17 באוגוסט 2015

מנורות לד LED מקטינות הפליטות.


צריכת החשמל בארה"ב, שהגיעה לשיאה בשנת 2007 ברמה של 10.66 מיליארד קוט"ש ליום לא גדלה מאז, אלא ירדה בכ 8% למרות שהתחזיות בעבר דיברו על גידול בצריכה ב 2% לשנה. פליטות הפד"ח של תחנות הכוח בארה"ב ירדו ב 15% לעומת שנת השיא של 2007 (וגם לעומת שנת ה"בסיס" בחישוביהם – שנת 2005, בה הצריכה והפליטות היו דומות ל 2007). אז הירידה בפליטות הייתה – חצי בגלל הירידה בצריכת החשמל, וחצי בגלל המעבר החלקי מפחם לגז. תרומתם של תחנות הרוח והשמש בירידה זו של הפליטות הייתה בערך אפס. הירידה הזו התרחשה לפני תכנית צמצום הפליטות ה"דרמטית ומרחיקת הלכת" שעליה הודיע הנשיא אובמה בתרועה גדולה לפני זמן קצר, ושיישומה אמור להתחיל, במקרה הטוב, ב 2022, ובסופה אמורה להשיג לא יותר מאשר המשך מגמת הצמצום שכבר מתרחשת.

לירידה בצריכת החשמל בארה"ב יש שלוש סיבות. 1. שינוי אופי הכלכלה האמריקאית – יותר שירותים ופחות ייצור – כלומר ייצוא הייצור (בתי החרושת) לחו" (לאסיה, מקסיקו). 2. האטה בעליית רמת החיים. לשתי הסיבות האלה קוראים בשם המלומד macroeconomic factors. 3. התייעלות אנרגטית. (זה פקטור טכנולוגי). קשה לדעת מה המשקל היחסי של שלושת הגורמים האלה.

מאמר בבלומברג מציין את החשיבות של המעבר מתאורת ליבון לתאורת LED (light emitting diodes). מנורות לד חוסכות בין 75 ל 80% מצריכת החשמל, לתאורה, ובנוסף הם מחזיקות פי 25 זמן (לפני שנשרפות) לעומת מנורות ליבון רגילות. המעבר למנורות LED נעשה, אם כן מסיבות כלכליות – למען חיסכון כסף (ולא למען הצלת כדור הארץ). התחזית אומרת שעד 2020 תהיה 83% מהתאורה באמצעות לד, ועשר שנים אחרי זה יושלם המעבר, וכול התאורה תהיה לד. התאורה צורכת כ 5% מצריכת החשמל של ארה"ב.
חברות החשמל השונות בארה"ב מנהלות מודלים ממוחשבים מורכבים לחיזוי צריכת החשמל בעתיד – לצורך כיוון השקעותיהן בפיתוח תחנות כוח. כול המודלים שלהם שגו בתחזיותיהם (הם חזו עלייה ב 1-2% לשנה). ההאטה בצריכה תפסה אותם בהפתעה. עכשיו הם מתרוצצים לעדכן את המודלים... והתחזית שלהם לשנים הקרובות היא: צריכה "שטוחה" (העדר גידול) – כלומר ... כמו בשנים האחרונות... שימו לב לערכו של החיזוי באמצעות המודלים – בסוף התחזית ה"נכונה" וה"מעודכנת" של ה"מודלים" היא – שמה שהיה הוא אשר יהיה – כלומר מה שהיה ב 8 השנים האחרונות יהיה גם ב 8 הבאות. צריך מודל חיזוי ממוחשב, מתוחכם ומורכב כדי להגיע לתוצאה זו. רק ב 8 השנים הבאות נדע אם הפעם התחזית החדשה קלעה למטרה או החטיאה כמו התחזיות הקודמות. העתיד קשה לחיזוי, עם מודלים או בלי... (גם בארץ התבדו התחזיות לעלייה גדולה בצריכת החשמל).

בכול אופן – ההתייעלות האנרגטית – הן במנורות לד והן התייעלות של מזגנים, מכונות כביסה ומקררים, תרמה לירידה בפליטות הרבה יותר מאשר השמש והרוח. באנרגיות המתחדשות השקיעו מאות מיליארדי דולרים של כסף ממשלתי, ללא תוצאות. לעומת זאת – ההתייעלות האנרגטית, באמצעות טכנולוגיות משופרות, משיגות הרבה יותר תוצאות ללא השקעה, אלא – ההפיך – תוך חיסכון כסף לצרכנים – הרוכשים אמצעים היעילים על מנת לחסוך בחשבונות החשמל שלהם.

יעקב




2 תגובות:

אשר פט אמר/ה...

ומה עם כל הטרטרם והכפייה של הירוקים לאמץ את מנורות הצהובות - Energy Saving CFL (Compact Fluorescent Light Bulb)?

כמה כסף ביזבזו על פירסום וחקיקה - באירופה אסור למכור את נורות הליבון הישנות וכו' - הכל בשביל תחושה חמה בבטן (זה כנראה באמת ה"התחממות העולמית"!).

עכשיו, עם התקדמות הלדים (LEDS), המנורות הצהובות המאוסות ילכו לפח, ועימן לא רק הכסף שבוזבז אלא גם הכספית שבהן תלך לחיריות של העולם. עוד כישלון של דת הסביבה ( THE CHURCH OF ENVIRONMENTOLOGY) אבל מה, לא תשמעו על זה בתיקשורת...

יעקב אמר/ה...

מנורות הפלואורסנט עשו את שלהם, ותרמו רבות להקטנת צריכת החשמל. הן נפוצות במיוחד במבני ציבור, מסחר (קניונים), בתי חרושת ומשרדים.
עכשיו הטכנולוגיה השתפרה, ומנורות ה LED מחליפות את הפלואורסצנט.
ההחלפות נעשות באופן טבעי - כול דור יותר טוב מקודמו.

מה שלגמרה מיותר ובלתי רלוונטי זה ההטפות של "מצילי העולם" המקצועיים. טכנולוגיה יותר טובה מחליפה טכנולוגיה נחותה, בכול מקרה. אין צורך בהטפות של אלה ששונאים טכנולוגיה.