6 במאי 2011

מונביוט לירוקים: תרדו מהעץ.



ג'ורג' מונביוט, עיתונאי ידוע ופעיל וותיק למען הסביבה אומר לחבריו: "תתחברו למציאות. הפתרונות ה"ירוקים" שאנו מקדמים לא עובדים. תכירו בעובדות".

כאשר אנחנו, השחורים, רחמנא ליצלן, אומרים אותו דבר הם מתייחסים לזה בביטול, טוענים שאנו רשעים שמכרנו נפשנו לשטן (לחברות הנפט) ורוצים להשחית את כדור הארץ למען בצע כסף. עכשיו אומר אותו דבר אדם (מונביוט) בעל אילן יחוס צחור כשלג (כלומר ירוק כעשב השדה), שהיה הרבה שנים עמוד תווך במחנה שלהם. הוא מאמין אמונה שלמה ובלתי מעורערת, יחד איתם, שהאדם מביא על עצמו שואה אקולוגית שעומדת להחריב את כדור הארץ, כלומר – הוא שותף לחששותיהם. אבל – הפתרונות שלהם לא יעזרו – הוא אומר.
הנה קטעים מדברי מונביוט, בעיתונו, הגארדיאן בפאראפרזה.
הוא אומר: יש הרבה סתירות בעמדות הירוקות. למשל – ההתנגדות לאנרגיה גרעינית גורמת לשריפת יותר פחם, ולהחמרת הנזקים.
דה-קרבוניזציה (הפחתת פליטות הפד"ח) מחייב יותר חשמל (ממקורות לא פחמיים) ולא פחות חשמל – כי רק חשמל יכול להחליף את האנרגיה הפחמית בתחבורה או חימום בתים. אך הירוקים דוגלים בהפחתת יצור החשמל.
דה-קרבוניזציה מחייבת תשתיות נרחבות (תחנות רוח, חוות סולאריות ורשתות מימסר), התשתיות האלה מכוערות, פוגעניות, הרסניות לסביבה ומחייבות שליטה של ממשלות וחברות גדולות. המטרות הירוקות של הפחתת הפליטות, שמירה על הטבע, השתחררות משליטת גופים גדולים (ממשלות וחברות) יש בהן סתירה פנימית עמוקה.
אין קיום אנושי ללא התשתיות התעשייתיות שמספקות את צרכינו, ואין תעשייה ללא אנרגיה. מאיפה ניקח את האנרגיה ?
אל תשלו עצמכם שהנפט נגמר, וחומרי הגלם אוזלים, והמחסור הזה יביא להתמוטטות החברה התעשייתית, וכך ינצל כדור האץ. זה לא יקרה. יש נפט, גז, פחם ומחצבים בלי סוף.
גם אם אתם חושבים שצריכים להסתפק במועט ולעבור לחברה כפרית פשוטה – כיצד תשכנעו את האנושות להצטרף אליכם ?
הסיכום של מונביוט: "כולנו, בארגוני הסביבה, אבודים. העולם אבוד, ואין לנו פתרונות. אף אחת מהצעותינו אינה מסוגלת להציל את העולם. אני מקווה שעל ידי הצגת הבעיה אני יכול לעודד אתכם לגישה יותר לוגית ומציאותית, לזנוח את החשיבה המאגית, להכיר בסתירות שבעמדותינו".

אני כמובן איני שותף לאמונה העמוקה של מונביוט שהעולם שועט לעבר שואה אקולוגית. אבל הוא צודק במאה אחוז כאשר הוא מצביע לסתירות הפנימיות ולחוסר ההיגיון והמציאותיות של ה"פתרונות" הירוקים.
המאמר שווה קריאה בשלמותו. גם הקטע של וואטס עליו.
יעקב


אין תגובות: