11 באוגוסט 2015

ההכחדה וההפחדה ונביאי הזעם המקצועיים.


מספר רב של "מדענים" עשו קריירה עשירה מהפצת נבואות זעם על סוף העולם, ונושא ההכחדה של מיני החיים (והאדם בכללם) הפך לנושא חביב עליהם. כול יום מפרסמים נבואות זעם חדשות על ההכחדה ההמונית שמתרחשת ותתרחש בעתיד הקרוב. לאחרונה ראה אור "מחקר" נוסף מסוג זה, שפורסם בקול תרועה גדולה בתקשורת. בין מחברי המחקר נמצא נביא החורבן המקצועי פול ארליך.

כך זועקות הכותרות (בוואינט): "לפי חוקרים מאוניברסיטאות מובילות בארצות-הברית, קצב הכחדת מיני בעלי החיים הולך וגובר בשל התחממות כדור הארץ וכריתת היערות. המדענים מזהירים כי בין המינים שייכחדו עלולים להיות גם בני האדם." ""אנחנו נכנסים עכשיו לעידן ההכחדה ההמוני השישי, ללא כל צל של ספק", אמר פרופ' פאול ארליך מאוניברסיטת סטנפורד. המחקר התבסס על הכחדות מתועדות של סוגי צפרדעים, זוחלים ונמרים וכמו גם על רשומות של מאובנים ונתונים היסטוריים נוספים. במחקר הושווה "האובדן של מיני בעלי חיים בעידן המודרני להיעלמות בעלי חיים לפני הופעת האדם". (נביאי החורבן המקצועיים מישראל מיהרו, כמובן, לקפוץ על העגלה ולהוסיף למדורת ההפחדה).

הביולוג וחוקר הטבע ג'ים סטיל בדק את הנושא ומרים קולו נגד ההגזמות והפחדות הסרק, במאמר ארוך ששווה קריאה. הוא בדק את בסיס הנתונים המתעד את המינים שנכחדו (שידוע לנו עליהם), שעליו הסתמכו ה"חוקרים" (בראשות ארליך) בנייר שלהם.  ראשית צריך להבין שהכחדת מינים ישנים והתפתחותם של מינים חדשים הוא תהליך אבולוציוני רגיל ונורמאלי. מה היה בדיוק קצב ההכחדה במאות אלפי השנים האחרונות אנו לא יכולים לדעת בדיוק. מה שאנו יודעים מבוסס על ממצאים של מאובנים, ואלו מוגבלים וחלקיים, בהכרח.

זה נכון שמאז המאה ה 15 או ה 16 נכחדו הרבה מינים, והאדם מילא תפקיד בהכחדות אלו (אבל לא ההתחממות הגלובאלית, כמו שטוען ארליך).  חלק גדול מהמינים שנכחדו מאז המאה ה 15 (ונכללו במחקר של ארליך) הם מינים מיוחדים ונדירים שהתפתחו באיים מבודדים באוקיינוסים (בעיקר השקט). כאשר בני האדם גילו איים אלה והתיישבו בהם, הם הביאו איתם גם חיידקים ומחלות וגם מיני חיים זרים (פולשניים, כמו העכבר או החתול), וזה מה שגרם להכחדת המינים המקומיים הנדירים. ג'ים סטיל מביא רשימה של 100 מיני חיים נכחדים כאלה, שנכחדו בשנות ה 1600 ו 1700, כך שאין בהם שום הצדקה להפחדה חדשה ושום דבר הקשור לאדם המודרני.

בנוסף, גרם האדם, באופן טבעי, להכחדות רבות על ידי צמצום סביבת המחייה הטבעית של החי, ושינוי יעוד קרע – מג'ונגל או יער טבעי לאדמה מעובדת, או ליישובים וכבישים. גם זה לא חדש וגם לא משהו שניתן למנוע (ולא קשור להתחממות). בנוסף – תרם האדם להכחדות או כמעט הכחדה על ידי צייד ודייג. כך לדוגמה הגיעו דובי הקוטב והלוייתנים לסכנת הכחדה.

מאז שנות ה 1950 לפחות, גברה המודעות לשימור מיני חיים ונעשו פעולות שימור יזומות רבות, כמו למשל איסור ציד הדובים או דייג הלוייתנים או קטיפת פרחי בר (ומאז מספר הדובים והלוייתנים גדל, ואין נשקפת להם יותר סכנה). הרבה מיני חיים הוכרזו בסכנת הכחדה, ונאסר בחוק לצוד אותם או לפגוע בהם או לפגוע בסביבת מחייתם. כמו כן הוטלו מגבלות חמורות על ציד ודייג, במטרה להגן על מיני החיים. נערך כיום מעכב מתמיד במטרה למנוע הכחדות נוספות ולשמר מינים שבסכנת הכחדה.

ה"מחקר" שהתפרסם לאחרונה וזכה להדים גדולים בתקשורת (התקשורת אוהבת סנסציות), אין בו שום חדש, ושום ממש. נכון, היו הכחדות שנגרמו על ידי בני אדם, בעבר, לפני 200, 300 שנה – זה לא חדש. אין במחקר נתונים על הכחדות יוצאות דופן של העת האחרונה – מפני שאין הכחדות כאלה (מעבר, אולי לקצב טבעי שיש כול הזמן). אין שום ביסוס במחקר לטענה על ההכחדות שנגרמות כביכול על יד ההתחממות הגלובאלית. הכותרות בנושא  (והטענות במחקר) שקריות.

ג'ים סטיל הוא מומחה בתחום, וכדאי לקרוא את המאמר הארוך שלו המציג תמונה מאוזנת ונכונה של נושא ההכחדות, בלי נבואות זעם ושקר סנסציוניות.

יעקב

2 תגובות:

איל אמר/ה...

לזאת יש להוסיף שמינים לא מעטים שנחשבו כנכחדים צצו והופיעו מחדש - כולל בישראל.
מסתבר שהטבע חזק ויציב הרבה יותר ממה שמייחסים לו.
חוץ מזה, מי שמקשיב עוד למה יש למר ארליך לומר, לוקה בנגע הטיפשות.
אחרי כל כך הרבה נבואות זעם שלו שהופרכו - צריך להיות באמת טיפש להתייחס אליו ברצינות.

יעקב אמר/ה...

זה לא רק פול ארליך...
יש זרם שלם של "מדענים" ו"אינטלקטואלים" (ככה הם קוראים לעצמם), שתופסים את המהפכה התעשייתית כאסון, את המכונית (הסמל של המהפכה התעשייתית) כאסון, וכתוצאה לוגית של שני אלה - את בני האדם כאסון.

הם נגד שלושת הדברים, רוצים לבטל את המהפכה התעשייתית (שאת מהותה הם אינם מבינים) - ו"לחזור לטבע", לאסור את המכונית, ו"לדלל" את בני האדם... (כלומר "להעלים" חלק מהם או להקטין את האוכלוסיה).

זהו הזרם השולט, החזק, הגדול באוניברסיטאות, בתרבות (ספרות, אומנות, פילוסופיה) ובתקשורת. זן האופנה היום.