21 באפריל 2010

השפעת מיקום התחנות.


בפוסט הקודם דיברתי על בועת החום העירונית UHI  -  - המעוותת את מדידות הטמפרטורות בתחנות מדידה קרקעיות – תמיד כלפי מעלה (חם יותר). ה UHI הוא בעיה מוכרת וידועה שהחממיסטים טוענים שנלקחה כבר בחשבון בחישוב ממוצעי הטמפרטורות העולמיות – בעוד אחרים חושבים שהיא משפיעה יותר מאשר נלקח בחשבון.
 בעיה אחרת, נפרדת, היא בעיית המיקום של התחנות האינדיבידואליות, והשינוי שחל בסביבתן הקרובה של תחנות המדידה המטאורולוגיות.
הטרמומטר חייב (לפי תקן השרות המטאורולוגי) להיות ממוקם בשטח פתוח, רחוק מבניינים וכבישים, אחרת המדידה שלו תהיה מושפעת מהשפעות מקומיות.
את הנושא הזה בדק אנטוני וואטס במסגרת הפרויקט שלו לביקורת תחנות מטאורולוגיות.
הוא מצא שתחנות רבות שהיו אולי ממוקמות נכון בעבר, מצויות היום בקרבת בניינים, מגרשי חניה ופתחי פליטת החום של מזגנים. המדידה בתחנות אלו מעוותת ללא ספק. השינוי שחל בסביבה של התחנה – הקמת בניינים חדשים עם כבישים ומגרשי חניה – גורם לשינוי במדידות, עם הזמן, כלפי מעלה, בלי קשר לאקלים.
הנה דוגמה לתחנה ממוקמת נכון:
Here is a well maintained and well sited USHCN station:
 
Graph is from
NASA GISS - see it full size
Click pictures for complete site surveys of these stations

והנה דוגמה לתחנה ממוקמת לא נכון:
Here is a not-so-well maintained or well sited USHCN station:

בניגוד ל אפקט ה UHI – איש לא לקח בחשבון את ההשפעה של מיקום פגום של התחנות על מדידת הטמפרטורות. וההשפעה היא לכיוון ההתחממות, ללא יוצא מן הכלל, היא לא אקראית.

בעיה זו היא אחת הבעיות שהופכת את הגרפים המפורסמים של הטמפרטורות העולמיות (המראים עלייה של 0.6 מעלה ב 100 שנים) לבלתי אמינים.

החממיסטים אומרים ששגיאות אקראיות במדידה מנטרלות זו את זו, והממוצע, המחשוב על פי מספר גדול מאד של תחנות הוא די מדויק. זה לא המצב. כול השגיאות במדידה הן תמיד לכיוון החם יותר, והממוצע מעוות. לדעתי – הנתון של 0.6 מעלות ב 100 שנים הוא חסר משמעות, לנוכח השגיאות בתהליך המדידה והחישוב.

יעקב

אין תגובות: