1 באפריל 2010

חיפושי נפט בארה"ב

הנשיא אובמה הודיע (ניו יורק טיימס) על פתיחה של שטחים נרחבים (תרגום ב ynet)  לאורך חופי ארה"ב לחיפושי נפט וגז טבעי.


עד כה החיפושים בשטחי ים אלה היה אסור בגלל לחץ של ארגוני סביבה המתנגדים באופן עקרוני לנפט וחיפושי נפט, ולחץ של גורמי תיירות בארה"ב החוששים לפגיעה בחופים, ושנאת נפט  כללית.




עד כה החיפושים בשטחי ים אלה היה אסור בגלל לחץ של ארגוני סביבה המתנגדים באופן עקרוני לנפט וחיפושי נפט, ולחץ של גורמי תיירות בארה"ב החוששים לפגיעה בחופים, ושנאת נפט  כללית.
ארה"ב מייבאת כ 66% מהנפט שהיא צורכת (והיא צורכת הרבה...). הנפט דרוש לה הן כדי להקטין את תלותה בייבוא, והן כדי ליצור מקורות הכנסה מקומיים ולהוציא פחות כסף בחוץ. ההחלטה לפתוח את שטחי הים לחיפושים התקבלה כבר בימי כהונתו של הנשיא בוש, אבל אובמה, עם היכנסו לתפקידו, ובשל האידיאולוגיה שלו ושל תומכיו, ביטל את ההחלטה.
כעת גבר השכל הישר, והוא החליט בכול זאת לפתוח השטחים לחיפושי נפט.
לכול אלה שאינם טומנים ראשם בחול ברור שהנפט עדיין חיוני כמקור לאנרגיה, ועוד הרבה שנים ארה"ב תזדקק לנפט ותשתמש בו, ואין כול הגיון לייבא את כול הנפט בזמן שאולי קיים נפט לא מנוצל בתחומה. כמאמר הגב' שרה פאלין: Drill baby, drill.
מכאן ועד הפקת נפט בפועל הדרך ארוכה. צריך לערוך מחקרים וסקירות גיאולוגיות, בדיקות סביבתיות, מכרזים להקצאת שטחים לחיפושים. יהיו התנגדויות, הן של גורמים פוליטיים, של מושלי מדינות חופיות הרוצים חלק בהכנסה, של ארגונים ירוקים וגורמי תיירות. יהיו גם תביעות משפטיות. ייקח כמה שנים עד שהחיפושים יחלו בכלל, ועוד שנים רבות עד שתחל ההפקה. הרפובליקאים, שתומכים בחיפושי נפט, הביעו תמיכה מסויגת בהחלטה. הם לא בטוחים שההחלטה כנה, ואינה תמרון פוליטי שנועד לעזור להעביר חוק אנרגיה בסנאט, השנה. הם לא בטוחים בנחישותם של אנשי הנשיא להביא לידי ביצוע ההחלטה בפועל תוך התגברות על ההתנגדות הגדולה הצפויה.
בכול אופן – החלטה חיונית והגיונית.



עדכון:
שרה פאלין לא קונה את ההצהרה של אובמה על פתיחת אזורים חדשים לחיפושי נפט. היא טוענת שזה טכסיס פוליטי המכוון לפתות סנאטורים להצביע בעד חוק המכסות הסחירות (cap and tax ) – התקוע בסנאט. המהלך של אובמה נועד למשוך זמן. הוא לא הולך למכור זיכיונות קידוח – אלא רק לעשות "מחקרי ייתכנות" ו מחקר השפעה על הסביבה. אחרי כול המחקרים האלה ייתכן ובכול זאת יסגרו את השטחים לחיפושי נפט. באלסקה כבר נמסרו זיכיונות לקבלנים לפני שאובמה ביטל אותם. כעת הוא לא מחדש את הזיכיונות, רק מבטיח "מחקרים". בקיצור: הצעד הנוכחי אין בו מספיק כדי לקדם את חיפושי הנפט, וייתכן ואין בו ממש כלל.
אני, אישית, הופתעתי מהצהרתו של אובמה, הנוגדת את האידיאולוגיה שלו ושל תומכיו. כנראה ששרה פאלין צודקת.

יעקב 

אין תגובות: