13 במאי 2011

השפעת פוקושימה בגרמניה



בגרמניה יש תנועה (ומפלגה) ירוקה חזקה, עמדתם האנטי-גרעינית חריפה, וכוחם הפוליטי גדול. הקאנצלרית מרקל, שמצבה הפוליטי חלש ורעוע, מצאה דרך לשפר את מעמדה על ידי כניעה ללחצים אנטי גרעיניים.
בגרמניה יש 17 תחנות כוח גרעיניות ישנות, המספקות 22% מצריכת החשמל. הן היו מתוכננות להיסגר כולן, בהדרגה, עד שנת 2022, לפי החלטה של הממשלה הקודמת משנת 2000 בערך, של הקואליציה סוציאל-דמוקרטים-ירוקים.

מרקל החליטה לפני כשנה להאריך את פעילות התחנות בכ 8-12 שנה, בלית ברירה, כי אין לגרמניה חשמל אחר. האנרגיה המתחדשת (שמש ורוח) אכזבה.  גרמניה משקיעה משאבים עצומים בסקטור זה שהוא היחידי בו בונים תחנות כוח חדשות. הצרה היא שלא יוצא מזה חשמל בכמויות מסחריות, ולא יכול לצאת.

בעקבות פוקושימה הודיעה מרקל על ביטול החלטתה הקודמת, דהיינו סגירת כול התחנות הגרעיניות עד 2022. 7 מהן תסגרנה לאלתר. מאיפה יקחו חשמל? עוד לא ברור – הברירה היא תחנות על גז או פחם, או חושך. קל להודיע על סגירה של תחנות, לבנות תחנות אחרות, חדשות קשה יותר. לא נראה לי שהם ניגשים במרץ לבנות תחנות פחמיות במקום הגרעיניות.

מרקל גם הקימה "ועדת אתיקה" לבחון את הנושא (זה שמה הרשמי, זו לא בדיחה שלי). בראש הוועדה עמד איש מאד "אתי" וירוק, שר הסביבה בעבר. כאשר אתה נותן לוועדת אתיקה לדון בייצור חשמל – התוצאה צפויה: המון אתיקה, מעט מאד חשמל. הדעה ה"אתית" הרווחת היום היא שצריכת חשמל זה פשע, ישיבה בחושך זה מוסרי.

בדו"ח שלהם הם כותבים כול מיני הצהרות יפות המבטאות את האמונות האתיות שלהם, אבל מנותקות מהמציאות הפיזית ניתוק מוחלט. למשל:
"הנסיגה מאנרגיה גרעינית תדרבן צמיחה, תיצור הזדמנויות כלכליות וטכניות כדי להציב את גרמניה בחזית הטכנולוגיה כמייצאת מתקנים בתחום האנרגיה המתחדשת". אמונה בבטן, דמיון פרוע, מילים יפות, קשקוש, ללא תוכן. התקדמות טכנולוגית וכלכלית לא תהיה כאשר אתה יושב בחושך. ועוד:
"הועדה קבעה שלא קביל להנהיג קיצוב בחשמל בגרמניה. גם לא מקובל לייבא אנרגיה מארצות אחרות, המשתמשות בכורים גרעיניים. גם לא מקובל לייבא חשמל או לייצר חשמל בתחנות שפולטות פד"ח, כי חובתנו המוסרית להלחם בהתחממות הגלובאלית."
הוועדה ה"אתית" רוצה חשמל שנופל כמו מן מהשמיים, כי כול שיטות הייצור המעשיות, הממשיות לא אתיות מספיק בשבילם, והן פסולות. הם מודים שלא ניתן יהיה להפיק כמויות גדולות של חשמל ממקורות "מתחדשים". אז מה ?
הם ממליצים להקטין את הצריכה ב 60%, אבל שימו לב: ללא קיצוב.
אם מישהו מבין את ההמלצות האלה ויכול להסביר אותן ללא הזדקקות למושגים מתחום הפסיכיאטריה – בבקשה, בקומנטס.
גרמניה כנראה נחושה בדעתה להרוס את עצמה, ולשבת בחושך.
יעקב



  

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

גרמניה פשוט נהיית פולניה