9 במרץ 2010

רמות פחמן דו-חמצני לאורך העידנים הגיאולוגיים



הטבלה מעל משחזרת את הטמפרטורה הממוצעת לאורך עידנים גיאולוגיים (בקו כחול) מול רמות הפחמן הדו-חמצני (בקו שחור). מה שעולה מן התמונה הגאולוגית הרחבה הוא א. אין קשר סיבתי בין רמות פד"ח לבין הטמפרטורה. ב. אנו נמצאים בנקודת זמן בה רמות הפד"ח הן נמוכות בסדרי גודל מהרמות ששררו על פני כדור הארץ בתקופות קרות יותר.
רצוי לקרוא את הערתו של יעקב בתחתית הפוסט ולסייג כי מדובר על הערכות אשר נבנו מעדויות עקיפות ולא ממדידות מדוייקות.

3 תגובות:

יעקב אמר/ה...

אנו לא כול כך מאמינים שניתן לקבוע ברמת דיוק סבירה מה היו הטמפרטורות לפני 1000 או אלפיים שנה - ופה רוצים לספר לנו על טמפרטורות לפני 300 מיליון שנה...
יש להתייחס לגרף זה בקצת זהירות וספקנות.
חוץ מזה אין אנו יודעים איזה השפעות חיצוניות היו יכולות להיות לכדור הארץ - פעילות השמש ושאר גורמי השמיים, שינויים קלים במסלול וכאלה, במשך מאות מיליוני שנים.
אז הגרף הזה מכיל אולי אינדיקציה מאד כללית ולא מדוייקת, ולא ברור שהוא במיוחד רלוונטי למה שקורה עכשיו.

אבירם אמר/ה...

ידוע לי שאין נתונים על ריכוז CO2 מלפני 2 מליוני שנה, לכן קשה לי להאמין שהגרף המצורף מציאותי כאשר הוא מהיא נתונים של 600 מיליון שנה אחורנית.
את הנתונים של ריכוז ה-CO2 מוצאים בליבות של קרחונים ואין בנמצא נתונים מלפני התקופה שציינתי.

יעקב אמר/ה...

אך יש מאובנים ומינרלים ויש כנראה שיטות שונות לחשב בערך גם הטמפרטורות וגם ה CO2 - אני מניח שהגרף הזה לא מצוץ מהאצבע, אלא נעשה על פי מימצאים שונים. איני פוסל אותו, אני רק אומר שני דברים:
1. יש להתייחס למספרים בזהירות - כלומר - יש מרווחי שגיאה גדולים.
2. ייתכן (קרוב לוודאי) שבמשך מאות מליוני שנים היו השפעות נוספות על כדור הארץ - מגורמי שמים חיצוניים, שאיני בטוח שידועות לנו או שנבדקו.