26 באפריל 2011

נפט בחבל עדולם



בפוסט קודם הזכרנו את החברה האמריקאית-ישראלית IEI המציעה להפיק נפט מפצלי שמן בחבל עדולם (בעמק האלה) בישראל. היא קיבלה זיכיון ורישיון, וביצעה קידוחי חיפוש המוכיחים שיש מרבצים עצומים של פצלי שמן באזור.
 ן

סלע פצלי שמן, מהם ניתן להפיק כמויות גדולות של נפט וגז. למטה: מפה של  פיזור פצלי השמן.



 במאמר הבא יש סיפור מפורט על השיטה שפיתח המהנדס הקנדי רוג'ר באטלר להפקת נפט מפצלי שמן, תוך חימום הפצלים מתחת לפני הקרקע.


השיטה פשוטה: קודחים שני קידוחים אופקיים מקבילים בתוך שכבת הפצלים, אחד 5 מ' מעל לשני. בקידוח העליון מחדירים קיטור בחום ולחץ גבוהים, החום והקיטור ממיסים את הנפט שספוג בסלעים, והנפט, מעורבב עם מים זורם החוצה דרך הצינור התחתון. יש וריאציות על השיטה – למשל – חברה אחרת עושה ניסיונות עם החדרת אוויר חם במקום קיטור. (ראו תמונה).

SAGD Diagram



בקנדה יש כמויות אדירות של פצלי שמן, ומפיקים מהם כ 3 מיליון חביות נפט לשנה בשיטה הישנה של כריית הפצלים וחימומם במפעל. השיטה החדשה היא הרבה יותר חסכונית ופחות מזהמת כי היא מונעת את הצורך בכרייה, שינוע ופיזר הסלע לאחר ניצולו, ובנוסף לכך היא מאפשרת גישה לשכבות יותר עמוקות שלא ניתן היה להגיע אליהן לצורכי כרייה.
השיטה החדשה של חימום תת קרקעי הוכחה במתקן ניסיוני בקנדה כבר ב 1987, עד היום הוקמו שם יותר מ 50 מתקנים לייצור תעשייתי שמעריכים שיפיקו יותר ממיליון חביות נפט ליום ב 2012. אנו לא מדברים, אם כן, על רעיון ראשוני, אלא על שיטה בדוקה ועובדת.

חברת IEI טוענת שכמויות פצלי השמן שקיימים בארץ יכולים להפיק נפט בכמויות הדומות לאלו של ערב הסעודית וישראל יכולה להפוך למעצמת נפט. בתור מינימום היא יכולה לספק את צרכיה במקום לייבא, לחסוך המון כסף וליצור מקומות עבודה בארץ בתעשיית ההפקה. אלו לא ספקולציות או רעיונות מופשטים. קיומם של פצלי השמן מוכח, שיטת ההפקה מוכחת. צריך רק לקבל אישורים ולהתחיל לעבוד.
פה קבור הכלב – קשה לקבל אישורים – בגלל התעמולה האנטי-נפטית הרואה בנפט מילה גסה, וחומר מזהם ומזיק. על כך בקטע נוסף.  אותי מעודד לדעת שיש כמויות גדולות של נפט בישראל ואני מקווה שיחלו להפיק אותו בקרוב.

יעקב




6 תגובות:

nil אמר/ה...

זה נשמע כמו גוזמאות, לא יתכן שהסיפורים האלה נכונים, במיוחד שאחרי חיפוש קצר ברשת מגלים שהכמות של פצלי שמן בישראל היא קטנה יחסית וגרוע מכך, האיכות שלהם נמוכה מאוד.

יעקב אמר/ה...

חברת IEI עשתה קידוחי גילוי בשטחים שעליהם קיבלה זיכיון ופירסמה את הממצאים שלה לגבי כמויות פצלי השמן שגילתה, בהתבסס על נתונים ממשיים מהשטח. אתה רשאי לא להאמין, ולסמוך על ידע אישי שלך. גם אם הפירסומים שלהם מוגזמים בפקטור של 10 עדיין יש הרבה נפט שם ("רק" עשירית מהרזרבות של ערב הסעודית...).

בכול אופן - הדעה שלך (או שלי) על הכמויות לא רלוונטית.
יש לתת להם להפיק נפט בשטחים שלהם. אם לא יצליחו, אז לא הפסדנו כלום.

Tomer Iserovitch אמר/ה...

"יש לתת להם להפיק נפט בשטחים שלהם"
יעקב להזכירך השטחים הם שלך ושלי לא שלהם.
אני לא מוכן לתת מהשטחים שלי ללא תמורה מספקת.
קל מאוד להלהיט את האווירה עם הצהרות כמו פצלי השמן - סעודיה ליד בית שמש אבל קודם הבא נראה גיבוי שלא מותיר שום צל של ספק.
עכשיו בטח תגיד לי,בכל חיפוש משאבים קיים ספק והייתי אומר בסדר אם זה בלב ים,או אם היתה לנו מדינה בגודל עצום והנקודה היתה במדבר שומם אז על הבאב אללה,מה שיוציאו יוציאו ,הם שמים את הכסף לא אני אבל זה לא המצב.

shlomi אמר/ה...

http://www.uc.edu/news/nr.aspx?id=13243

בועז אמר/ה...

שלומי שלח אותנו לקטע הפחדתי שמעניין בו הניתוח של הרכב החומרים "המסוכנים" בהם משתמשים בטכניקת הפקת הנפט מהפצלים:

The mixture is about 95-percent water, nearly five percent sand, and the rest chemical

מסתבר כי הבהלה היא בשל נוכחות של פחות מאחוז של חומר לא מזוהה שאין שום התיחסות להרכבו ויכלתו להוות בעייה...

מתי נראה משהו מבוסס יותר?

אוהד אמר/ה...

רק שכתם לציין שלא ברור עדיין מה הסכנה הנשקפת למי תהום לאחר הפסקת הקפאת שכבת הקרקע המבודדת. גם שכחתם לציין שהיעילות האנרגנית של שיטה זו מאוד נמוכה ודורשת כ-60% מהמופקת - לכן לשם הפקה מלאה תידרש ישראל להכפיל את תפוקת החשמל שלה וכמובן כתוצאה מכך להכפיל את זיהום האוויר ופליטות הפחמן ממגזר זה.

יש גם לציין שהזיכיון ניתן היום על בסיס חוק הנפט המיושן, ללא ביצוע של תסקיר סביבתי בלתי תלוי וללא שיתוף של בעלי עניין כגון משרד התיירות, משרד החקלאות, המשרד להגנת הסביבה, התושבים באיזור ועוד.