16 באוגוסט 2014

מתקנים סולאריים קטנים בישראל.



כתבה בוואינט מביאה פרטים אחדים על מתקנים להפקת חשמל מהשמש (סולארי) , מתאים פוטו-וולטאיים, במתקנים קטנים – שעד 50 קילו-וואט. המתקנים קטנים המותקנים על גגות בתים פרטיים, או לולים או רפתות, וגם על גגות מוסדות ציבור, כמו אולמי ספורט או בתי ספר. הם מותקנים גם על גגות של מתקנים מסחריים כמו מרכזי קניות, בתי חרושת ומחסנים, אם כי ייתכן שבמוסדות מסחריים חלק מהמתקנים חורגים מההגדרה של "קטנים" ונופלים בהגדרה של "בינוניים".

בכתבה נאמר שיש כ 10,000 מתקנים כאלה מותקנים, שגודלו של מתקנן כזה יכול להגיע עד 600 מ"ר. גודל של 600 מ"ר הוא מעבר לגודל של בית פרטי, ולכן יש להניח שמרבית המתקנים יותר קטנים מזה.

התעריף שחברת החשמל משלמת לחשמל סולארי הוא 53 אג' לקוט"ש מופק. זהו תעריף הזנה מובטח ל 20 או 25 שנה. התעריף הזה זהה למחיר החשמל לצרכן (בממוצע), שכולל גם הוצאות רשת החלוקה והוצאות אדמיניסטרטיביות (גביה), לכן הוא כנראה פי שניים לפחות מעלות החשמל שחברת החשמל משלמת ליצרנים אחרים (או לתחנות הכוח שלה עצמה). התעריף הזה הוא התעריף האחרון, יש להניח שמרבית המתקנים הותקנו לפני כמה שנים, כאשר תעריף ההזנה היה יותר גבוה, והם נהנים מתעריף יותר גבוה ל 20-25 שנה.
איך שלא מסתכלים על זה – הממשלה, באמצעות חברת החשמל, מאלצת אותנו לסבסד את המתקנים "הקטנים" בסכום של אולי 200-300 מיליון שקל לשנה – מעבר לעלות החשמל שמופק.  בנוסף ישנו הסבסוד של מתקנים בינוניים וגדולים (תחנות הכוח הסולאריות באשלים) – ובסך הכול סבסוד של למעלה ממיליארד שקל בשנה לחשמל סולארי. יש מקום לשאול אם יש הצדקה להוצאה זו.

חסידי החשמל הירוק אומרים: "מטומטמים! האנרגיה מהשמש בחינם, כמה שיותר יותר טוב". ובכן – החשמל ה"חינמי" הזה עולה לנו מיליארד שקל בשנה+ (מעבר למחיר של חשמל רגיל) ויש מקום לשאול "בשביל מה?". האם אנו נציל את כדו ר הארץ מכליה והתחממות נוראית? ההשפעה שלנו אפסית, אם בכלל יש השפעה, ואם בכלל יש סכנת התחממות.נכון הוא שבימי קיץ חמים, בשעות שיא הצריכה, עוזר החשמל הסולארי למנוע את הצורך בהפעלת טורבינות גז לאספקת זרם-שיא, ולכן חוסך קצת דלק וקצת פליטות פד"ח. אבל החשמל הסולארי מקבל את התעריף המסובסד לא רק בשעות אלה – הוא מקבל אותו גם בסופי שבוע (כאשר הצריכה קטנה יותר), וגם בעונות המעבר ובחורף – כאשר תחנות עומס הבסיס (שלא ניתן לסגור אותן) מספקות את כול החשמל הדרוש, והחשמל הסולארי לא נחוץ.

מיליארד שקל פה, מיליארד שם... יש לנו מה לעשות עם הכסף, להוציא אותו על דברים שהתועלת הממשית שלהם אפסית , והם רק גורמים הרגשה טובה בבטן, זה לא חכם. הוצאה כזו צריכה להישקל, ולהיות מוצדקת בצורה רציונלית ולא אינסטינקטיבית מהמותן.

המצב שונה עם צרכנים פרטיים – כמו מפעלים גדולים או מרכזי קניות. הם יכולים להתקין לוחות שמש לשימוש עצמי, ולחסוך מיליוני שקלים בחשבון החשמל שלהם (הם אכן חוסכים את החשמל לפי המחיר לצרכן של 53 אג'). אם כדאי להם – שיתקינו, כמה שיותר הרי זה משובח, אבל בלי סובסידיות ובלי תעריפים מובטחים ל 20-25 שנה, בלי "אישורים". בלי להעביר כסף מכול הציבור – מצרכני החשמל כולם, כולל העניים – לחלק מהציבור – לחלק המבוסס - בעלי בתים פרטיים, משקים ומפעלים – שיש להם מקום להתקנת לוחות.

יש לחדול, לכן, מתכניות הסבסוד של חשמל סולארי, ולאפשר לכול צרכן להתקין לוחות באופן חופשי, בלי רישיונות, אישורים או סובסידיות.


יעקב

10 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

זו כנראה מתיחה אבל עדיין מצחיק

http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/608/196.html?hp=1&cat=666&loc=16

אנונימי אמר/ה...

אני מציע שתסתכל בדוחות הכספיים של חברת חשמל להבין על מה החברה מוציאה כסף לפי מגזר - אתה תבין ש 50 אג זה בערך עלות הפקת החשמל

יעקב אמר/ה...

50 אג' זה המחיר הממוצע לצרכן.

אתה מנסה להגיד שקיום רשת הולכה וחלוקה לחשמל לא עולה כסף? וקיום מנגנון אדמיניסטרטיבי לקיראת מונים וגביית חשבונות לא עולים כסף?

תסתכל באתר רשות והחשמל ותראה שהתעריף שחברת החשמל משלמת לתחנות כוח גזיות, פרטיות, הוא מתחת ל 20 אג' לקוט"ש.

תסתכל לפני שאתה כותב תגובות שטותיות, חסרות כול בסיס תחת מסווה של "כאילו" ידיעה. (כאילו שיינת בדוחות הכספיים של חברת החשמל ומצאת שם את הסימוכין לטענותיך. אתה לא יודע מה אתה מדבר.

אנונימי אמר/ה...

תעריף של 4.5 אג לקווט"ש זו העלות של "כל המסביב" לייצור החשמל - עפ"י רשו החשמל - קרא על זה בגלובס:http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000966655#fromelement=hp_morearticles

באשר ל"כמה משלמים ליצרני גז פרטי" - אני מציע שתלמד מדוע לחברת החשמל עולה להקים מתקן גז בגודל דומה בערך פי 3 ויותר.

האם פתחת את הדוחות הכספיים של חברת החשמל?

יעקב אמר/ה...

אנונימי, אתה לא יודע מה אתה מדבר... וממשיך להתעקש ולדבר...

קטע ההולכה הוא קטע מהותי בשרותי החשמל. חברת החשמל מקיימת ומתחזקת כ 35 אלף ק"מ של קווי חשמל, ואולי 4500 שנאים בגדלים שונים. שלא לדבר על מערך הגביה שכולל התקנת מונים, וקריאתם בכול בית. ומעל כול זה ישנו "כול המסביב" שכולל הוצאות הנהלה, מימון, תנאים סוציאליים ושחיתות.

חברת החשמל מעריכה שעלות הייצור של קוט"ש חשמל בתחנות הכוח שלה הוא (בממוצע) 21 אג', והשאר (עד 54 אג' - המחיר לצרכן) זה הולכה ואדמיניסטרציה (הנהלה, הוצ' מימון וכו').

יעקב אמר/ה...

תיקון: יש כמעט 50 אלף ק"מ של קווי "הולכה" (במתח גבוה) ו"חלוקה" במתח נמוך. יש גם, כמעט 50 אלף שנאים מסוגים שונים, 193 תחנות מיתוג וכו'.

יחד עם זאת, מחיר ממוצע של הוצאות ייצור לקוט"ש חשמל בתחנות הכוח של חברת החשמל, כולל הוצאות כלליות הקשורות בזה - מחושב בדוחות הכספיים בכ 35 אג' לקוט"ש. (21 אג' זה כנראה רק הוצאות נטו שוטפות).

המתקנים הסולאריים ה"קטנים" כולל אלו בשיטת "מונה נטו" מסובסדים, אם כן, בכ 19 אג' לקוט"ש או 35%.

אנונימי אמר/ה...

יפה לך. מ 21 אג' אתה כבר ב 35 אג - גידול של 66% רק מלהסתכל במספרים האמיתיים.

עכשיו חזור לדוחות וחפש הוצאות פחת ובניית תחנות כח+ הוצאות מימון - והרי לך 50 אג.

יעקב אמר/ה...

"עכשיו חזור לדוחות וחפש הוצאות פחת ובניית תחנות כח+ הוצאות מימון - והרי לך 50 אג."

זו שטות מוחלטת.

ההיפך. בדיוק ההיפך.

השימוש בחשמל סולארי אינו מיתר שום תחנת כוח רגילה ואינה מאפשרת לחברת החשמל להמנע מבניית תחנות כוח. יש שיא צריכה בחורף, בלילה, לא יותר קטן משיא הצריכה בקיץ, ובחורף, בלילה אין שמש, כך שכול אמצעי ייצור רגיל (בגז ופחם) נחוץ ולא ניתן לוותר עליו. (וגם אם ניתן היה לוותר עליו - זה לא משנה כי הוא כבר קיים).

לפיכך - מה שהחשמל הסולארי חוסך הוא רק שריפת הדלק, בימי קיץ חמים, שזה עולה בערך כ 21 אג' לקוט"ש (או פחות).

לעומת זאת זה **מגדיל** את ההוצאות הקבועות של חברת החשמל, מפני שההוצאות הקבועות מתחלקות על פני פחות קוט"שים שהתחנות הרגילות מייצרות ומוכרות.

מה שאתה אומר הוא בדיוק ההיפך מהנכון.

אבל זה רגיל. רק ככה יכולים החסידים לטעון שחשמל סולארי כדאי.

יוני אמר/ה...

יעקב,

מדוע אתה לא בודק בדוחות? הטיעונים נשמעים סבירים ונראה כאילו אתה מתבצר בשלך.

אנונימי כבר הראה לך שאתה טועה - אז אולי כדאי לבדוק?

יעקב אמר/ה...

"מדוע אתה לא בודק בדוחות? "

יוני, אני מתפלא עליך. בוודאי שבדקתי בדוחות. ה"אלמוני" איננו יודע מה הוא מדבר.

ראה פוסט חדש, יותר מפורט שלי.