25 במאי 2011

היברידית - החשמלית ההגיונית.



המכונית החשמלית ששי אגסי מקדם היא מכונית חשמלית טהורה  - יש לה רק מנוע חשמלי, עם כול המגבלות הנובעות מכך שהזכרנו במאמרים קודמים.
מכונית חשמלית יותר הגיונית וגם בעלת הצלחה מוכחת למעשה היא המכונית ההיברידית, דוגמת טויוטה פריוס.
טויוטה פריוס מיוצרת ומשווקת מאז שנת 1997, יותר מ 2 מיליון מכוניות כאלה נמכרו עד עכשיו, והביקוש להן גדול. הסיבה להצלחה היא שהעסק עובד, המכונית נוסעת. יש למכונית מנוע בנזין רגיל, שהוא המנוע העיקרי, שעובד רוב הזמן. יש לה גם מנוע עזר חשמלי שעוזר למנוע הבנזין במצבים קשים (זינוק, האצה או עליה תלולה). המנוע החשמלי אינו פועל מרבית הזמן, לכן אינו זקוק להרבה חשמל. החשמל שהוא מקבל מסופק על ידי חבילת בטריות קטנה יחסית (במשקל 53 ק"ג), וזולה יחסית (כ 2500 דולר). הבטריה מתמלאת מכוח הבלימה של המכונית עצמה, כלומר היא מנצלת אנרגיה שהולכת לאיבוד ברכב בנזין רגיל.
היתרון של המכונית ההיברידית: חסכון של כ 25% בבנזין.  החיסרון – העלות הנוספת של המרכיבים החשמליים – כ 3-5 אלף דולר למכונית. אני טענתי וטוען שהחיסכון בדלק אינו מכסה את ההפסד במחיר הקנייה, אך הדבר תלוי במחירי הדלק, וההפרש לא גדול. מי שקונה מכונית היברידית יש לו מכונית שנוסעת, ללא המגבלות של מכונית פול-חשמלית, במחיר שאינו בשמיים. כלומר: איני אומר שמכונית היברידית היא עסק טוב, אבל היא עסק סביר, ומי שרוצה "לתרום את חלקו", או להשוויץ שהוא "תורם את חלקו", יכול בהחלט לקנות מכונית היברידית.
חלק ממכירות המכונית ההיברידית יש לייחס לסובסידיות שניתנו לרוכשים על ידי הממשלות בעבר, ולתמריצים אחרים – כמו גישה למסלולים מהירים בכבישים בארה"ב.
יעקב

7 תגובות:

nil אמר/ה...

הפריוס והאינסייט שתיהן היברידיות מהדור הראשון, הן פחות משתלמות כלכלית ממכוניות בנזין חסכניות שכבר נמצאות על הכביש שנים רבות, הן מבחינת מחיר המכונית והן מבחינת צריכת דלק.
אבל הן מסמנות צעד בכיוון הנכון ומכוניות מהדורות הבאים יהיו יעילות הרבה יותר.

שוב אזכיר את השברולט וולט שלפי דעתי מתאימה כמו כפפה לנהג הישראלי.

יעקב אמר/ה...

הפריוס קיים בדור ראשון, שני ועכשיו (לפני כשנה) גם דור שלישי.
אכן, מבחינה כלכלית ההיברידיות עולות יותר, אבל כאמור, לא הרבה יותר. מי שחושב שטוב לשלם קצת יותר בשביל לחסוך קצת פליטות פד"ח (לא הרבה) - יקנה פריוס. זה סביר, הוא מקבל מכונית שנוסעת.
האם המכוניות החשמליות בעתיד "יהיו יעילות הרבה יותר" ?? אני לא נביא. אולי כן אולי לא. הכול תלוי בפריצת דרך, בהמצאה חדשה לחלוטין, בתחום צבירת החשמל (בטריות). הבטריות של היום לא מספיק טובות. מתי תתרחש פריצת הדרך - איש אינו יכול לנבא.
מי שמניח כמובן מאליו שמה שהוא רוצה יתגשם בעתיד הוא קצת חולם.

אני אמר/ה...

יעקב שלום

התיאור הטכני שלך הוא של ההונדה אינסייט ולא של הפריוס.
בטיוטה הנסיעה היא חשמלית תמיד ומנוע הבנזין רק מטעין את המצברים.

יעקב אמר/ה...

תקרא את הקטע בקישור.
המכונית היחידה שבה מנוע הבנזין מפעיל גנרטור לטעינת המצבר היא שבי-וולט.

אני אמר/ה...

לצערי - אתה טועה כאן !

בפריוס המנוע מסובב רק גנרטור ולא את הגלגלים.

יוסי אמר/ה...

יעקב צודק - תסתכלו בויקיפדיה, אני לא יודע מאיפה הבאתם את ההמצאה הזאת שטויוטה פריוס היא לא מונעת בבנזין ובחשמל אלא רק בחשמל והבנזין הוא גנרטור. זה פשוט לא נכון.

הוצאה לפועל עו"ד אמר/ה...

נכון