9 באפריל 2015

הבצורת בקליפורניה – בעיה כלכלית, לא אקלימית


הבצורת בקליפורניה, "הגרועה בהיסטוריה", נמשכת, כמובן, ואתה כתבות הקינה וההפחדה היומיות על גורלנו המר הצפוי בעתיד בגלל ההתחממות הגלובאלית הנוראית. למשל: כה כותב העיתונאי אדוארדו פורטר בניו יורק טיימס  - ציטוט של מדען אקלימי:

“Climate change will steadily and fundamentally lower the baseline for water availability in the West
תרגום: שינוי האקלים יקטין בצורה יסודית את כמות המים הזמינה במערב ארה"ב.

כולם אוהבים נבואות זעם והרס אופנתיות על הגורל הרע והמר בעתיד, בגלל חטאי האקלים שלנו. כרגיל, בכול הנבואות האלה – הכול קשקוש. איננו יודעים מה יהיה בעתיד. העובדות, עכשיו, הן פשוטות – והבעיה האקלימית (בהקשר למים) פשוט לא קיימת. אם יש בעיה בכלל (ואין) הבעיה היא כלכלית – בזבוז מים בארץ מדברית, הנובע  מזה שהממשלה מסבסדת את המים.

כמה נתונים לדוגמה: בלי קשר לבצורת - ממוצע המשקעים הרב שנתי, במישור החוף בקליפורניה, בו מתגוררים כמעט 40 מיליון בעלי ווילות ובריכות שחייה, הוא 50 מ"מ לשנה (כמו באילת בערך – קצת יותר מאילת, פי שלוש פחות מאשר בבאר שבע).

80% מהמים בקליפורניה משמשים בחקלאות. ברגע שאמרת את זה אמרת הכול. אם יצרכו 10% פחות מים בחקלאות, תיעלם בעיית המחסור במים. אפילו לא הכרחי להקטין את שטחי הגידול או התוצרת. אם ייעלו את השימוש במים בחקלאות תיעלם בעיית המים בלי להקטין את התוצרת.

קליפורניה מייצרת 20% ממוצרי החלב, כ 35% מהירקות וכ 60% מהפירות והאגוזים שצורכים בכול ארה"ב. בנוסף היא מייצאת כמויות אדירות של תוצרת (פירות, ירקות, אגוזים ויין) לארצות אסיה העשירות (יפן, קוריאה וטאיוואן). ולמרות הכול החקלאות מהווה רק כ 4%-2% מהתל"ג בקליפורניה (אחוז לא משמעותי), ורוב המועסקים בה הם מהגרים לטיניים בלתי חוקיים ועונתיים (כמו התאילנדים אצלנו). לא יקרה שום אסון בכלל, אם היפנים יקנו את האגוזים שלהם במקומות פחות מדבריים, או ארה"ב תגדל חלק מהפירות והירקות בשטחים העצומים, השופעים המים, במדינות אחרות, בארה"ב.


בטבלה שלמעלה רואים את כמויות המים האדירות שמשמשים לגידול אגוזים, שקדים ופיסטוקים לייצוא. הכמות היא גדולה בהרבה מכול המים שצורכים תושבי הערים הגדולות (סן פרנציסקו ולוס אנג'לס) ביחד.
אומר הכלכלן אלכס טברוק: "אנו מוצאים אלפי דולרים (כסף ממשלתי) כדי לגדל שקדים שערכם מאות דולרים. הדבר מטורף."

דוגמה נוספת: תושבי סן דייגו (בדרום קליפורניה) משתמשים בכ 600 ליטר מים ליום, בעוד תושבי סידני, באוסטרליה (בה שורר אקלים צחיח, דומה לסן דייגו) שופכים רק כחצי מהכמות הזאת – והם חיים לא פחות טוב... (אנחנו, בישראל, צורכים בממוצע 250 ליטר מים ביום – פחות מאשר בסידני). הסיבה היא התמחור הנמוך של המים (המסובסדים על ידי המדינה). תושבי סן דייגו משלמים תעריף של ½ סנט לגאלון (כ 5 ₪ לקוב). אצלנו, למשל, משלמים 8, 12 או 20 ₪ לקוב (לפי תעריפים שונים), ותושבי סן דייגו עשירים מאתנו. תמחור נכון של המים (בייחוד עבור החקלאים), המשקף את עלות אספקת המים, יפתור לחלוטין את בעיית מחסור המים של קליפורניה.

כמו כן יש מקום להתייעלות בשיטות ההשקיה. במקומות רבים עדיין משקים על ידי הצפת שטחים במים. מעבר לשיטות של טפטוף תקטין בהרבה את הבזבוז.

כמובן – כול חקלאי שמשתוקק לייצא שקדים ליפן ולהרוויח יפה, אם חסרים לו מים - יכול להקים מפעלי התפלת מים, ולהתפיל מים בכול כמות שהוא רוצה. אין מחסור במים באוקיינוס השקט. הבעיה היא שהתפלת מים עולה ביוקר, הרבה מעבר למה שהחקלאי יכול לשלם מהכנסתו מהשקדים. אז – אם לא כדאי – לא רציך – שלא יגדלו שקדים. החקלאי, כמובן, אוהב לקבל מים בחינם (או כמעט חינם) ממפעל האגירה וההובלה או ההתפלה הממשלתי (שאחרים משלמים עבורו).  זאת הבעיה בהקשר למים, לא שינויי האקלים.

אז, לבעיית מחסור המים בקליפורניה יש פתרונות פשוטים, וגם זולים: ייעול ההשקיה (טיפטוף), הקמת מפעלי מים נוספים (סכרים, מאגרים, תעלות הולכה וצנרת), תמחור כלכלי-ריאלי של המים, חלוקה ברורה יותר של זכויות מים בין הגרומים השונים, בזבוז פחות מים לצרכים אקולוגיים (בשביל הדגים). בעיית המים בקליפורניה היא כולה תוצאה של מדיניות שגויה, לא קשורה כלל לבצורת או לאקלים.

במקום לפתור את הבעיות הממשיות, המעשיות שקיימות (כמו בעיית המים) ושניתנות לפתרון בקלות – הולכים ומקוננים את מר גורלנו האקלימי, ומוציאים מיליארדים רבים של דולרים על תחנות רוח ותחנות סולאריות, שלא עובדות ולא פותרות שום בעיה (וזאת, אפילו מתוך הנחה שנבואות הזעם האקלימיות נכונות, הנחה מפוקפקת).

יעקב


4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כמה חקלאי משלם על מים?

יעקב אמר/ה...

פה (בישראל)? או שם - בקליפורניה ?
בעיקרון יש לחקלאים בקליפורניה "זכויות מים" יחד עם הבעלות על הקרקע, כלומר - מותר לו לשאוב מי תהום באדמה שבבעלותו, ללא תשלום. כמה הם משלמים עבור מים שמסופקים ממאגרים? אינני יודע - אנסה לבדוק.

יעקב אמר/ה...

העסק עם מחירי המים לחקלאות בקליפורניה מסובך. יש הרבה "מחוזות מים", כול אחד יש לו מדיניות ומחיר אחר, יש הרבה סוגים של "זכויות מים", לכול חקלאי זכויות אחרות.
כללית - מחיר המים לחקלאים היה מאד נמוך - החל מ 5 אג' לקוב, עד 40-70 אג' לקוב - בזמנים רגילים. בשנה שעברה, בגלל הבצורת, עלו המחירים עד כדי 4-6 ש"ח לקוב.

הנה קישורים למי שמתעניין:
מאמר עתונאי כללי על בעית תמחור המים:
http://www.nytimes.com/2014/10/15/business/economy/the-price-of-water-is-too-low.html

מאמר נוסף, בבלומברג:
http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-07-24/california-water-prices-soar-for-farmers-as-drought-grows

מאמרים יותר מעמיקים:
http://www.hamiltonproject.org/papers/in_times_of_drought_nine_economic_facts_about_water_in_the_us/

http://www.hamiltonproject.org/papers/shopping_for_water_how_the_market_can_mitigate_water_shortages_in_west/

אנונימי אמר/ה...

מעניין, תודה.