6 באוגוסט 2014

האם אנו קרבים לשיא הנפט ?

בפוסט הקודם כתבתי על נבואות סוף העולם של פדרו פרייטו, סוף שייגרם בגלל "שיא הנפט", כלומר בגלל שהנפט, הגז והפחם שבבטן האדמה ייגמרו (יאזלו) ואנו ניוותר ללא מקורות אנרגיה. זו לא דעה חריגה או מוזרה. למעשה, כנראה שמרבית האנשים בעולם מאמינים ב"סוף הנפט" שיבוא מתישהו בקרוב, ויהווה בעיה רצינית מאד. זהו חלק מהשקפת ה"בר קיימות" הטוענת שאנו צורכים כמויות גדולות של משאבי טבע מתכלים מכול הסוגים (למשל מחצבים של המתכות למיניהן), ונעמוד בעתיד בפני שוקת שבורה. כול ההשקפות האלה הן, כמובן,  נגזרות מן התיאוריה המלת'וסית, שנוסחה על ידי תומס מלת'וס ב 1798, לפיה גידול האוכלוסייה יוביל למצב שלא יהיה ניתן לייצר מספיק תוצרת חקלאית (מזון) כדי להזין את כולם.

מבלי להיכנס לדיון מעמיק בנושא, אציין רק את העובדה שכול התיאוריות האלה התבדו, עד כה, וכול נבואות החורבן לא התגשמו, בינתיים (ב"ה).  אני לא נכנס לנבואות על העתיד.

קבוצה של פרופסורים, גיאולוגים ומומחי נפט (כולם אנשים רציניים מאד) פרסמו בלוג בשם The oil drum שהיה מוקדש לדיון בנושא משאבי האנרגיה ודעתם הייתה ששיא-הנפט כבר התרחש (אולי ב 2005) או יתרחש בקרוב מאד. אולי זה מקרי או אולי סמלי שהבלוג נסגר לפני שנה, אחרי פעילות של 8 שנים. (מחברי הבלוג כותבים כעת בבלוגים אחרים, ראו בקישור).

לגמרה במקרה התפרסם אתמול מאמר הדן בדיוק בשאלה זו: "האם הנפט, הפחם והגז אוזלים?". מקור המושג "שיא-הנפט" – peak oil במאמר שכתב מ. קינג הוברט במרץ 1956, ובו ניבא ששיא תפוקת הנפט של ארה"ב תגיע בסביבות 1970, ואחריה תהיה ירידה תלולה בתפוקה. תחילה נראה שהנבואה הזו מתגשמת בדיוק מופלא, אבל בהמשך חלו התפתחויות לא צפויות, ובשנים האחרונות עלתה תפוקת הנפט של ארה"ב בצורה חדה – ראו בגרף: תפוקת הנפט בארה"ב 1920-2013.

גם בתפוקת הנפט העולמית, עד כה, אין מבחינים בירידות. ראו בגרף שלמטה: תפוקת הנפט העולמית.


ראו עוד נתונים, לרוב, לגבי תפוקת הגז והפחם, במאמר המקושר.
מה לגבי העתיד? מתי יגיע שיא הנפט, כלומר מתי תתחיל ההידרדרות בתפוקת הנפט העולמית?
יש, כרגיל, שלוש דעות, המכסות את כול האפשרויות...

הדעה הראשונה טוענת ששיא הנפט כבר הגיע. זו טענתם של אנשי The oil drum . הם טוענים שמדידת התפוקה בחביות נפט מטעה. מה שצריך לבדוק הוא מאזן האנרגיה, ה EROI. בעבר, בשדות הנפט הראשונים, היה צריך להשקיע (למשל) 30 עד מאה חביות נפט (או שווה ערך באנרגיה) כדי לקדוח ולהפיק 1000 חביות. היום חייבים לקדוח עמוק בים או בסלע צפחה, וחייבים להשקיע, נגיד, 200 חביות כדי להפיק 1000. אז היום יש לנו רק 800 חביות נטו (למטרות מועילות), בעוד בעבר היו לנו 900-970 חביות. ובנוסף לכך יש היום אוכלוסייה גדולה יותר מאשר בעבר. אם מחשבים את כמות הנפט המופקת נטו, ומחלקים באוכלוסיית העולם (תפוקה לנפש) מקבלים את הגרף הבא, המלמד ששיא הנפט התרחש כבר בסביבות שנת 2005. הגרף מתייחס רק לנפט נוזלי, ולא לגז ופחם, שיכולים לשמש כתחליף לנפט נוזלי לתחבורה, חימום בתים ומטרות אחרות.



הקבוצה השנייה טוענת ששיא הנפט יגיע בעוד 10 או 20 שנה, ראו הגרף הבא.


הקבוצה השלישית טוענת שאכן שיא הנפט הרגיל צפוי אולי בעוד 20 שנה, אבל יתווסף לכך נפט "לא קונבנציונלי" , כלומר נפט המופק בשיטות חדישות, כגון פרקינג או חולות ביטומן (בקנדה). כלומר: אם מחשבים את הכמות הכוללת, בכול השיטות החדשות, לא תהיה ירידה בתפוקת הנפט במאה הזו (עד 2100).

באשר לגז – יש הרבה גז, והתפוקה העולמית כול הזמן עולה. לכמה זמן? לא ידוע בדיוק, אבל עשרות שנים. ופחם – פחם יש הרבה... מאות שנים.

מה דעתי הבלתי מלומדת (אינני גיאולוג או מומחה נפט)? אכן יש בעיה עם נפט נוזלי שקשה יותר ויותר למצוא ולהפיק. אין בעיה, בעשורים הקרובים, עם גז ופחם, שיכולים לשמש תחליף לנפט בעת הצורך. כמו שכתבתי בקטע הקודם – לדעתי – סוף העולם (בגלל נפט או התחממות) לא יתרחש בשניים או שלושה העשורים הקרובים. כול הנבואות לעתיד רחוק יותר חסרות כול ערך, איננו מסוגלים לדעת את העתיד. אין טעם להיכנס לבהלה בשל דבר שאיננו יודעים.

הבאתי את הקטע הזה כדי להציג את הדעות הרווחות בנושא שיא-נפט, וכמו שרואים – יש דעות של "מומחים" מקצה אחד לקצה ההפוך. זה טבעי, במצב של חוסר ידיעה.

יעקב


אין תגובות: