17 בנובמבר 2013

שורפים את המזון – אבל קצת פחות.


אחת התוצאות היותר הזויות של ההיסטריה ירוקה היא שריפת המזון שלנו בתור דלק בצורת אתנול. כזכור, נחקקו חוקים, בארה"ב בשנת 2007, (וגם באירופה) המחייבים מיהול אתנול בבנזין למכוניות, בשיעורים ההולכים וגדלים מדי שנה. (בשנת 2013, בארה"ב הכמות היא 13 מיליארד גאלון).
החוקים התקבלו בזמנו, בלחץ הירוקים. הטענה של הירוקים הייתה שזה דלק "מתחדש", ולכן – גורם להפחתה בפליטות הפד"ח. עכשיו כבר כולם יודעים שזה לא נכון. האתנול צורך הרבה דלק רגיל בתהליך הגידול וההפקה התעשייתית. הוא גם מגביר את השימוש בדשנים וחומרי הדברה. בקיצור: הוא הרבה יותר מזיק לסביבה מאשר הוא מועיל. תחקיר ארוך של סוכנות א"פ מפרטת את הנזקים הסביבתיים הגדולים ששיגעון האתנול גרם.. מרבית הארגונים הירוקים (כמו גרינפיס וגם אל גור) מודים כעת שהתמיכה באתנול הייתה שגיאה. הם מודים היום, אבל כאשר אמרו להם את הדבר לפני שהחוקים הועברו הם לא רצו לשמוע, הם דבקו באמונות שלהם והתעלמו מהמציאות. יש ארגונים שמסרבים להודות בשגיאות ודבקים אפילו היום בדרישתם להמשיך ולהגדיל את מכסת האתנול שהחוק מחייב.
צריך להודות שלא רק הירוקים דחפו את חוקי האתנול. הסיבה להעברתם הייתה גם הרצון הפוליטי לסבסד את החקלאים, ולתמוך במפעלים תעשייתיים-כימיים (יצרני האתנול) המקושרים היטב מבחינה פוליטית. הועלה גם צידוק נוסף. בעידן ההוא (שנת 2007) הייתה באופנה ההיסטריה של "פיק אויל" (שיא הנפט), יחד עם עלייה גדולה במחירי הנפט. הצידוק הוא שהאתנול הוא תחליף לנפט, ובעיקר – שהוא מיוצר בארה"ב ומקטין את התלות בנפט מיובא.
בינתיים עלה מאד ייצור הנפט בארה"ב בזכות שיטת הפראקינג, מחירי הנפט העולמיים ירדו במקצת, וגם ההיסטריה של ה"פיק אויל" שכחה. 
עכשיו הודיעה EPA  ( סוכנות הגנת הסביבה בארה"ב) על כוונתה להקטין את כמויות האתנול שחייבים לערבב בדלק. כלומר: יש שינוי מגמה, במקום עלייה מתמדת בכמויות האתנול, כול שנה, תהיה הקלה בתקנות, והקטנה בכמויות האתנול.  ההצעה מדברת על הקטנה של 3 מיליארד גאלון בכמות האתנול שחייבים למהול בבנזין, בשנת 2014.
חלק מהארגונים הירוקים מתנגדים בחריפות להפחתה וטוענים: "פוגעים ביעדים הירוקים". הם מעולם לא היו מסוגלים להבין ולהתייחס לתוצאות המעשיות של המדיניות. מה שחשוב להם הוא רק הצד הסמלי. אצלם "אתנול" – זה "טוב" זה ירוק. קיטון האתנול – פגיעה במטרה הקדושה. לצדם נוסף לובי חזק מאד של המרוויחים הגדולים מהצווים המלאכותיים האלה – החקלאים, ועשרות המפעלים המייצרים אתנול. לא ברור אם הצעת EPA  תתממש, נוכח הלחצים הפוליטיים.
נקווה שבכול זאת ירדו בהדרגה מהטירוף הזה של שריפת המזון שלנו, הגורמת נזק לסביבה, יותר מאשר תועלת.
יעקב

מעל: שורפים את התירס - עליית הדרישה להפקת אתנול מתירס (צהוב) בארה"ב



4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בברזיל נוסעים כבר שנים רבות על אתנול - מקנה סוכר.

בלי סובסידיות, בלי סיפורים.

איל אמר/ה...

בברזיל הנזקים מגידול האתנול הם א ד י ר י ם! שטחי ג'ונגל נרחבים נעלמו תוך כדי שרפות יער עצומות. שטחי קרקע ענקיים הופכים רעילים בעקבות חומרי ההדברה והדשנים המוחדרים שם.
כמו כן, זיהום האוויר בערים שם גבוה יותר משום שהאתנול מזהם יותר מבנזין (יעילות הבעירה של המנועים איתו נמוכה יותר).
בקיצור - אל תקנא בהם.

יעקב אמר/ה...

לאנונימי:
אם היית טורח לעיין בויקיפדיה לפני שאתה כותב דברים לא נכונים היית רואה שהאתנול בברזיל נמצא בשימוש בגלל מנדטים ממשלתיים. ממשלת ברזיל מכתיבה מיהול 25% אתנול בדלק. הדלק בברזיל יקר.

לו ממשלת ברזיל לא התערבה, כנראה, השימוש באתנול היה הרבה פחות.
השימוש באתנול תלוי במחיר האלטרנטיבה - הבנזין. עם גילוי של שדות נפט גדולים ליד חופי ברזיל, לאחרונה, יש להניח שמחיר הדלק הרגיל יירד. בעבר לא היה לברזיל נפט, וכול הנפט מיובא ויקר.


אני לא מתנגד באופן עקרוני לשימוש באתנול, אם הדבר נעשה מבחירה חופשית, בזכות מחיר יותר נמוך.

אני כן מתנגד לשימוש באתנול מכוח צווים ממשלתיים, המבוססים על הטענה הבלתי נכונה שהאתנול, איכשהו, עדיף על הבנזין מבחינת איכות הסביבה. טענה זו אינה נכונה. נזקי הסביבה של האתנול אינם קטנים מאלה של הבנזין ואולי אפילו גדולים יותר.

המאמר בויקיפדיה טוב.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil

יעקב אמר/ה...

כול התכנית לשימוש באתנול כתחליף לבנזין קמה כתוצאה מיוזמה ממשלתית, ובמימון ממשלתי מלא:(מתוך אותו מאמר בויקיפדיה).
As a response to this crisis, the Brazilian government began promoting bioethanol as a fuel. The National Alcohol Program -Pró-Álcool- (Portuguese: 'Programa Nacional do Álcool'), launched in 1975, was a nation-wide program financed by the government to phase out automobile fuels derived from fossil fuels, such as gasoline, in favor of ethanol produced from sugar cane.[34][35][36]

אז... אנונימי:
"בלי סובסידיות, בלי סיפורים"...

אתה יודע מה אתה מדבר? לא כדאי לעיין בוויקיפדיה לפני שאתה עושה צחוק מעצמך? (ומזהם את הבלוג בטענות לא נכונות בעליל)?