12 באוגוסט 2014

בריטניה סוגרת כורים גרעיניים


חברת EDF, חברת החשמל הממשלתית של צרפת, היא הבעלים והמפעילה של כול תחנות הכוח הגרעיניות הבריטיות, שאותן רכשה מחברת החשמל הבריטית בשנת 2008. אחת מתחנות הכוח האלה (היישם 1) נסגרה לצורך ביקורת תקופתית שגרתית ונתגלה בה ליקוי (כנראה שחיקה של הדוד). החברה החליטה לסגור אותה, ועוד שלושה כורים אחרים מאותו סוג, לצורך ביקורת, ליתר ביטחון. הליקוי לא גרם לדליפות רדיואקטיביות או נזק, אבל הוא דורש תיקון, כדי למנוע נזקים אפשריים בעתיד.

עוד לא ידוע בדיוק מה טיבעו של הליקוי, ומה הפעולה המתקנת הנדרשת. דברים אלה נמצאים בבדיקה ותכנון. החברה הודיעה ש 4 הכורים יישארו סגורים עד שיוחלט ויבוצע התיקון הדרוש. לא ידוע כמה זמן תימשך הסגירה, לפחות חודשיים, אבל אפשרי בהחלט שחודשים רבים יותר.

הדבר מדגיש את הבעיות של אספקת האנרגיה שבפניהן ניצבת בריטניה. כול תחנות הכוח הגרעיניות מספקות כ 20% מהצריכה, 4 התחנות הנסגרות מפיקות כ 10% מצריכת החשמל של בריטניה. כול התחנות ישנות ומתקרבות לגבול אורך החיים המועיל שלהן. התחנה הראשונה שנסגרה פועלת מאז 1983, והייתה מתוכננת לפעול עד 2019. החברה התכוונה לבקש הארכת רישיון לעוד 20 שנה, אחרי 2019. כעת לא ברור מה תהיה העלות של התיקונים הנדרשים. ייתכן, שאם עלות התיקון תהיה גבוהה מדי, לא יהיה כדאי לתקן, והתחנות ייסגרו לצמיתות כבר כעת.

משרד האנרגיה הבריטי מנפיק הודעות מרגיעות שלא צפוי מחסור בחשמל בגלל סגירה זו. אבל, כעת קיץ, והצריכה נמוכה. אם התחנות לא תיפתחנה עד החורף (כפי שנראה שיקרה), בריטניה תסבול ממחסור בחשמל בחודשי שיא הצריכה של החורף. בריטניה סגרה, במקביל, תחנות כוח פחמיות, לפי דרישת התקנים האקולוגיים של האיחוד האירופי. בריטניה לא דאגה לבניית תחנות כוח חדשות, חילופיות, ורק השקיעה הון עתק בתחנות רוח. הצרה היא שהרוח נושבת רק כ 25% מהזמן, ואין בכוחה להבטיח אספקת חשמל סדירה. עד כה נגסה בריטניה ברזרבות כושר הייצור שלה, שהגיעו לרמה מאד נמוכה, וכעת, עם סגירת התחנות הגרעיניות – נעלמו.

בריטניה חתמה על חוזה עם EDF  לבניית תחנת כוח גרעינית חדשה אחת, אך בנייתה עוד לא החלה, וספק גדול אם תהיה מוכנה, כמתוכנן, בשנת 2025. (היא לא תהיה מוכנה לפחות עד 2030, אם בכלל תהיה מוכנה אי פעם...)  תחנה חדשה זו בוודאי לא תחליף את 8-10 התחנות הגרעיניות הישנות שעומדות להיסגר, בטוח,  מחמת זקנה.

זו מגמה כללית באירופה: תחת מסע שטיפת המוח ולחצים אדירים מצד אקטיביסטים אקלימיים מתרחשת פגיעה גדולה ומתמשכת בתשתיות חשמל סדירות ואמינות. למעשה יש איסור מעשי (אם לא פורמלי) על בניית תחנות כוח פחמיות חדשות. התוצאה הבלתי נמנעת של המלחמה נגד תחנות הכוח של ממש והסתמכות על תחנות רוח תהיה – ישיבה בחושך.


יעקב

אין תגובות: