13 במאי 2011

הסכנות שבאנרגיה גרעינית.


האנרגיה הגרעינית יש לה כמובן בעיות, זה לא שהיא הפתרון המושלם – אנגריה ללא תופעות לוואי מזיקות. עורך כתב העת "האדמה" The Land, סימון פיירלי, מעלה כמה מהבעיות האלה כתשובה למונביוט.
בעיה גדולה עם התחנות הגרעיניות היא שדרוש צוות מיומן, מאורגן וממומן היטב כדי להפעילן. כרגע יש בעולם כ 500-600 כורים גרעיניים פעילים, בעיקר בארצות מפותחות ועשירות (ארה"ב, אירופה, יפאן, רוסיה). אם ילכו לפזר כ 12,000 כורים גרעיניים בכול העולם (כמספר תחנות הכוח), כולל בארצות פחות מפותחות ופחות יציבות ומסודרות, בהן הטכנאים פחות מיומנים, והתשתיות הטכנולוגיות חסרות, הדבר יבטיח הרבה תאונות דוגמת צ'רנוביל או פוקושימה. הסכנה ממשית וגדולה מאד.
יותר גרוע: תחנת כוח גרעינית אי אפשר לסגור אותה ודי. גם כאשר סוגרים תחנה גרעינית חייבים להמשיך ולקרר אותה ולטפל בה ובדלק המשומש במשך שנים, אם לא היא עלולה להתפוצץ ולפזר קרינה. בארצות מפגרות ובלתי יציבות עלולות להתרחש מהפכות, מלחמות פנימיות, חילופי שלטון (ראה ארצות ערב היום), ובתקופות מעבר כאלה עלול להווצר מצב שאין מי שיטפל 
בתחנה הגרעינית וימממן את פעולות הכיבויה המסודר. במצב אנדרלמוסיה כזה או במקרה של הדרדרת לבארבריות, הופכות תחנות כוח גרעיניות מוזנחות לאסון וודאי ונוראי.
סימון פיירלי צודק בנקודה זו. לא הייתי רוצה לראות כורים גרעיניים, לא במצריים, לוב, אלג'ירה או איראן, גם לא בארגנטינה, קונגו, ניגריה או ערב הסעודית (אלה רק דוגמאות). אני גם לא מאושר משני כורים גרעיניים שמתחילים לבנות בטורקיה, אחד ממש בקרבתנו, על חוף הים התיכון, ליד אדנה. אם המערב, סין, רוסיה, הודו, קוריאה ויפאן – יבנו כולם כורים בקצב מזורז לא ניתן יהיה למנוע ממדינות אחרות, פחות יציבות לבנות גם כן.
הדור הנוכחי של הכורים הגרעיניים סובל מבעיה יסודית זאת – הוא לא נכבה לבד, הוא דורש טיפול יקר וממושך לצורך פירוק וסגירה מסודרת. (de-commissioning ). הוא גם דורש פתרון אחסון בטוח לדלק המשומש – פתרון שעוד לא נמצא.
בגלל זה חייבים להתקדם ולפתח כורים חדשים. יש רעיונות שנמצאים בשלב מחקר ופיתוח. יש כורים שסוגרים את עצמם בצורה בטוחה ללא התערבות אדם – כלומר – כאשר מזניחים אותם הם לא מתפוצצים אלא נסגרים לבד. או כורים קטנים, תת קרקעיים. צריך לפתח את הכורים לתצורה בטוחה יותר, לפני שמפזרים אלפים מהם בכול העולם. מה שלא צריך, ואי אפשר, הוא לחזור לאחור ולקבור את האנרגיה הגרעינית, להתעלם מקיומה, כאילו שלא הומצאה, לחזור לעידן הפרה-גרעיני.
יעקב

אין תגובות: