29 בדצמבר 2010

אשליית הצעדים הקלים.


אנשים טובים, בעלי נפש טהורה ומודאגת מטיפים לנו לחדול מצריכת היתר, לנהוג יותר בצניעות, להסתפק במועט, להיות "ילדים טובים" כדי להציל את כדור הארץ מכלייה למען ילדנו... הם מרגישים חזק בבטן פנימה שהם עושים את הדבר הנכון. הם מטיפים – לכן הם טובים (והאנשים שלא מטיפים הם רשעים הרוצים להשמיד את כדור הארץ). כך אומר, למשל, מיודענו ד"ר גיא פאר:

אבל יש מה לעשות [להצלת כדור הארץ]. מדובר בצריכה בחברה ובהרגלים שלנו. אנחנו מתנהגים כמו, כל חיה, שצורכת יותר ממה שהיא צריכה כשיש הזדמנות, אך אנו מסכנים בכך את עצם קיום האנושות. והעולם. השאלה היא האם נוכל להתנהג כבני אדם, לחשוב קצת קדימה ולשנות הרגלים. כך למשל, אפשר למכור את המכונית השנייה, לנסוע בתחבורה ציבורית, לצרוך פחות קניות ויותר תרבות, ולמחזר יותר.

אני בהחלט לא נגד הסתפקות במועט (לא מועט מדי), אני נגד ביזבוזים, בעד נסיעה במכוניות יותר קטנות וכו'.  אולי גם אל גור יירתם למאמץ ויוותר על ביתו בן ה 22 חדרים (אחד משלושת בתיו) ועל הנסיעות התכופות במטוס סילון פרטי, השורף מאות טונות פחמן, לוועידות אקלימיות עקרות ולהרצאות המטיפות להסתפקות במועט (תמורת 25 אלף דולר להרצאה).
אבל מה התוצאה המעשית, הממשית של הטפות אלה ? אורח חיים קצת יותר צנוע וחסכני לא ישפיע כמעט בכלל על פליטות הפד"ח ולא יתרום תרומה משמעותית ל"הצלת כדור הארץ". ההטפה לחסכנות היא משהו במישור רומנטי, והיא מטעה. התמונה שמנסים לצייר המטיפים – שאם רק נחיה קצת יותר צנוע, נוכל להמשיך באורח החיים המודרני שלנו, וגם להציל את כדור הארץ – היא תמונת כזב. החממיסטים אומרים שחייבים, באופן דחוף ביותר, להקטין בצורה דראסטית את פליטות הפד"ח אחרת נחרץ גורלנו. למשל: להקטין ב 50% עד 2050 או ב 80% עד 2080.
שיהיה ברור לכולם: שיפור קל בהתנהגותנו, כיבוי מנורות בחדרים בהם אין אנשים, שימוש במנורות פלואורסצנט הגועליות או וויתור על שמלה אחת מ 10 השמלות בשנה לא ישיגו את ההפחתה המומלצת של 50% או 80% ולא "יצילו" את כדור הארץ. כדי להציל (להפחית 50-80%) צריך צעדים הרבה יותר מרחיקי לכת. הנה מה למשל:.
1.      איסור מוחלט על ייצור ושימוש במזגנים. אפשר לחיות ללא מיזוג אוויר, עד 1950 האנושות התקיימה ללא מיזוג אוויר.
2.      איסור מוחלט על שימוש במכוניות פרטיות. עד 1900-1910 לא היו מכוניות  בעולם. אפשר לחזור לימים הטובים ההם, ללא מכוניות.
3.      איסור מוחלט על שימוש במטוסים. שאנשים יפסיקו לטוס, וישבו בבית. עד 1950 היו מעט מאד טיסות מסחריות. איסור כזה יחסוך הרבה מאד פליטות פד"ח.
4.      איסור מוחלט על כריית פחם בעולם. איסור על חיפושי נפט. פירושו כמובן – ישיבה בחושך, ללא חשמל, ללא תעשייה. עד תחילת המאה ה 20 השימוש בחשמל ובנפט היה מועט מאד.
צעדים הזויים ? צעדים משוגעים ? בלתי ניתנים לביצוע לחלוטין ? נכון. הירוקים הפחות קיצוניים נמנעים מלהציע הצעות דרקוניות כאלה. אבל הם צבועים או מרחפים, כי שום דבר פחות מזה לא יביא לקיטון של ממש בפליטות פד"ח. כול הדיבורים על "הקטנה בצריכת היתר" הם חסרי ערך מעשי.
האם ניתן לרבע את המעגל, ולהמשיך את אורח החיים המודרני (פחות או יותר) וגם להפחית הפליטות ? ניתן, גם ניתן – יאמרו הירוקים. פתרון הפלא הוא "אנרגיה מתחדשת". פתרון נהדר, לו רק היה קיים! אבל על כך אכתוב בקטע נפרד. כאן רק אדגיש שאין קשר בין אנרגיה מתחדשת למניעת צריכת "יתר". אלו שני נושאים נפרדים שאינם קשורים זה בזה.
אסכם ואומר שההטפות להקטנת צריכת ה"יתר" אין להם שום משמעות ממשית ותוצאה מעשית. הן כולן בתחום הרוחני, הרגשתי, פסיכולוגי. הכול דיבורים באוויר.
יעקב





תגובה 1:

גבי אביטל אמר/ה...

שלום יעקב,
אני מקווה ששלומך טוב.

אשמח מאוד אם תרים אלי טלפון בעניין גילויי הגז הטבעי.
דיברנו בערך לפני כשנה..

גבי אביטל 0505-654084