31 במרץ 2012

דו"ח חמור על ניהול משק האנרגיה הישראלי

אתר NEWS1 מפרסם הערב סקופ לפיו מבקר המדינה שוקד על דו"ח ביקורת חמור בעקבות ההתנהלות הרשלנית בשוק האנרגיה הישראלי, כך: "מבקר המדינה עומד לפרסם בקרוב דוח מקיף, שיצביע על האחראים לסכנות הגדולות אליהן נקלע משק האנרגיה בישראל, עד כדי סיכון הביטחון האנרגטי של המדינה. המבקר האיץ באחרונה את בדיקתו בנושא, בשל התרעומת הציבורית על העלאות המחירים התכופות במחירי החשמל, והחשש הגובר והולך להפסקות חשמל יזומות החל מהקיץ הקרוב."

על פי הנתונים מדובר על נזקים של מיליארדים לפיתוח שוק האנרגיה שנבע מן העיכובים הערמת המכשולים והפגיעה במיזמי הגז,  אלו עיכבו את אספקת הגז שנמצא בקידוחי תמר ולוויתן ביותר משנתיים. 
כמו כן מתייחס הדו"ח לעיכוב של 10 שנים בהקמת תחנת הכוח D באשקלון "לעיכוב אחראים בעיקר שרי האוצר והאנרגיה שקדמו לשטייניץ וללנדאו, אך גם שני שרים אלה לא עשו את הנדרש כדי להביא להשלמת הקמת התחנה - העתידה להיות אחת המרכזיות בישראל. בבדיקות שנערכו עולה, כי לו הייתה מוקמת תחנה זו במועד שנקבע (2008), ניתן היה להקטין את ההוצאות למשק החשמל בשנים 2014-2011 בסכום כולל הנאמד ב-4-2 מיליארד דולר."

בשנים האחרונות התרענו בבלוג הירוק פעמים רבות כי אם נמשיך להתנהל באופן בו אנו מתנהלים ביחס לפיתוח מקורות אנרגיה וייצור חשמל תוך השתעשעות בפרוייקטים אופנתיים נסיים בכך שנשב בחושך. 

לצערנו גם המבקר אינו עקבי בסוגיית "האנרגיות המתחדשות" ובעבר יצא גם בביקורת על כך שהממשלה אינה מיישמת את החלטותיה (המוטעות) בנושא בקצב משביע רצון, החלטות שאם היו מיושמות היו מחמירות את המשבר הצפוי.

על פי דיווחי NEWS1 לא מוזכר תפקידו המרכזי של השר הפסטורלי גלעד ארדן במחדל. ראוי להזכיר כאן פוסט שהעלנו לבלוג בשנת 2009:


המהנדסים הבכירים בחברת החשמל, ובראשם ד"ר דוד אלמקיס, מנהל אגף התכנון הסבירו לשר התשתיות (תודה ל ynet על הדיווח).

כי אם לא תוקם התחנה המתוכננת, הרי שעד שנת 2020 יגיע משק החשמל למצב שבו כ-60 אחוז מהזמן נתונה ישראל בסכנת עלטה מוחלטת.
אלמקיס הסביר כי הסיבה לתרחיש הזה נעוצה בראש ובראשונה בעובדה שבשנה זו מתכננת מדינת ישראל להסתמך על ייצור חשמל מגז טבעי בהיקף של 40 עד 50 אחוז מכושר הייצור - שיעור שנחשב גבוה מאוד ביחס למדינות אחרות בעולם.
לדבריו, למרות היתרונות הסביבתיים שבייצור חשמל מגז טבעי, הרי שההסתכמות עליו במשק האנרגיה נחשבת לבעייתית מאוד. "כשיש תחנות כוח פחמיות, צריך לפחות שלוש תקלות כדי ליצור משבר. עם גז, מספיקה תקלה אחת כדי ליצור תגובת שרשרת במערכת - שתביא לשיתוקה הזמני", אמר אלמקיס.

לעומתו טען השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן:

...כי יש לבטל - או לפחות לדחות - את הקמת התחנה הפחמית. הם אומרים כי אין הצדקה להקמת תחנה שתחל לפעול רק ב-2015 אם כבר עכשיו מתקשה ישראל להיאבק בזיהום האוויר ובפליטות גזי החממה.לדבריהם, יש להמתין כמה שנים כדי לבחון טכנולוגיות ידידותיות יותר לסביבה.

לצערנו כנראה נמשיך לבחון טכנולוגיות ידידותיות לסביבה בחושך...

2 תגובות:

יוני דובי אמר/ה...

לתשומת לבך ולהפצה: דעתו של פרופ' לינדזן, אחד ממובילי מדעני האקלים בעולם ואחד ממחברי הדו"ח השלישי של ה-IPCC, על פעולות מכוננות להפחתת פליטת הפד"ח: http://www.youtube.com/watch?v=6PDNhzjE9I4&feature=relmfu

יוני

אנונימי אמר/ה...

הייתי רוצה להאמין שעד שנת 2020 גם הגז הטבעי שלנו וגם אנרגיה סלרית יהוו מקורות חלופיים שיעלו את הרף ולא ייצרו מחנק של 60% תפוקה. ייצור חשמל מגז הוא צהליך זול יחסית שבאפשרותנו למנף לא רק עבור הוזלת מחירי הגז המקומיים, אלא גם לצרכי מינוף קופת המדינה מתוך יצוא. למשיך לכתוב כך, נהניתי לקרוא.. :)