19 בנובמבר 2015

ישראל מוציאה על חשמל סולארי יותר מ 1 מיליארד שקל לשנה


רשות החשמל פרסמה תקנות חדשות לגבי לוחות שמש בהסדר שהותקנו בין השנים 2008 ל 2014. בין השנים הללו הותקנו בארץ אלפים של מתקנים סולאריים מאושרים על ידי הרשות בכושר ייצור כולל של כ 800 MW  (כאשר השמש זורחת). למתקנים אלה אושרו תעריפי הזנה קבועים מראש למשך 20 שנה, המתעדכנים כלפי מעלה אחת לשנה על פי המדד.

כול מתקן אושר לו מחיר שלו, בהתאם למחיר שהיה נהוג בשנה שאושר, והמחיר מובטח ל 20 שנה. בשנת 2008 אושרו מחירים של 236 אג' לקוט"ש, מחירים אסטרונומיים שהם בערך פי 10 ממחיר העלות של חשמל גזי היום. במרוצת השנים ירד המחיר המובטח, בהתאם לירידת מחירי לוחות השמש, והוא עומד כיום על 37 אג' לקוט"ש. המחיר הזה עדיין גדול ב 50% לעומת מחיר ההפקה של קוט"ש מגז, העומד על כ 25 אג'.

בשנה האחרונה החלה תופעה של החלפת לוחות שמש מקוריים בלוחות חדשים אצל בעלי מתקנים מאושרים, וותיקים. ההחלפה לא זקוקה לרישיון חדש או אישור חדש של רשות החשמל. הלוחות החדשים מפיקים יותר חשמל מהישנים – אולי בגלל שהם קצת יעילים יותר ואולי בגלל שהם חדשים (כלומר הלוחות הישנים איבדו מכושר הייצור שלהם בגלל בלאי טבעי).  אולי הפיקו הלוחות החדשים יותר חשמל כי התקינו יותר לוחות מאשר אושרו במקור, ורשות החשמל לא הרגישה בכך.

רשות החשמל פרסמה תקנות חדשות המורות שבעלי הלוחות הוותיקים יוכלו ליהנות מהמחירים הגבוהים שהובטחו להם, רק עבור כמות חשמל הדומה למה שהפיקו הלוחות הישנים בשנים שעברו, כלומר רק כ 1700-1750 שעות בשנה (מתוך 8760 אפשריות כלומר – 20% ). אם בעלי מתקנים וותיקים יחליפו את לוחותיהם, ויפיקו יותר חשמל מהכמות הנ"ל, הם יקבלו, עבור תוספת החשמל, את המחיר הנהוג היום – 37 אג' לקוט"ש, ולא את המחיר הגבוה שהובטח להם בעבר. תקנה זו עשויה, לדברי רשות החשמל, לחסוך לצרכנים עד מיליארד שקל לשנה. זה יפה ואנו מברכים את רשות החשמל על שהיא דואגת להוצאות הצרכנים (שזה הייעוד שלה).

מאידך מודה רשות החשמל שהתעריפים הגבוהים ששולמו לחשמל סולארי בעבר העלו (העלו כבר, בעבר) את ההוצאות החשמל של הצרכנים בכ 4-5%. אם נבדוק במאזני חברת החשמל נראה שהכנסותיה, ממכירת חשמל, מסתכמות בכ 25 מיליארד שקל לשנה (2014). זאת אומרת – אנו כבר משלמים תשלומי יתר בשיעור של כ 1 עד 1.25 מליארד שקל לשנה עבוד חשמל סולארי. זה מהווה אישור, מפי רשות החשמל, להערכותינו בעבר.

את הדבר הזה צריך להדגיש – כי בציבור לא מודעים להוצאה עצומה זו שהטילה רשות החשמל על הציבור: ההוצאה שאנו משלמים כבר עבור חשמל סולארי (מעבר למחיר המוצדק של החשמל) היא כ מיליארד עד מיליארד ורבע שקל לשנה.

מה יצא למדינת ישראל מכול זה? החשמל הסולארי מספק, אפילו היום, פחות מ 2% מהצריכה (גם את הנתון הזה מאשרים ברשות החשמל). האם זה מציל את כדור הארץ מהתחממות? הכמות האפסית הזו השפעתה (ברמה עולמית) בדיוק אפס. האם זה מועיל למשק החשמל הישראלי? משק החשמל בארץ לא מרגיש בכלל שיש חשמל סולארי, הכמות זניחה, תחנות הכוח הפחמיות והגזיות עובדות אותו דבר, עם החשמל הסולארי ובלעדיו. אז בשביל מה המיליארד ₪ המיותר הזה של הוצאות?

בואו נחשוב הלאה. נניח שרשות החשמל (וממשלת ישראל) לא הייתה נכנסת להרפתקאות של מימון חשמל סולארי בשנת 2008 במחירים אסטרונומיים של אז בשיעור פי 10 מחשמל רגיל. נניח שעד היום לא היה מותקן שום מתקן סולארי בארץ. מה הנזק שהיה נגרם? כלום. כלום. כלום. אפשר היה להמתין ב 2008 שמחירי לוחות השמש יירדו. למה היה צריך לקפוץ בראש ולשלם מחירים אסטרונומיים? אפשר היה להתחיל להתקין לוחות היום, במחיר היותר סביר של 37 אג' לקוט"ש במקום 236 אג', או אולי להמתין עוד קצת, שיירדו המחירים עוד יותר. מה הדחיפות הזאת שחשו ברשות החשמל לשרוף את הכסף של האזרחים לשווא?

אנו נסחפים בצורה עיוורת אחרי האידאולוגיה הבלתי רציונלית שאופנתית בעולם. אנו מחקים את השטויות שעושים אחרים. אנו נסחפים אחרי סיסמאות שקריות ("חשמל סולארי הוא נקי והוא חינם"), בלי לבדוק את נכונותן. אנו קופצים ראש, כמו אידיוטים, לבריכה שאין בה מים, ושורפים מיליארד ₪ פה, עוד מיליארד שם, בלי לחשוב ובלי לחשב את התועלת (או חוסר התועלת).

יעקב



3 תגובות:

יאיר שפי אמר/ה...

לאחרונה כתבת רבות למה לא כדאי להפיק חשמל משמש.
מה העלות של חיסול הזיהום מפליטות של תחנות כוח פחמיות? ייתכן שמניעת הזיהום מפחם ומפסולת ביולוגית וכימית (פסולת עירונית), ע"י פילטרים חכמים, תאפשר לדחות את הצורך בניצול השמש לייצור אנרגיה. יאיר שפי, shefin@zahav.net.il

יעקב אמר/ה...

תחנות הכוח הפחמיות והגזיות תמשכנה לפעול בכול מקרה, כי השמש נותנת חשמל רק כ 20% מהזמן (בחישוב שנתי), ולכן אינה מסוגלת לספק את צרכינו.
לכן - חייבים להתקין מסננים בארובות של תחנות כוח פחמיות בכול מקרה.

ועלות ההתקנה של המסננים היא כמה מאות מיליוני שקלים - חד פעמית, ולא מעל למיליארד שקל לשנה, כול שנה, במשך 20 שנה, כמו הסובסידיות של החשמל הסולארי.

אנונימי אמר/ה...

הפתרון לטווח ארוך - אנרגיה גרעינית וטורבינות רוח.