13 במרץ 2011

שקיפות.


אחת הטענות המרכזיות נגד הגופים העוסקים במחקר אקלימי היא הסודיות וההסתרה שמאפיינת את עבודתם. אם מוסדות אלה, כמו NOAA (השרות המטאורולוגי הממשלתי בארה"ב) או CRU (אונ' מזרח אנגליה), רוצים להשאיר את שערוריות הקליימט-גייט מאחוריהם ולהתקדם הלאה, ולזכות באימון הציבור, עליהם לאמץ מדיניות של שקיפות מלאה.
כול נתון, כול מסמך וכול פיסת מידע חייבים להיות בשטח הציבורי, גלויים וחשופים לכול, ברשת. לא ייתכן להמשיך ולפעול, כמו עד עכשיו, מאחורי חומות של מידור, סודיות, וסירוב לספק נתונים, קוד, ופרטים הנחוצים לשחזור מחקריהם. לא ייתכן שהם ימשיכו לאלץ חוקרים חיצוניים לחלץ כול פיסת מידע מהם באמצעות דרישות לפי חוק חופש האינפורמציה, לאחר שהם מסרבים לבקשות פשוטות לחשיפת המידע. לא ייתכן שהם ימשיכו לסרב ולהתחמק גם מהדרישות לפי החוק, ולמחוק מידע וא-מיילים כדי שלא יפלו בידי ה"אויבים". המשך העבודה מאחורי חומות סודיות, והמשך התקיעה של מקלות בגלגלי חוקרים המבקשים מידע יחזק את ההרגשה שהמוסדות האלה אינטרסנטיים ובלתי מדעיים, והמידע והמחקרים שהם עושים אינם אמינים.

למשל – ידוע, מפרשת קליימט-גייט, שמדענים, לפחות ב ,CRU מחקו א-מיילים הקשורים לדיונים סביב דו"ח ה IPCC. תהליך ניסוח דוח ה IPCC היה אמור להיות שקוף וגלוי לכול, אך לא היה כזה. מדעני ה"שבט" (בריפה, ואהל ואמאן) התייעצו ביניהם, במיילים סודיים, כיצד להדוף את הערות המבקרים בנושא "החבא את הירידה". כול ההתייעצויות האלה היו אמורות להיות פומביות לפי מדיניות המוצהרת של ה IPCC . אח"כ הם מחקו את הא-מיילים כדי שלא יפלו בידי ה"אויבים". ואהל, למשל, הודה בכך, למרות שהאחרים מכחישים (הכחשות מאד מפוקפקות, בקיצור – הם משקרים).
עכשיו קורא סטיב מקאינטייר למדעני NOAA (גוף ממשלתי) – לחשוף ברבים אם יש בידיהם העתקים מהא-מיילים שנמחקו ב CRU. מדעני NOAA מסרבים, גם אחרי דרישות לפי חוק חופש האינפורמציה. מקאינטייר מפרט מסכת אורכה של פניות שלו ושל אחרים לחשיפת מסמכים מצורפים שקיימים והוזכרו בא-מיילים. ה CRU ו NOAA מסרבים לכלול הדרישות, טוענים שחשפו הכול (טענה בלתי נכונה בעליל – עוד שקר), ומה שלא חשפו – נמחק (בזמן שקודם הכחישו שהם מחקו משהו).

מדע לא עושים מאחורי דלתות סגורות. החשש שלפחות חלק ממה שמתקרא "מדע האקלים" הוא בגדר הונאה גובר ככול שמדענים מתעקשים לפעול מאחורי מעטה סודיות. כול העסק מסריח, וממשיך להיות כזה, גם אחרי חשיפות הקליימט-גייט. שום דבר לא השתנה.
יעקב


תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

אתם חייבים לקרוא את ההזוי הזה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4041234,00.html