19 באוגוסט 2014

השמש ונבואות אסון התקררות האקלים.

NRG  מפרסם מאמר ובו נבואה על התקררות אקלימית נוראית שעלולה להתרחש בשלושים השנים הבאות בגלל הירידה בפעילות השמש. NRG  מצטט את ג'ון ל. קייסי, מהנדס בנאס"א בעבר. "מדובר בתקופת כפור שתימשך כ-30 שנה ועלולה לפגוע באופן חמור בחקלאות ברחבי העולם. "

היום כבר אי אפשר לכתוב דבר על האקלים בלי להצמיד נבואת אסון... בואו נתעלם מהשטויות האלה, ונראה מה הטענות לגופן.  אציין רק שיש מדענים רבים המתנבאים ל"מינימום" אקלימי בשנים הבאות, בניגוד לנבואות ההתחממות הנוראית והבלתי פוסקת שמנבאים החממיסטים.

בשמש יש "כתמי שמש" שמספרם משתנה מיום ליום, וקיים מעקב וספירה שלהם 400 שנה לאחור . יש גם פעילות מגנטית, שאותה (או עוצמתה) מודדים על פני כדור הארץ. יש מחזורים של כ 11 שנה בפעילות השמש, ועליות וירידות בעוצמת השיאים של כול מחזור. בתמונה למעלה רואים את ההבדלים בכמות כתמי השמש בין המחזור הקודם, 23, לבין המחזור הנוכחי, 24. בתמונה למטה רואים את את תולדות כתמי השמש מאז 1750, כשסוף המאה ה 20 הצטיינה במספר מחזורים בעלי עוצמה חזקה – כלומר זאת הייתה תקופה של פעילות שמש חזקה. הרבה נתונים על פעילות השמש מוצגים בצורה מרוכזת  באתר של וואטס.

יש שטוענים שיש התאמה טובה בין מחזורי הפעילות של השמש ושינויי האקלים על פני כדור הארץ. החממיסטים טוענים שמחזורי השמש השפעתם על האקלים זניחה, כי ההבדל בין עוצמת הקרינה של השמש בשיא פעילות לבין שפל הפעילות הוא קטן מאד. אחרים (כמו החוקר הדני סונסמרק ופרופ' ניר שביב מהאוניברסיטה העברית) חושבים שיש מנגנון עקיף שמגביר את השפעת השמש על האקלים, מלבד עוצמת הקרינה. המנגנון הזה – הקשר בין קרינה קוסמית לעננות – איננו מבוסס (מוכח) מספיק לדעת החממיסטים.

בסיכומו של דבר אנו ניצבים כאן בפני שתי נבואות (תלויות זו בזו): 1. נבואה שמחזור השמש הנוכחי ושניים הבאים אחריו יהיו חלשים מהרגיל. 2. פעילות השמש החלשה תגרום להתקררות אקלימית.
מחזור השמש ה 24 הוא אכן חלש מהרגיל, זאת רואים בגרף הראשון. לגבי המחזורים הבאים – הכול ניחוש. לגבי השפעת המחזור החלש על האקלים – שוב הכול ניחוש. העובדה היחידה היא שאכן ההתחממות נפסקה או התמתנה מאד מאז 1997. אם זה בגלל כתמי השמש המעטים או מסיבות אחרות (כמו מחזורי אקלים טבעיים) אין לאיש מושג.

לסיכום, הנה הנבואה שלי: ב 30 השנים הבאות ייתכן ותהיה התחממות אקלימית נוספת, ייתכן שתהיה התקררות, וגם ייתכן שתהיה דריכה במקום ללא שינוי לכאן או לכאן (הסתברות נמוכה...).
כול אלה הטוענים שהם יודעים מה יהיה בעוד שלושים שנה, מבחינה אקלימית, מדברים על בסיס אמונה ולא על בסיס מדע.

יעקב



אין תגובות: