוססות גז יותר רגישות לתקלות (בתחנה גזית מספיק תקלה אחת לשתק את התחנה בעוד שבתחנה מבוססת פחם או דלק נדרשות 3 תקלות במקביל להשבתה), בעייה איסטרטגית בהסתמכות על אפיק אנרגטי אחד ויש גם בעיות חמורות במגבלות צנרת ההובלה הנוכחית המסכנות את הביטחון האנרגטי.

לכן יש לפתח את האפיקים העוסקים בפיתוח משאבי הנפט של ישראל בשפלת יהודה (עדולם) ואפיקים נוספים בדחיפות.  

בכל מקרה חבל לבזבז לשווא מאות מיליוני שקלים על מנהלת מיותרת.

בועז

10 תגובות:

אחד אחר אמר/ה...

אני לא מכיר את הטכנולגיה.
אז יש לי שאלה:
על מכוניות על בסיס גז דחוס:
מגיעות לאותו מרחק בין תידלוקים?
האם אין סכנה מוגברת באחזקה,תידלוק , תאונה או תקלה לפיצוץ די גדול?
לפקח על תחנות כוח אפשר
אבל גם עכשיו בלוני גז בייתיים הם חתח מעקב די עלוב והיו תאונות נוראיות- האם שנוסיף לזה מכוניות,תחנות דלק ,מכוניות יד שנייה ומוסכניקים לא מספיק טובים- לא נעלה את הסיכון - לא רק למי שנוסע באוטו אלא לכל מי שנמצא בסביבה?
האם כל מערכת הבטיחות נגד פיצוץ לא תעשה את המכוניות לא כלכליות?

יעקב אמר/ה...

הגז נמצא בשימוש נרחב בארצות רבות, ואפילו אצלנו כבר יש מכוניות על גז. אין בעיות בטיחותיות חמורות עם זה.
באשר לטווח הנסיעה - תלוי בגודל המיכל (הבלון) - בטוח שהטווח הרבה יותר גדול מזה של המכונית החשמלית, ולא שונה בהרבה ממכוניות בנזין.

אנונימי אמר/ה...

לא מדויק.
ישימו מס בלו, ולא יהיה ייתרון.

יעקב אמר/ה...

הגז כרגע הרבה יותר זול מנפט. אני מדבר על המחיר האובייקטיבי של החומר - לא על המחיר הסופי לצרכן.

אני לא רואה אינטרס של הממשלה לפגוע במכירות של הגז הישראלי לטובת הנפט הזר - אז אני לא חושב שהחשש שלך ממיסוי חריג של גז מוצדק.

דרור אמר/ה...

תקן טעות:
מדינת ישראל לא תלויה בנפט ערבי.
היא תלויה בנפט רוסי (95%)

יעקב אמר/ה...

אכן, ישראל מעולם לא ייבאה נפט ערבי. כלומר היא ייבאה נפט מאירן בתקופת השח, בעת שהיו יחסים הדוקים בין ישראל ואירן, לפני 1978.
אח"כ ישראל ייבאה נפט מצרי (משדות הנפט שאנו גילינו ופיתחנו בסיני ומסרנו למצרים). היא גם ייבאה מבריטניה (הים הצפוני), ממקסיקו ומוונצואלה.
המקורות משתנים כול שנה. ייתכן וכעת אכן אנו מייבאים הרוב מרוסיה, אינני יודע.

אבל, לפרופ' קנדל יש שיגעון גדלות - הוא רוצה לגמול את כול העולם מנפט כדי שהערבים יירדו מנכסיהן ויהפכו לעניים ולבלתי חשובים. פרופ' קנדל חושב בגדול. חבל שהוא מזבז כספי מדינה על השיגעונות שלו.

יוני אמר/ה...

נקווה שבעתיד הגז הטבעי יהווה פתרון לדלק בזול

יוני אמר/ה...

בינתיים הדלק הכי שימושי והכי נגיש הוא בנזיל לכן יש לדאוג שיהיה גם דלק זול

יוני אמר/ה...

בינתיים עד שזה יקרה צריך לדאוג לדלק זול

יוני אמר/ה...

גז טבעי פתרון העתיד של דלק בזול