23 בינואר 2015

תפוקת החשמל מהרוח – אפס.




הגרף הבא מתאר את תפוקת החשמל וצריכתו בבריטניה ביום 19-20 לינואר (לפני יומיים). היה קר בבריטניה, בחלקים של סקוטלנד ירדו הטמפרטורות עד מינוס 13 מעלות.

ביום זה – יום של שיא בצריכה - הגיעה תפוקת החשמל מטורבינות רוח ל אפס בערך – שום חשמל.
זה לא בגלל שחסרות תחנות רוח בבריטניה, חו"ח. בבריטניה מותקנים כ 12 GW (כושר ייצור תיאורטי) של טורבינות רוח – משהו קרוב ל 5000 תרנים.  4 GW  ממנו מותקנים בים – שם אמורה הרוח לנשוב יותר מאשר ביבשה. כושר הייצור הזה הוא – באופן תיאורטי – כמעט רבע מצריכת השיא. בכול זאת, כול הטורבינות האלה הפיקו במשך יממה שלמה כמעט אפס חשמל – כ 2% בלבד.




הדבר מוכיח את מה שכול מי שרוצה לדעת, ועיניים בראשו יודע מזמן: לא חשוב כמה אנרגיה רוחנית אתה מתקין, אתה חייב להחזיק במצב תפעול וכוננות מקורות חשמל יציבים, בשיעור 100% מהצריכה. הכוונה למקורות זמינים (dispachable) – מקורות שאתה מסוגל להדליק ולהפעיל מתי שאתה צריך – כלומר תחנות כוח גרעיניות, פחמיות וגזיות – שהם סיפקו 92% מהחשמל שבריטניה צרכה ביום זה.
כול העסק הזה של טורבינות רוח הוא משחק בנדמה לי, אשליה. הרוח אינה מקור אמין לאנרגיה שאפשר לבסס עליו את משק החשמל.  הטענה הרגילה של חסידים ירוקים "שבמקום כולשהו הרוח תמיד נושבת" אינה נכונה.

יעקב


אין תגובות: