23 בינואר 2015

תחנות רוח חסרות תועלת אושרו בישראל.


אצלנו ממשיכים, כרגיל, לחקות את השטויות שעושים בעולם כולו, ולאשר פרויקטים לתחנות רוח היקרות וחסרות התועלת.

לאחרונה חתם שר האנרגיה על אישור מותנה ל 3 פרויקטים של רוח ברמת הגולן, פרויקטים שאושרו עוד קודם לכן על ידי משרד האנרגיה ורשות החשמל. הפרויקטים כוללים כ 120 טורבינות רוח (ב 3 אתרים שונים) בהספק כולל של כ 400 MW.

הפרויקטים מוקמים על בסיס סובסידיה גבוהה בשיטת התעריף הגבוה המובטח ל 20 שנה – כלומר – תשלום מובטח מראש על ידי הממשלה (באמצעות חברת החשמל) בלי קשר לתועלת שיש בחשמל המופק. התעריף המדויק עוד לא נקבע, אבל מעריכים שיהיה כ 50-60 אג' לקוט"ש, שאם לא כן לא יוקמו הטורבינות מחמת חוסר כדאיות. זהו מחיר הגדול פי שניים לפחות מהמחיר הסיטונאי של החשמל (מחיר העלות בתחנות הכוח של חברת החשמל או הפרטיות).

לפי חישוב גס שלי, בזבוז הכסף הממשלתי, המיותר, בפרויקט זה הוא לפחות מעל ל 200 מיליון ₪ לשנה (למשך 20 שנה). זוהי עלות היתר, מעבר למחיר החשמל המופק (שגם בו אין תועלת).

צריך גם לציין שחלק גדול מהחשמל הרוחני מופק בלילות, כאשר הצריכה בשפל, ותחנות הכוח הפחמיות, שלא ניתן לכבות אותן, מספקות במילא יותר חשמל מאשר אנו צריכים. כלומר – בשעות האלה – האספקה הרוחנית היא כולה מיותרת לגמרה, וגם לא חוסכת פליטות פד"ח או זיהום, כי כאמור, תחנות הכוח הפחמיות והגזיות ממשיכות לעבוד, לשרוף דלק, לפלוט ולזהם. תחנות הרוח אין בהן שום תועלת בכלל.

אי אפשר כמובן להימנע מלהזכיר שהמפלצות מרעישות, משחיתות את הנוף, וקוטלות ציפורים – שוב מבלי להביא כל תועלת. וגם מובן מאליו, שתחנות הרוח לא יצילו את העולם מההתחממות הגלובאלית הנוראית.
נקווה שהפרויקט ייכשל בדרך הארוכה שעוד נותרה לו עד הגשמתו, שקובעי המדיניות שלנו ישתחררו קיבוע מחשבתי שטותי וחיקוי עקר של שגיאות של אחרים, יתחילו לחשוב בהגיון, וישימו קץ לשטות הזאת.


יעקב

אין תגובות: