27 במרץ 2011

הסכנה בפוקושימה לא חלפה עדיין.


בתחנת הכוח הפגועה בפוקושימה המצב עדיין עדין. ביממה האחרונה התגלו רמות קרינה גבוהות במים שהציפו את מבנה הטורבינות שמחוץ למעטפת הכורים עצמם. הדבר התגלה בכורים מס 2 ו 3. המים האלה כנראה דלפו מתוך ליבת הכורים, לא יודעים מאיפה. ייתכן ומצינור שבור, או ממאגר המים התחתון שבכורים. יש אנשים שמשערים שייתכן והמעטפת של הכורים עצמה נפרצה ויש בה סדק, אחרים אומרים שזה לא אפשרי כי בתוך הכורים נמדד לחץ קבוע. במקרה של סדק הלחץ היה יורד.
הרמות הגבוהות של הקרינה מקשות על עבודות תיקון המשאבות ומכשירי הבקרה וההחזרה של מערכת הקירור למצב תפעולי נורמלי, כי העובדים לא יכולים לשהות בקרבת הכור לצורך תיקונים אלא זמנים קצרים ביותר. כמו כן נפלטים כול העת או מעת לעת, זרמים של עשן לבן או אדים ממבני הכורים, ולא ידוע בדיוק מאיפה.
לי נראה שהסכנה של פיצוץ בכור ופריצה מוחלטת של המעטפת מתרחקת כול הזמן, והיא אינה גדולה כעת. הסכנה לאסון גדול לא מיידית.  מאידך – הסיום המוחלט של הפרשה, כשהכול מוחזר לשליטה מלאה ואין יותר דליפות רדיואקטיביות – זה עוד רחוק מאיתנו, הדוברים אומרים שייקח שבועות ואולי אף חודשים.
השאלה הגדולה היא כמה קרינה מסוכנת – או איזו כמות של חלקיקים רדיואקטיביים התפזרו לסביבה, מחוץ לכורים, ועד כמה הם מסוכנים לבני אדם. כרגע אנו לא יודעים הרבה על נושא זה, והתשובה הסופית יכולה להינתן רק אחרי סיום הפליטות מהכורים. עד כה פונו (או נמצאים בתהליך פינוי) כ 130 אלף תושבים מאזור ברדיוס 30 ק"מ מהכורים. הפינוי נעשה בעיקר מטעמי זהירות. אחרי סיום הפרשה יצטרכו למדוד את הקרינה באזורים אלה ולהחליט אם לאפשר לתושבים לשוב, או להכריז עליהם כאזור סגור לשנים רבות, כמו שעשו בצ'רנוביל.
יעקב


עדכון: מסתבר שהדיווח שנמסר הבוקר על רמות קרינה פי 10 מיליון מהידוע קודם, בכור מס' 2 היה דיווח מוטעה. (אני לא האמנתי לדיווח ולא ציינתי את פרטיו בפוסט למעלה). דוברים של תחנת הכוח התנצלו על הטעות. הסיכום שלי בפוסט למעלה נשאר נכון: עדיין יש בעיות וערפל קרב, עדיין לא ידוע מתי הפרשה תסתיים.

תגובה 1:

ישראל הר אמר/ה...

יש תחליף בטוח לאנרגיה גרעינית והוא
הפקת אנרגיה מחום האטמוספירה. כיום, מיליוני מזגני אוויר מנצלים אנרגיה זו לחימום אולם ניתן לנצל את החום האצור באוויר לייצור חשמל זול ונקי- ראו אתר:
WWW.AIRPOWER.CO.IL

טכנולוגיה זו מצריכה מינימום קרקע, מגדל הפקה של 100MW מצריך שטח של 200 מ"ר. הסיכון בטכנולוגיה זו כמו הסיכון ממגדל פלדה בגובה 100 מטר...
ישראל