19 בספטמבר 2015

הצפה ב"מחקרי" תעמולה חסרי שחר.


חוקרים מצאו כי אם נשתמש בכל הנפט, הפחם והגז הטבעי שעל כדור הארץ, הדבר יגרום להמשך מגמת ההתחממות ולהמסת כל הקרחונים באנטרקטיקה. התוצאה, על-פי המדענים מארצות-הברית ומגרמניה, תהיה קשה. גובה פני הים יעלה בכ-60 מטרים וערים כמו ניו-יורק, רומא, טוקיו וגם תל-אביב יכוסו במים.

ככה מכריז וואינט (ורבים מעיתוני העולם, שמהם מעתיק וואינט את הידיעות) בכותרות ענק, בעקבות עוד "מחקר" שטותי וחסר שחר שהפך לאופנתי בין "מדענים", ושפורסם בירחון מדעי. מה "חקרו" המדענים? כלום. הנה תמצית המחקר: "אם כול הקרח באנטרקטיקה יימס, יעלו פני הים ב 60 מטר". טוב. כולנו יודעים כמה קרח יש באנטרקטיקה, זה לא חדש, זה כתוב אפילו בוויקיפדיה, בשביל זה לא צריך חוקרים מלומדים. האם הקרח האנטרקטי עומד להפשיר כולו? זה אפשרי, זה קרה בעבר, בעידנים גיאולוגיים קודמים אנטרקטיקה הייתה חופשיה מקרח. הקרח החל להופיע "רק" לפני כ 23 מיליון שנה. איש אינו יודע למה הקרח הפשיר בעבר, אבל ברור שלא בגלל בני האדם (שעוד לא היו קיימים אז). האם יש סימנים שזה עלול לקרות בעתיד? לא. הכול ספקולציות חסרות כול בסיס, זה יכול לקרות אבל איננו יודעים שזה יקרה. אם הטמפרטורות יעלו במידה ניכרת, במשך שנים רבות ההפשרה עלולה להתרחש. ה"חוקרים" פיתחו "מודל" (הינדוס מספרים מצוץ מהאצבע, ללא שום ביסוס או אימות במציאות) ש"הראה" שאם הטמפרטורות יעלו ב XX  מעלות הקרח יפשיר.  חוכמה קטנה מאד... כול ילד יודע שהקרח מפשיר בחום, לא צריך "מודלים" מלומדים שאינם אלא זריעת חול בעיניים.

השאלה הבולטת היא האם הטענה "אם נשרוף את כול הדלק שקיים - הקרח יפשיר" היא נכונה. כלומר – הטענה הקושרת את פליטות הפד"ח האנושיות, מבחינה כמותית, להמסת הקרח. זו בעצם הטענה העיקרית, ההפחדה האופנתית העיקרית, שבזכותה זכה ה"מחקר" לתקציבים ולכותרות בעיתונות (וקידם את הקריירה של ה"חוקרים"). אבל, שאלה זו לא נחקרה כלל ב"מחקר" זה. הם לא התעסקו בנושא ולא הוסיפו כלום לידע המדעי. הם הסתמכו על המודלים האקלימיים המקובלים, הישנים, על ה"רגישות" האקלימית שנובעת מהם, שהוכחה כמוגזמת מאד. האמת היא שאיננו יודעים כמה התחממות תתרחש כתוצאה משריפה של כמות זו או אחרת של דלקים פחמיים ופליטה של כמות זו או אחרת של פד"ח. התשובה לשאלה זו כולה מתחום ה"מודלים", הניחושים והנבואות המצוצות מהאצבע. מה שאנו כן יודעים בבירור הוא שעליית הטמפרטורות בשלושים השנים האחרונות הייתה רק כ 1/3 ממה שה"מודלים" ניבאו, כלומר – הם מגזימים מאד. אבל – השאלה הזו לא רלוונטית ל"מחקר" הנוכחי – כי הוא לא עוסק בזה. במה הוא כן עסק? בכלום. בהפצת הפחדת סרק, ללא שום חידוש מדעי או גילוי חדש. וואשינגטון, מיאמי, ניו יורק, אמסטרדם, בואנוס איירס – כולן יוצפו וייחרבו! זה המסר, זו הפצת הפחדה לפי האופנה, ולפי מצוות האידאולוגיה המקובלת, ללא בסיס של ממש.

עוד פרט קטן צוין ב"מחקר" אבל "נשמט" בדיווחים העיתונאיים: ה"אסון" הנוראי הזה יתרחש בעוד 10,000 (עשרת אלפים) שנה. שנהיה בריאים עד אז... אבל... אבל... אבל... חצי מהאסון – עלייה של 30 מ' במפלס הים, עלולה (שימו לב לניסוח הערמומי, התעמולתי, הבלתי מדעי לחלוטין: "עלולה") להתרחש כבר בעוד 1000 שנים.

רמת הטיפשות בניסיונות לנבא מה יהיה בעוד 1000 או 10,000 שנה היא מדהימה. בשביל טיפשות כזו צריך באמת להיות מדען. הלוואי שהערים המפוארות שלנו יעמדו על תילן לנצח, ושום אסון אחר לא יחריבן, מלבד ההתחממות הגלובאלית הנוראית. בינתיים, כול הבניינים המודרניים וכול התשתיות המפוארות שבני אדם בונים מתמוטטים לבד מבלאי רגיל ומזקנה אחרי 50, מקסימום 100 שנה (ומתחדשים בצורה מתמדת ורציפה). להפיץ הפחדות ל 1000 או 10,000 שנה זו טיפשות נוראית. כלומר, כול הערים תשתנינה, ותיבנינה מחדש 10 או 100 פעם, לפני שיגיע המועד של החורבן האקלימי. בני האדם יתאימו עצמם לתנאי האקלים שישררו בעתיד, בני האדם אינם גלמים סטטיים שיחיו בערים הקיימות 10 אלפים שנה. הכול מתפתח במהירות הרבה מעבר ליכולת שלנו לחזות את העתיד.

שורה תחתונה: הדבר הזה, שהתפרסם בספרות המדעית, איננו מדע. ה"מדענים" המודרניים (רובם) זנחו את המדע, ואימצו את האופנה של הפצת הפחדה אופנתית שטותית, אידאולוגית, בלתי מבוססת, למען קידום הקריירה.

יעקב


2 תגובות:

עוזי גייגר אמר/ה...

אפשר גם לציין שאם נשתמש בכל הדלק הפוסילי הערים שלנו ייחרבו הרבה יותר מהר... ממחסור באנרגיה.
גם אם נשתמש "רק" במספיק דלק כדי שחבית נפט תעלה 200 או 300 דולר האסון של האנושות יגיע הרבה יותר מהר מפרקי הזמן האלו וההתחממות הגלובלית תהיה האחרונה בצרותינו.

כמובן שהפתרון הוא מקורות אנרגיה חליפיים כמו גרעין והיתוך (בעתיד, אולי), אבל למה להתחיל לדבר על פתרונות כשאפשר לדבר על בעיות לא רלוונטיות?

יעקב אמר/ה...

צודק במאה אחוז.
אם נשתמש ב**כול** הדלק הפוסילי - כלומר אם ייגמר הדלק הפוסילי - הציביליזציה שלנו תיחרב בגלל מחסור באנרגיה, הרבה, הרבה לפני שתיחרב בגלל התחממות גלובאלית...
הערה מאד נכונה...

באשר לאנרגיה גרעינית - ככול שזה קשור באירגונים ירוקים (ובחלק ממשלות העולם - כמו גרמניה) - זה מוקצה מחמת מיאוס יותר מאשר אנרגיה פחמית.
יש להם פנטזיות ירוקות בלתי מציאותיות כאילו שאפשר להתקיים על שמש ורוח.