2 באוגוסט 2015

נוגה (וונוס) – אנטומיה של הפחדה חסרת שחר

חללית היפנית אקוצוקי (Akatsuki), שנועדה לחקור את כוכב הלכת נוגה.
שוגרה ב-21 במאי 2010. איור: סוכנות החלל היפנית JAXA

ד"ר ג'יימס האנסן, האבא של ההפחדה האקלימית, יצר את דימוי ההפחדה החזק והקליט של נגה (וונוס). על פני נגה שוררת טמפרטורה של כ 470 מעלות. האנסן מספר, שהיו בה בעבר תנאים דומים לאלו של כדור הארץ (וגם אוקיינוסים), אך גזי החממה הם שגרמו להתחממותה הגדולה, עד כדי רתיחה ואידוי כול האוקיינוסים (היום אין בנגה מים), ולטמפרטורה הגבוהה השוררת בה, שכמובן לא מאפשרת קיום חיים. כדור הארץ עתיד להישרף כמו נגה, בגין גזי החממה, מזהיר האנסן. האזהרה על גורלה העצוב של נגה נקלטה בציבור כי האנשים אין להם מושג ירוק מה זה נגה, והם חושבים שהאנסן בוודאי יודע, כי הוא מדען. כמובן כול הסיפור על נגה מצוץ מהאצבע וחסר כול ממש, ומלבד האנסן – מדענים אחרים (אפילו חממיסטים) לא מאמינים בו, אבל שותקים כי זה סיפור הפחדה (תעמולה) טוב, וההפחדה היא מטרה קדושה, ולמה להם לריב עם האנסן?

ד"ר האנסן אמור לדעת על נגה. הוא אסטרו-פיסיקאי בהשכלתו (חוקר הפיסיקה של החלל והכוכבים). בעל תוארים ודוקטורט במתמטיקה, פיסיקה ואסטרונומיה. הוא עשה דוקטורט על נגה לפני 1965, הוא המשיך לחקור את נגה במשך 10-15 שנה אחרי הדוקטורט. הוא יודע כול מה שניתן לדעת על נגה. אז, אולי הוא צודק במה שהוא אומר? אולי... העניין הוא שהוא חקר את נגה והסיק מסקנותיו לפני שהיה ידוע הרבה על נגה, כי נגה עטופה במעטה בלתי חדיר של גזים ועננים, ולא ניתן לצפות בפני נגה מכדור הארץ.  אחרי 1967, במשך השנים, נשלחו עשרות חלליות לנגה, על ידי רוסים, אמריקאים ואירופים. חלקן רק התקרבו אליה, חלקן נחתו עליה, ונאסף מידע הרבה יותר מדויק. אבל, האנסן ידע כול מה שצריך לדעת על נגה עוד לפני זה. הוא ידע להסביר הכול לפי ניחושים והשערות שהפיק מדמיונו, בלי צורך להזדקק לנתונים של ממש.
הנה כמה עובדות שידועות היום על נגה. (הרבה עדיין לא ידוע). גודלה של נגה דומה לכדור הארץ (קצת יותר קטנה), המסה שלה 81.5% מזו של כדור הארץ. היא קרובה יותר לשמש (מרחקה כ 70% ממרחק כדור הארץ מהשמש). הטמפרטורה על פני נגה היא 462 מעלות, האטמוספירה של נגה צפופה (כבדה) פי 93 מזו של כדור הארץ. הלחץ הברומטרי על פני נגה הוא 93 אטמוספרות. האטמוספרה מורכבת מ 96% פד"ח (פחמן דו-חמצני), השאר חנקן וקצת גופרית. אין חמצן באטמוספרה של נגה.

השנה של נגה (אורך הזמן להשלמת סיבוב אחד סביב השמש) היא 224.65 ימים (שלכדור הארץ), לעומת השנה של כדה"א – 365 יום. הסיבוב של נגה סביב צירה שונה לחלוטין: היא מסתובבת בכיוון השעון בניגוד לשאר כוכבי הלכת, אבל במהירות איטית מאד – סיבוב אחד ב 243 יום, כלומר – להשלים סיבוב סביב הציר (יום על כדה"א) לוקח יותר משנה ( 224 יום) בנגה.

פניה של נגה יחסית חלקים, ונעדרים בה מכתשים שנוצרים במרוצת הזמן על ידי הרי געש, או פגיעות של מטאוריטים מהחלל. לא יודעים להסביר את התופעה הזו. ההשערה היא שכול כמה מאות מיליוני שנה מתפרצת הלבה שבפנים ומכסה את כול שטח הפנים בלבה נוזלית חלקה (ללא מכתשים).

האטמוספרה של נגה נמצאת בתנועה סיבובית מתמדת ומהירה, במהירות של כ 300 קמ"ש ביחס לשטח הכוכב. אין בנגה הבדלי טמפרטורות בין יום ללילה. היינו מצפים שלנוכח הסיבוב האיטי על הציר, משכו הגדול של היום, שצד היום של נגה (הפונה לכיוון השמש) יהיה הרבה יותר חם מצד הלילה – כפי שקורה בירח שלנו למשל, או בכוכב (מרקורי). אבל זה לא המצב. הטמפרטורה אחידה על פני כול השטח (המואר והחשוך). משערים שהתנועה המהירה של האטמוספרה הצפופה מפזרת את החום באופן אחיד.

תופעה נוספת, בו נבדלת נגה מכדה"א היא היעדר מוחלט של שדה מגנטי בנגה. הסיבה לתופעה לא ידועה. התוצאה היא – השפעה חזקה של הקרינה הקוסמית. השדה המגנטי של כדור הארץ (הנוצר בעקבות תנועת הסיבוב סביב הציר של ליבת האדמה) מגן על כדוה"א מפני קרינה קוסמית מזיקה (שמקורה בשמש) ומסיט את הקרינה החוצה. הדבר לא קורה בנוגה. משערים שהקרינה הקוסמית החזקה שפוגעת בנוגה יכולה ל"קלף" או לסלק לחלל אטומים קטנים וקלים כמו זה של המימן, וייתכן וזה מסביר את היעד המים על פני נגה.

נגה מכוסה, כאמור, באטמוספרה מאד צפופה, המורכבת כמעט כולה מפד"ח, ובנוסף היא מכוסה בעננים צפופים, העשויים מדו-תחמוצת הגופרית. העננים מונעים כמעט לגמרה את חדירת קרני השמש לפניה המוצקים של נגה – וגם את פליטת החום הפנימי של נגה לחלל. ייתכן והטמפרטורה הגבוהה על פני נגה נגרמת מהחום הפנימי (של הליבה), חום שלא מצליח להתפזר, ולא מהשמש.

אנו רואים, אם כן, שנגה שונה לחלוטין מכדור הארץ, בהרבה מאד פרמטרים. האם הייתה נגה פעם דומה לכדור הארץ, עם אוקיינוסים על פניה ? לא ידוע. הטענה שכך היה היא סתם ניחוש, מבוסס על כלום. מדוע יש באטמוספרה של נגה 96% פד"ח (לעומת 0.04%  בכדה"א) ? לא ידוע. האם התחממה נגה בגלל אפקט גזי החממה או מסיבה אחרת? לא ידוע. אנו לא יכולים לדעת מה היה לפני כמה מיליארדים של שנים. כול הסיפורים של האנסן על נגה הם השערות, ניחושים ודמיון פורה. כמעט כלום אינו מעוגן במציאות ובעובדות. זו התנהלות סטנדרטית (לא יוצאת דופן) בתחום האסטרונומיה (חקר הכוכבים). אנו יודעים מעט מאד על הנושא, אנו לא מסוגלים לדעת הרבה בגלל המרחקים בזמן-מרחב. אבל, המוח האנושי (והמדעי) לא סובל ריקנות, שטחים "לבנים", חוסר ידע. את זה ממלאים בניחושים והשערות. מסכת הניחושים וההשערות הופכת לעיקר הידע. פתאום אנו כן יודעים! פתאום הכול ברור. איך יודעים? ניחושים והשערות הופכות לידע – כי זה הדבר היחידי שאנו יודעים.

האנסן חי בעולם של פנטזיות ודמיון פורה. הוא מתייחס לזה כאל "ידע" כי זה הדבר היחידי שהוא יודע (ואנו יודעים, ואנו מסוגלים לדעת, לעת עתה). אבל פנטזיות והשערות אינם ידע. האנסן לא מבחין בזה. שימו לב שהאנסן "ידע" (פיתח את הניחושים שלו) על נגה הכול, עוד לפני שהגיעו אליה החלליות שמדדו דברים רבים והחזירות נתונים ועובדות (שחלקן פורטו למעה).

מדענים אחרים, כמו סטפן ראמסדורך או קרי עמנואל, שהם בהחלט חממיסטים בהשקפת עולמם, הסתייגו מטענת ה"וונוס" של האנסן. ראמסדורף, למשל, ציין שכדור הארץ היה חם יותר מאשר היום, בכ 6-10 מעלות, בתקופת האמיין emian – לפני כמה מאות מיליוני שנה, והדבר לא הוביל לתהליך שרשרת מואץ ובלתי הפיך של התחממות עד לשיעור של נגה. ההיפך, כדור הארץ התקרר חזרה מאז. הם גם מציינים שכמות הדלקים הפחמיים הקיימים בכדור הארץ היא מוגבלת, ושריפת כול הדלקים לא יכולה לגרום לעליית ריכוז פד"ח אינסופית, אלא מקסימום, אולי 1000-1200 חלקים למיליון, כלומר ריכוז של 0.12% (לעומת 96% בנגה).

במאמר משנת 2013 "מסביר" האנסן שוב את העניין. הוא לא אומר שההתחממות וההיעלמות (רתיחה) של האוקיינוסים תתרחש בהכרח, רק שהיא יכולה להתרחש. כלומר – אולי תתרחש ואולי לא... אי אפשר לדעת. ואם תתרחש – זה לא יהיה מהיום למחר – זה ייקח אולי מיליארד שנים. נו, טוב, שנהיה בריאים עד אז... ותראו איזה גאון האנסן! הוא יודע לנבא מה יקרה (אולי) בעוד מיליארד שנה.... אבל, האנסן כתב ספר בו הוא מתלונן שאנו פוגעים בגורל נכדיו (החמודים שצילומם מובא בספר) – שהאסון האקלימי יתרחש בעוד כמה עשרות שנים – לא מיליארד... עשרים שנה – מיליארד שנה – אצל האנסן זה אותו דבר... הוודאות שבה הוא מאמין ברעיונותיו אינה יודעת מגבלות של זמן.

בקיצור נמרץ, לסיכום: ההשוואה בין נגה וכדור הארץ היא שטות מוחלטת. הכוכבים הם שונים לחלוטין בהרבה מאד מתכונותיהם. למה הם שווים (בתכונות הדומות) ולמה הם שונים (בתכונות הלא דומות) – איננו יודעים.

האנסן הצליח (תוך ניצול תאריו המדעיים) להציג את הפנטזיות חסרות האחיזה כעובדות מדעיות ולהוליך שולל את הציבור (חסר הידע המדעי) באמצעות דימוי רגשי חזק. כדור הארץ ונגה הם שני כוכבי לכת שונים.

יעקב



4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בבקשה תתקן את המינוח. "אסטרולוגיה" היא תחום לא מדעי בכלל של ניבוי (למעשה ניחוש) הגורלות האישיים של אנשים והעתיד לפי המזלות ומיקום הכוכבים בשמיים. התחום המדעי של חקר תכונות הכוכבים, איך הם התפתחו ואיך הם בנויים נקרא אסטרונומיה. אמנם יש הרבה שלא יודעים, והרבה מדענים מתנהלים לפעמים כמו אסטרולוגים בדיבור שלהם, אבל זה עדיין מדע (לא כמו אסטרולוגיה).

יעקב אמר/ה...

צודק, יתוקן.

איל אמר/ה...

הדבר חמור יותר - הוא יודע בוודאות שבכדור הארץ היו תקופות ממושכות בהן הפד"ח היה בצפיפות של 4000 PPM ואפילו יותר (פי עשר מהיום!).
משום מה, לא נרשמה שום קטסטרופה (אולי אפילו להיפך, האפקט גרם לצימוח רב יותר של הצמחים ולכן איפשר מגוון וכמות גדולה יותר של בעלי חיים).
אבל איני בא בטענות אל אדם כזה - אני בא בטענות קשות אל אלו היודעים שהוא מקשקש אבל בוחרים להתעלם ולא להטיל את כובד משקלם לשים אותו במקומו. בעיקר המדענים מהתחום שלו.

יעקב אמר/ה...

אכן, כמו שאני נוהג לאמור, "המדע מקולקל", מדענים אחדים מפיצים דברים הזויים ואבסורדיים, ושאר המדענים, במקום להתריע על השטויות - מוחאים כפאים בהתלהבות - כי זה מקדם את המטרה האידאולוגית שלהם. ועוד מדענים עומדים מהצד ושותקים, ומפחדים לפתוח את הפה ולגנות את האבסורדים, מחשש (מוצדק) שהקריירה המדעית שלהם, והמימון למחקריהם ייחסמו.