30 במרץ 2010

החזאים ספקנים



מטאורולוגים (חזאים בעברית) הם האנשים העושים תחזיות מזג אוויר לימים הקרובים ומציגים אותן בשידורי הטלוויזיה ובתקשורת. הרבה חזאים חולקים על מדעני האקלים (קלימטולוגים) ואינם מאמינים בהתחממות הגלובאלית, מדווח הניו יורק טיימס.
למשל: החזאי הפופולארי, ג'ו באסטרדי,  לא מאמין שיש התחממות (וידאו) בכלל ואומר: "יש הרבה תדהמה בינינו (החזאים) בנושא ההתאמות והשינויים בנתונים (של הטמפרטורה) והצורה שהנושא מוצג".
סקר שנערך על ידי שתי אוניברסיטאות מראה שרק כמחצית מתוך 571 חזאים שהשתתפו מאמינים שההתחממות הגלובאלית אכן מתרחשת, ורק כשליש מאמינים שהיא נגרמת על ידי בני אדם. יותר מרבע הסכימו עם המשפט "ההתחממות הגלובאלית היא הונאה".

לדעתי – החזאים הם יותר קשורים לענייני מזג האוויר, ביום-יום. הם מודדים טמפרטורות בפועל, קוראים נתונים, עובדים איתם על בסיס מעשי כול הזמן. קלימטולוגים (מדעני אקלים) הם לרוב בעלי תוארי דוקטור, העובדים באוניברסיטאות, במגדלי השן, והם לרוב עוסקים בהפעלת חישובים סטטיסטיים על ערימות מספרים של נתונים שלא הם אספו, ושהם אפילו לא יודעים בדיוק כיצד נאספו ונמדדו. הם, בקיצור, קצת מנותקים מהמציאות היום יומית. הם עוסקים יותר בתיאוריות, ובתחזיות ארוכות טווח, ובמודלים שערכם מאד לא ברור. הם משתעשעים במספרים.
(אנטוני וואטס, בעל הבלוג הפופולארי, חזאי בדימוס, מדווח גם הוא על ממצאים אלה.

המאמר בניו יורק טיימס מספר על המאמצים של גופים שונים (בעלי אג'נדה) ל"חנך" את החזאים בתורה הנכונה. לדעתי, המדענים הם אלה שזקוקים יותר לחינוך, מידי החזאים.
יעקב

אין תגובות: