31 בינואר 2016

המכונית החשמלית מגבירה זיהום בסין


סין מעודדת ייצור ומכירה של מכוניות חשמליות והיברידיות נטענות. כעת, פחות מ 1% מהמכוניות בסין הן חשמליות, אך התחזיות מדברות על הגברה גדולה של מכירת מכוניות חשמליות בשנים הקרובות. צופים שעד 2020 יהיו 2 מיליון מכוניות חשמליות (והיברידיות נטענות, כמו הוולט) על כבישי סין. המכוניות החשמליות תיוצרנה הן על ידי חברות בינלאומיות כמו פולקסווגן והן על ידי חברות סיניות כמו BYD. ממשלת סין מעודדת מכוניות חשמליות גם כאמצעי להקטנת זיהום האוויר הגדול במרכזי הערים הסיניות.

אבל סדרת מחקרים שנעשו באונ' טסינגהוא בסין, (שבין בוגריה נמנה גם נשיא סין הנוכחי) מראים שמכוניות חשמליות שייטענו מרשת החשמל בסין תייצרנה בין פי שניים ל פי 5 זיהום לעומת מכוניות בנזין. הנסיון הבינלאומי מראה שהקטנת הזיהום נעשית לא על ידי מכוניות חשמליות אלא על ידי ניקוי ייצור החשמל. המחקרים האלה מטילים ספק ביעילות המעבר למכוניות חשמליות, ללא שיפור (הקטנת הזיהום) בסקטור ייצור החשמל. שיפור בניקוי הייצור החשמלי לא צפוי, לפחות במשך העשור הקרוב, לכן עידוד מכוניות חשמליות כעת אינו יעיל.

הסינים מעודדים מכוניות חשמליות עם סובסידיות והנחות מס, ואימצו "יעד" (חלום) שאפתני של 5 מיליון מכוניות חשמליות עד 2020. ככה למשל יש קיצוב (הגבלה) ברישום מכוניות חדשות בעיר טיאנג'ין (כלומר איסור רכישת מכוניות מעבר למכסה) – כאמצעי למלחמה בזיהום האוויר, אך המכוניות החשמליות פטורות ממגבלה זו. מומחה אחד אמר: "יותר קל לחברה לטפל בניקוי הזיהום בכמה מאות תחנות כוח, מאשר בכמה מאות מיליונים של מכוניות באלפי ערים".

הבעיה עם הזיהום בסין היא שהם בנו מאות או אלפים של תחנות כוח פחמיות בחיפזון גדול, כדי לאפשר את הפיתוח התעשייתי והכלכלי ולהיחלץ מהעוני במהירות. אבל, התחנות נבנו בצורה הזולה ביותר, כלומר ללא אמצעי סינון מזהמים. מכאן הזיהום הגדול ששורר בערי סין. התקנת מסננים בתחנות כוח פחמיות קיימות היא עבודה גדולה, השקעה כספית גדולה. מכוניות חשמליות לא יפתרו את בעיית זיהום האוויר.

יעקב

2 תגובות:

עוזי אמר/ה...

בסין אם הם רוצים 5 מיליון מכוניות חשמליות עד 2020 הם יקבלו אותן, לא משנה כמה סינים ימותו כתוצאה מהמהך (יש די הרבה מהם, לא? ). זה ה"יתרון" של דיקטטורות בפתרון בעיות זיהום.

חוצמזה אולי זה כן יעזור בהפחתת הזיהום במרכזי הערים, גם אם הזיהום הכללי יעלה.

יעקב אמר/ה...

"זה ה"יתרון" של דיקטטורות בפתרון בעיות זיהום."

לא לגמרה. גם הדיקטטור לא יכול להכתיב למציאות, או לשנות חוקי הפיסיקה.. אין פתרון מהיר ומיידי לבעיית הזיהום.

מה שיעזור הרבה, בסין, הוא התקנה של אמצעי סינון במכוניות בנזין (קונברטר קטליטי). אם יחליטו שמעכשיו והלאה, כול המכוניות החדשות חייבות לעמוד בסטנדרטים של זיהום (כמו אצלנו, ובמערב) אז אולי בעוד 10-20 שנהיהיה שיפור בזיהום האוויר. יעלה פחות ויהיה יותר מהיר מרדיפת האשליה של הנכוית החשמלית.

חוץ מזה, אני תמיד אומר: מאיפה החשמל? (עבור מכוניות חשמליות בכמות גדולה). בינתיים, בסין ובכול שאר הארצות יש בעיה של מחסור בחשמל (מסיבות שונות).