27 במאי 2011

המלחמה נגד המפלצות


הגארדיאן הבריטי (לא עיתון של ריאקציונרים...) מספר לנו שהשבוע יצעדו מאות או אולי אלפים של מפגינים בעיר קארדיף, בירת ויילס, בנסיון נואש למנוע פיגוע טרור אסטתי. המחאות, שהן המשך למאבק בן חודשים רבים, מוחות נגד תוכנית להקים עוד 800 טורבינות רוח בהרים הקמבריים בוויילס, ולבנות רשת של יותר מ 160 ק"מ של דרכי גישה לתרנים המפלצתיים אלה שגובהם 50 מטר. פירוש הדבר להפוך את שיטחי הטבע הבתוליים היחידים שנותרו לתחנת כוח אחת גדולה המשתרעת על פני מאות קילומטרים ריבועים של יער וביצה. הנה קטעים מהמאמר בגרדיאן.
אין ביקוש של השוק (של אנשים) לפרויקט הזה, והחשמל שיופק (אולי, לפעמים...) הוא בכמות קטנה ממה שתחנת כוח אחת רגילה מספקת. ההחלטה להקים את המפלצות היא פוליטית, המימון הוא ממיסים, ומהיטל חובה על תעריפי החשמל.
לפוליטיקאים ופקידי האוצר, הפרויקט הזה דומה לנושאת מטוסים – פרוייקט בולען של כסף שנותן אפשרות לפוליטיקאים להשוויץ בוועידות בינלאומיות. את הכפרים בסביבה משחדים עם מענקים של 20,000 ליש"ט לשנה כדי שיסכימו לטורבינות. בעל משק, שרוצים להקים טורבינות בשטחו, יכול לצאת לפנסיה לאיי באהאמה מהכסף. התאחדות בעלי הטורבינות ששמו RenewableUK  מקבלת מיליארד שטרלינג סובסידיות עבור 550 החברים באירגון. העיתונות מתייחסת אליהם כאירגון מחקר, בעוד הם אירגון שדלנות לסחיטת כספי ציבור.
לדוגמה: רק 19 טורבינות, המוקמות באדמותיו של הדוכס מבופור, ישלשלו 12 מיליון שטרלינג לכיסיו של הדוכס, 7 מהם הם סובסידיה ישירה מהקופה הציבורית. הדוכס נחשב ל"מפעיל טורבינות".. התופעה חוזרת על עצמה בכול רחבי בריטניה. למשל באפריל קיבלו קבוצה של בעלי אחוזות בסקוטלנד כמעט מיליון ליש"ט כדי לא לספק חשמל לרשת עמוסה שלא יכלה לקלוט את החשמל.
הדבר מלמד על האבסורדים שמתרחשים כתוצאה מהצוו הפוליטי השרירותי שהתקבל כחוק: "בריטניה חייבת להפיק 15% מהחשמל ממקורות מתחדשים", יעלה כמה שיעלה. המחיר המוערך יהיה מעל 100 מיליארד ליש"ט בסביבות השנה 2020. הסכומים האלה אינם עומדים בשום פרופורציה לתועלת שהציבור מפיק. (אני: איזו תועלת ?).
כול עוד יש אנשים שאינם מבחינים ביופי שבנופים טבעיים, המאבק שלנו לשימור הטבע והנופים יהיה קשה. אבל עלינו להיאבק להגן על הנופים שלנו (nimby – לא בחצר האחורית שלי) – אם אנו לא ניאבק מי ישמור על הנוף שלנו, ביחוד שהמשחיתים מרוויחים מזה כסף טוב?
פרויקט הטורבינות בווילס הוא השחתה נמהרת וחסרת אחריות של הטבע, ושל מאגר סופגי פד"ח (היערות), על חשבון משלם המיסים. אנו נוהגים לשמר אוצרות של יופי, במוזיאונים לאומנות או בשכונות היסטוריות לשימור בערים, אבל הטבע אינו מוגן (מלבד פרקים ושמורות). מטילים עלינו מיסים והיטלים כדי לסבסד את תחנות הרוח למען "שימור כדור הארץ" מנזקים עתידיים וספקולטיביים של התחממות. האם לא כדאי לשמר את כדור הארץ מנזקים עכשוויים וברורים של השחתת הטבע עם מפלצות רוח?
לסיכום של יעקב: איני יכול להמנע מלחזור על מה שאני תמיד אומר: לו רק הפיקו תחנות הרוח חשמל....
יעקב

אין תגובות: