25 ביולי 2014

סין נלחמת בזיהום האוויר, לא בפליטות.

אחת הבעיות החמורות שמהן סובלת סין היא זיהום האוויר במרכזי האוכלוסייה הגדולים והצפופים. זיהום האוויר נגרם בעיקר על ידי הפחם, אותו שורפים בכמויות גדולות בתחנות כוח ובמפעלים באזורים אלה.

בתמונה: תייר עם מסכת פנים בכיכר טיינמן , בבייג'ין.

בגלל הצורך הגדול והדחוף להיחלץ מעוני ולהתפתח נבנו הרבה תחנות כוח ומפעלים ללא אמצעי הסינון היקרים הדרושים להבטחת איכות האוויר. כעת, משעלתה רמת החיים לרמה "נסבלת", הם מתפנים לטפל בבעיית זיהום האוויר, שהפכה בינתיים לבלתי נסבלת – או לחמורה יותר מבעיית העוני. או, אם נסתכל על זה אחרת – יש להם כעת מספיק משאבים כדי לטפל גם בבעיה זו.
ממשלת סין הודיעה, בספטמבר האחרון, על תכנית לטיפול בבעיה המבוססת על הקמת מפעלים לייצור גז מפחם.  הרעיון פשוט והגיוני. מכרות הפחם של סין מצויים לרוב במחוזות מרוחקים במערב סין ובגבול מונגוליה, מחוזות שבהם האוכלוסייה דלילה. במקום להוביל את הפחם משם לבייג'ין (לריכוזי האוכלוסייה) באינספור משאיות ורכבות, על פני אלפי קילומטרים, עדיף להפכו, במקום, לגז ולהוביל את הגז לבייג'ין בצינורות תת קרקעיים. תחנות הכוח בבייג'ין ישרפו גז במקום פחם, הגז הרבה יותר נקי וחופשי מחומרים מזהמים. בכך יקטן בהרבה זיהום האוויר במרכזי האוכלוסייה. אומנם, המפעלים הדרושים להפיכת הפחם לגז פולטים הרבה זיהום (וגם הרבה פד"ח), אבל הם יהיו מפוזרים במחוזות מרוחקים, דלי אוכלוסייה, לכן הנזק יהיה הרבה יותר קטן. הם גם יספקו פרנסה נוספת במחוזות המרוחקים, העניים.


ממשלת סין מתכננת לבנות 50 מפעלים כאלה, מפעלי ענק, לגסיפיקציה של פחם (בסין עושים הכול בגדול). שני מפעלים כבר נבנו, כפיילוט (אבי טיפוס), שלושה נוספים נמצאים בשלב הבנייה, ו 16 נוספים כבר אושרו, ובנייתם תחל בקרוב. שאר המפעלים נמצאים בשלבי תכנון שונים. כך למשל – העיר הוהוט (ראו מפה) חתמה חוזה עם החברה לפיתוח בייג'ין לאספקת ארבעה מיליארד מ"ק גז סינטטי בשנה, חצי מתצרוכת הגז של בייג'ין.
תהליך הייצור של גז סינטטי מפחם אינו ב"חינם". הוא מחייב שריפת 12 טון פחם כדי להפיק גז שמכיל אנרגיה שוות ערך ל 9 טון פחם, כלומר – הוא שורף ב 1/3 יותר פחם. מזה יש להפחית את החיסכון באנרגיה בגלל ביטול ההובלה הארוכה של הפחם ברכבות ומשאיות. בנוסף, הוא צורך כמויות גדולות של מים, שאינם מצויים בשפע במחוזות הנ"ל.

גרינפיס, ואירגונים ירוקים אחרים, כמובן, מתנגדים בחריפות לתכנית זו.  הם טוענים שהיא תגדיל ב 13% את פליטות הפד"ח של סין, שהן, גם ככה, הגבוהות בעולם. זה נכון, אין ספק שתכנית הגסיפיקציה של הפחם תגדיל את הפליטות. סין החליטה, לדעתי בצדק, שבעיית זיהום האוויר היא בעיה ממשית, הגורמת נזקים וסבל ממשי כעת, ודורשת טיפול מידי.  

יעקב

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

מה קרה שפתאום אתה לא תוקף את גרינפיס כמו מטורף אחוז דיבוק?
אתב מגמתי, צפוי ולא אובייקטיבי בעליל.
יש לך קו אחיד של תמיכה בתעשיות מזהמות ולא זאת ממנו סנטימטר מעולם.
מדען אתה לא.
וגם הרצון של לומר אמת מוטל בספק כבד

יודית אמר/ה...

מדהים אותי שאנשים כמוך עדיין קיימים בכלל.
אתה נודף צביעות ואינטרסים כלכליים.
חבל שמכרת את נשמתך ומצפונך כדי להיות הבולדוג של בעלי ההון שמחפשים להתעשר על חשבון הבריאות והסביבה שלנו