9 במרץ 2012

בועת ההתחממות הגלובלית

כלכלת השוליים של "האנרגיה הירוקה"

מאת: רוברט טרז'ינסקי | מפורסם ב 8 במרץ 2012 בשיתוף עם  TIA 

רבים זוכרים כי כאשר ביצע הממשל הפדרלי בארה"ב את החילוץ הפיננסי של ג'נרל מוטורס (GM ), נאמר לציבור כי הממשלה תשנה את פניה של GM על ידי הכוונתה לחדול מייצור משאיות גדולות ורכבי שטח זוללי דלק (אתם יודעים, הרכבים שהניבו את עיקר הרווחים) ובמקומם יוודאו ש-GM תצעד לעבר העתיד האמיתי: רכבים חשמליים.
ובכן, הנה המקום אליו הוביל אותנו העתיד המובטח, ג'נרל מוטורוס סגרה את קו הייצור של המכונית החשמלית שלה, השבי וולט, למשך חמישה שבועות משום שהביקוש  עבור הוולט גורם ל"אדסל" להראות כמו הצלחה מסעירה. הפרשנים מחולקים ביחס לשאלה האם הוולט כשלה בשל מגבלת טווח הנסיעה שלה, המחיר הגבוה שלה (למרות סובסדיות ממשלתיות כבדות), או העובדה שהסוללה שלה נוטה להתלקח.
הוולט היא רק הכישלון המסחרי האחרון של הטכנולוגיות ה"ירוקות". אנו באמצע מה שניתן לכנות בועה של התחממות גלובלית. זה הכישלון של התיאוריה אודות ההתחממות הגלובלית כשלעצמה והאמינות של חסידיה, אך גם כישלון של מגוון תוכניות "אנרגיה ירוקה" שהוצעו לנו כתחליף לדלקים פוסיליים.
קחו את הרודסטאר המעוצב של טסלה, המגיע ללקוח עם גיבוי של חצי מיליארד דולר בהלוואות, ההופכת ל"לבנה" חסרת תנועה אם אתה משתמש בסוללה לאורך זמן, למשל, על ידי נסיעה ארוכה וחנייה לאחריה.
אחרי הכישלון של יצרנית הפאנלים הסולריים סולינדרה עקבו פשיטות הרגלשל מגוון פירמות לאנרגיה ירוקה שזכו לתמיכות הממשל, כמו "ביקון אנרגיה", המייצרת מכשירים לאיכסון אנרגיה הנדרשים על מנת להחליק את קפיצות הייצור של מקורות "מתחדשים", ויצרנית הסוללות "Ener1".


אך אולי אנו פשוט לא מסבסדים מספיק את האנרגיה הירוקה, משום שבוודאי שמעתם – כנראה מטום פרידמן – כי סין משיגה אותנו במירוץ לעתיד עם התמיכות שלה לאנרגיה ירוקה. אך החברות לאנרגיה ירוקה בסין גם הן הולכות ונחלשות ומפטרות עובדים. חלק מן הסיבה להחלשות הסולרית בסין היא שהם הסתמכו על סובסידיות נדיבות עבור הייצור שלהן מן המערב, במיוחד מאירופה. למעשה, הסינים ייצרו פאנלים סולריים בעיקר על מנת להרוויח את הסובסידיות ששילמו משלמי המיסים במערב. אך כעת גם מעיין הסובסידיות מתייבש.

אין תגובות: