22 במרץ 2011

צ'רנוביל – מה קרה שם ?

כאשר מדברים על העתיד הבעייתי של תעשיית האנרגיה הגרעינית, אגב הבעיות בפוקושימה, יפאן, מזכירים תמיד את צ'רנוביל, האסון הכי גדול (והיחיד) של תעשיית האנרגיה הגרעינית. זו הזדמנות טובה להיזכר מה קרה שם.

הכור הגרעיני בצ'רנוביל (היום באוקראינה, אז בברה"מ) התפוצץ (פחות או יותר) ב 26 באפריל 1986. הסיבה הייתה הגורם האנושי – חוסר מיומנות ושגיאות של צוות המפעילים. התקיים תרגיל לבחינת מערכות הקירור החליפיות, המערכת הראשית כובתה באופן יזום, המערכות החליפיות לא פעלו או לא הופעלו, המפעילים לא שעו לאזהרות ולא הפעילו את אמצעי הקירור, הליבה התחממה עד כדי פיצוץ.
בכור הרוסי לא היה דוד בלימה מפלדה בעובי 160 מ"מ (פי עשר מאשר בטנק), ולא מבנה חסימה מבטון מזוין בעובי 1.5 מ' כמו שיש בכורים המערביים (וגם בפוקושימה). הייתה רק שכבה לבלימת  קרינה מגרפית (פחם). הגרפית טובה בספיגת קרינה, אבל היא נשרפה בפיצוץ. במשך כ 11 ימים התרחשה ריאקציה גרעינית מלאה בתוך האטמוספרה (ללא שכבות חסימה והגנה), והאש והעשן הרימו לשמיים טונות של חלקיקים רדיואקטיביים שהתפזרו לכול רוח ונחתו על פני כ 200,000 קמ"ר מאדמת אירופה. עד שבדיה וגרמניה הגיעו החלקיקים.  בהמשך שפכו צוותי הצלה טונות של אדמה ובטון, והצליחו, אחרי 11 יום, כאמור, לקבור את הליבה הבוערת והפולטת תחת מעטה עבה של בטון, ולמנוע את המשך התפשטות הקרינה. החלקיקים שהתפזרו נחתו לבסוף על הקרקע וממשיכים להקרין קרינה. הקרינה דועכת עם הזמן, וברוב המקומות לא הגיעה לרמות מסוכנות. רק שטח ברדיוס של כ 30 ק"מ מהכור הוכרז כשטח סגור, הקרינה בו גבוהה ומגורי אנשים בתוכו אסורה.

דו"ח מפורט של ארגון הבריאות העולמי, WMO משנת 2006 מסכם את הנזקים העצומים שנגרמו. דווקא מספר ההרוגים לא היה גדול. "עד 50" בני אדם מתו כתוצאה ישירה מהתאונה והקרינה שנפלטה. אלה בעיקר מפעילי הכור ועובדי ההצלה. חלקם מתו תוך חודשים, אחרים תוך שנים מעטות, כתוצאה ישירה מהקרינה שספגו. קשה מאד להעריך כמה אנשים נוספים ניזוקו מהקרינה ומתו או עלולים למות, זמן רב אחרי האירוע. ההערכה של ה WMO היא ש"עד 4000 איש" "עלולים" למות במשך השנים, מוות הקשור לקרינה. עד כמה שהדבר חמור, הנזק אינו כול כך נוראי, בהשוואה לאסונות טבע שונים.

הנזקים האחרים (לא מוות) הם דווקא הרבה יותר חמורים. הנה הם:
כ 350,000 תושבים פונו מאזורים נגועי קרינה גבוהה וייושבו מחדש. 116000 פונו באופן בהול, תוך 36 שעות, מקרבת הכור, שאר המפונים פונו מאוחר יותר מאזורים יותר מרוחקים, נגועי קרינה, אבל ספק אם רמות הקרינה הצדיקו זאת.
העקירה המאולצת של אנשים אלה גרמה להם נזק כלכלי ופסיכולוגי כבד.
כ 5 מיליון תושבים ברוסיה, אוקראינה ובלרוס חיים באזורים נגועי קרינה, אם כי קרינה שבתוך הגבולות המותרים. כ 100,000 חיים באזורים של "ביקורת חמורה" – כלומר באזורים של קרינה גבוהה מהמותר.
כ 7.8 מיליון דונם של אדמה חקלאית שהייתה מעובדת ננטשו ונסגרו בגלל הזיהום, וכן נסגרו כ 7 מיליון דונם של יערות (כריתת העצים בהם נאסרה). מספר אגמים נגועים ונאסר הדייג בהם. בשטחים חקלאיים אחרים, שהיו נגועים פחות, ננקטו אמצעי זהירות שעלותם הגדילה את הוצאות הייצור.
התגובה של השלטונות והטיפול באוכלוסייה באזור היו לקויים. כיום מקבלים כ 7 מיליון אנשים קצבאות מהממשלה "בגלל צ'רנוביל", לא תמיד בצדק.

הצד החיובי הוא שבמרבית אותם "יותר מ 200,000 קמ"ר" של שטח אירופי אליו הגיעה הקרינה, רמות הקרינה דעכו ושבו היום לרמה נורמאלית. יש רק שטח אחד (לא מבוטל) ברדיוס 30 ק"מ מהכור,  הסגור ליישוב בני אדם ויישאר כך כנראה אולי 100-200 שנה.
הנזק הכלכלי גבוה מאד, לא ניתן להעריכו במספרים.

הסיכום הוא: למרות ששיעור הפגיעות בנפש (מתים) לא היה גבוה, הנזקים שנגרמו ל 350,000 עקורים, והנזקים הכלכליים היו עצומים. אסור שאירוע כזה יתרחש עוד פעם. אבל – ב 50 שנותיה של התעשייה הגרעינית הייתה רק תאונה טראומטית אחת דוגמת צ'רנוביל (שהיא הדבר הגרוע ביותר האפשרי), שקשורה יותר לרשלנות המשטר הסובייטי (שהוכחד) ולא לאופי התעשייה הגרעינית. הכורים במערב בטוחים הרבה יותר. אם לא יחסמו את התפתחות הכורים הגרעיניים בגלל פחדים מפני הטכנולוגיה, ילכו וישתכללו גם אמצעי הבטיחות, ויהפכו תאונה קטלנית דוגמת צ'רנוביל לבלתי אפשרית.
הכורים בפוקושימה הם בני 40 שנה, בנויים בטכנולוגיה מיושנת, ועם ציוד בלוי. למרות זאת הם עמדו ברעידת אדמה כבדה וטסונאמי גדול, ויש סיכוי טוב שהאירוע ייגמר ללא נזקים גדולים לאוכלוסייה.
יעקב


7 תגובות:

Unknown אמר/ה...

מלך האש

לפני שנים רבות רבות חיו להם בשקט ובשלווה שבט קדמוני, בשבט זה משלו חכמי השבט שהנהיגו את השבט על מי מנוחות שנים על גבי שנים בלי צופה פה ומצפצף, כשכולם עונים אחריהם אמן. יום בהיר אחד, קדמודרן הנער הסקרן של השבט גילה פלא עצום, כח בלתי רגיל שניתן ללכת לאורו בלילה, כח שמחמם את הגוף בלילות הקרים, הנער הסקרן רץ למועצת השבט וסיפר להם על תגליתו, מייד נתכנס כל השבט, ישבו על המדוכה האם ראוי ונכון להשתמש בכח זה, קדמופחד טען שכח זה מאוד מסוכן ויש לאסור שימוש בו, כח זה יכול לשרוף את המערות שלנו, העשן שעולה ממנו יכול לחנוק אותנו, אסור לנו להשתמש בכח זה חזר והדגיש, קדמוסביב החרה אחריו במרץ ומה יהיה על העצים? איזה עתיד נשאיר לילדים שלנו, עתיד ללא עצים? ושלא לדבר הריח של העשן, איזה איכות חיים נרצה שיהיה לנו ולילדנו?, הנער הסקרן לא וויתר והסביר להם את התועלת שבנוסף לאור ולחום נוכל ככה גם להרתיע את אויבנו ושאר חיות רעות הקמים עלינו, טיעון זה ריכך קמעה את המתנגדים במיוחד לאור הנסיון בכח זה בלילה האחרון והוחלט ברוב גדול להמשיך בשימוש בכח ויקרא שמו "אש"..
ככה עברו להם השנים כשבני השבט למדו להשתמש באותו כח שנקרא אש לצידה בישול ואור להאיר את הלילה ולהבריח יצורים לא רצויים.. החיים בשבט קדמוני התקדמו ונהיו פשוטים וקלים יותר והשמחה הייתה עד לב השמים, עד שהקיץ הקץ וקדמוניתוש שומרת האש נרדמה על משמרתה , גיצים של אש הבעירו את מערתה ותבער האש במחנה עד לב השמים, ויזעקו נביאי הזעם ממועצת השבט אוי מה היה לנו מה עשינו כי הבנו את הרעה החולה הזאת עלינו ועל משפחתינו וילונו על האש על 40 יום ו 40 לילה, ויאמרו איש אל אחיו מה לנו ולאש הארורה הזו שבא להשמיד את עולמנו, אותה אש שמעוררת את האלים נגדנו, דיי לנו בחיים הפשוטים שהיה לנו קודם, ויבואו כולם אל ראש השבט ויאמרו, לא רוצים אש! לא רוצים אש! ויכנע למועצת החכמים ויאמר אל בני שבטו כבו כל אש במושבותיכם אל תותירו ממנו גחל אחד, ויעשו כן כל העם, ותשקוט הארץ.

ומיני אז חיו להם השקט ובבטח אותו שבט קדמוני מבלי שמוחם יתפתח, ובלי דאגות מיותרות.
האגדה מספרת שהיה מבינהם אחד שזכה להיות זקן מופלג ושבע ימים שזכה להגיע לגיל 30.

שלכם
שימפי שימפנזי

אורי ירון אמר/ה...

יעקוב.
אתה טועה ובגדול בכך שאתה ממעיט בערך הבעיה הקיימת ורומז לכך שאין בעיה באנרגיה הגרעינית.
אם יש משהו שלמדנו משלוש התקלות החמורות הידועות כולל זו האחרונה הוא שהבעיה תמיד תגיע מהמקום שאף אחד לא צפה .
והבעיה הכי רצינית היא שכל תקלה בסדר הגודל הזה נזקה הוא חמור ביותר עד כדי אסון.
יפן אינה אוקראינה על שטחיה הנרחבים. רוחב המדינה עומד בממוצע על 250 ק"מ .
יפן לא תהיה מסוגלת לספוג זיהום נרחב בשטחה.
על הנזק הכלכלי אין מה להרחיב. אתה מכיר מישהו שיקנה מוצר תוצרת יפן בשנתיים הקרובות ?.
יש המון אנליסטים וחוחמולוגים דוגמתם שממליצים "להשקיע" ביפן.
לכל אלה אני אומר סעו ליפן לחצי שנה להשגיח על השקעתכם . זה המבחן האמיתי לתקפות ההצעה "להשקעה" ביפן.
ודבר אחרון. שכבת ההגנה על הכורים ביפן עפה בפיצוצים. כל המוטות המשומשים שנשמרו בתוך שכבת ההגנה עפו איתה.
כנראה שהכורים עצמם טרם התפוצצו אבל הסיכוי לכך גדול מאד. הכור השלישי הוא כור שהדלק שבו משולב פלוטוניום ברמה של 7% . על נזקי הפלוטוניום שמענו מהרבה מומחים בימים האחרונים. אחד מהם הגדיר יפה את הבעיה כצ'רנוביל על סטרואידים .
זה כמובן לא אומר שצריך לקפוץ "לאנרגיות מתחדשות" בכך אני מסכים אתך ועם הבלוג ב200% . אבל מנגד אסור להמעיט בגודל הבעיה ביפן .

יעקב אמר/ה...

אורי,
אתה טועה בקשר לעודות על פוקושימה. אתה אומר: "שכבת ההגנה על הכורים ביפן עפה בפיצוצים. כל המוטות המשומשים שנשמרו בתוך שכבת ההגנה עפו איתה. "

לחלוטין לא נכון. לחלוטין.
זו התמונה המעוותת שמציירת התקשורת.
מה שעף בפיצוץ הוא המבנה העליון, קירות המסך, שתפקידן היחידי להגן מפני שמש וגשם, ולא מפני קרינה.
המעטפת מפלדה והמעטפת שמעליה מבטון מזוין שתפקידן להגם על ליבת הכורים ולמנוע יציאת חלקיקים לאטמוספירה לא נפגעו, הם שלמים. אני חוזר: עטיפת המגן נגד הקרינה העוטפת את הליבה היא שלמה.
המוטות המשומשים (שאוכסנו מחוץ למעטפת המגן) לא עפו בפיצוץ. הם מונחים בתוך בריכת מים, החשש היה, וייתכן וזה קרה - שהמים בבריכה נזלו או התאדו והמוטות נחשפו. המוטות לא עפו מתוך הבריכה. המים הוחזרו לבריכות אח"כ. בכול מקרה - המוטות המשומשים פולטים קרינה אבל הם אינם פולטים חלקיקים רדיואקטיביים לאוויר שיכולים להתפזר ולזהם שטחים חיצוניים.

אילו היה קורה ביפאן אסון דוגמת צ'רנוביל, הדבר היה חמור ביותר, נכון. אילו נפרצו עטיפות המגן של ליבות הכורים זה עלול היה לקרות. אבל זה לא קרה. עטיפות המגן מילאו את תפקידן - הן לא נפרצו, ומנעו פיזור של חלקיקים רדיואקטיביים לאטמוספירה. האסון נמנע.

הקרינה שנפלטה עד כה היא מאדים וקיטור שנאלצו לשחרר מהליבות כדי למנוע עליית לחץ מסוכנת. הנזקים שנגרמו עד כה אינם חמורים.
יפאן תשתקם, אתה יכול להיות בטוח. הם השתקמו ממשברים חמורים יותר.

יעקב אמר/ה...

"נזקים לא חמורים" - התכוונתי לנזקי הקרינה הרדיואקטיבית מהכורים.

הנזקים האחרים של הרעש והטסונאמי הם חמורים. מעל 20,000 מתים, בתים ותשתיות הרוסים, אובדן של לפחות 3 כורים שלא ניתן לשקם אותם אחרי הזרמת מי ים לקירור. הנזק הכלכלי עצום.
הנזק של הקרינה הרדיואקטיבית שהתפזרה עד כה מהכורים - הוא אינו גדול.

nil אמר/ה...

http://www.youtube.com/watch?v=6IQWuXtX_6E

אורי ירון אמר/ה...

יעקוב .
לא ברור מה המקורות עליהם אתה נסמך. אם אלה מקורות המדיה המרכזית או שלטונות יפן אני מציע לך להחליף אותם ומהר.
אפילו השלטונות ביפן הודו שבשני הכורים 1 ו 3 יש פריצה רצינית במעטפת ההגנה .
ואני אומר לאור הצילומים הן של הפיצוץ בכור מס' 3 והן של הצילומים מהמסוק שפורסמו אחר כך שמה שהתפוצץ בכור הספציפי הזה הוא אלמנט בטון וזה יכול להיות רק המעטפת שהרי רואים בצילומים בברור שהבניין סגור במעטה של קורות פלדה ופח.
רמות קרינה של פי 1600 מהנורמלי ברדיוס של 20 ק"מ סביב הכורים, הם לא תוצאה של שחרור קיטור, אלא מפריצה של ממש במעטפת כולל מוטות הדלק הישנים.
מנהל חברת החשמל היפני לא פרץ בבכי לעיני כל האומה בגלל שחרור קיטור מוקרן אלא בגלל אסון גדול הרבה יותר. ברור לגמרי שיש השתקה מסיבית של המצב.
התושבים ביפן ושמעתי כמה עדויות באינטרנט של דוברי אנגלית, מבינים מה קורה וחיים "על קוצים" כפי שהגדיר אחד הדוברים.
לגבי ליבות הכורים עצמן יתכן שהם טרם דולפות אבל המצב שם חמור ביותר ועלול להחמיר עד כדי שואה גרעינית של ממש.
זו המציאות וחבל לבלבל את קוראיך בעובדות לא נכונות.

יעקב אמר/ה...

הויכוח הוא על העובדות.

המקורות שלי הם אתרים שונים באינטרנט של אנשים שאני מעריך שהם רציניים ויודעי דבר. אני מביא לינקים בקטע למקורות אלה, ובלינקים שי לינקים נוספים.

לגבי פריצת המעטפת - אכן יש קצת אי וודאות בנושא. יש שטוענים שהיתה פריצה ויש שלא. אני נוטה להניח שלא הייתה פריצה מפני שהם ממשיכים לדווח על הלחץ בתוך הכור, שהוא גבוה. ברור שבתוך מעטפת פרוצה לא יכול להיות לחץ. לו הייתה פריצה לא היינו מתווכחים על זה - זה היה ברור לגמרה.

רמות הקרינה, הגבוהות בהרבה מהרגיל, עדיים לא כול כך גבוהות כי עדיין יש אנשים בקירבת הכורים שעובדים בהתזת מים. הרמות מחוץ למתחם הכור גבוהות מהרגיל אבל לא מסוכנות.

אכן, המצב היה רציני מאד בימים הראשונים, והסכנה לפריצה ואסון גדול הייתה מאד ממשית, אבל נראה בשלב זה שהאסון עוד לא התרחש, והסיכוי הוא, ככול שעובר הזמן, שלא יתרחש עוד, כי פליטת החום ממוטות הדלק הולכת ודועכת בקצב מהיר.

הטענות שלך מבוססות על פחדים ודיווחים מפחידים של עתונאים שמחפשים את הסנסאציה וההפחדה.

בעוד כמה ימים יסתיים השלב הקריטי של הפרשה ונוכל לדעת יותר טוב מה הסכנות ומה הנזק שנגרם - עד כה אין סימנים לאסון גדול. לכול היותר - הרגה רעה שהאסון שהיה קרוב מדי.