9 ביולי 2011

האמת אודות הפקת אנרגיה מפצלים "פראקינג"

בפוסטים קודמים כתבנו על הפקת גז ונפט מפצלים בטכניקת "פראקינג".  אנשי Reason TV העלו את הראיון הבא על מנת להבהיר את הסוגיות. בטכנולוגיית הפראקינג מחדירים מים עם חול ועם כמות קטנה של כימיקלים לקידוחים בשכבה של פצלי שמן מסוג מתאים, כדי לרסק את הסלע, ולשחרר מתוכו גז טבעי, היוצא דרך צינור הקידוח.


בישראל, בחבל עדולם ההצעה היא לקדוח לקדחים מקבילים בשכבת פצלי השמן, להחדיר דרך הקידוח העליון קיטור שימיס את הנפט הספוג בסלע, ולקלוט את הנפט, מעורב עם מים, בצינור התחתון. בחבל עדולם מנסים להפיק נפט, לא גז טבעי.


בישראל כבר התגבשה קואליציה  ירוקה על מנת לעצור את הפיתוח (ראו את הסיקור הסנסציוני של ידיעות אחרונות בנושא - "על קרקע בוערת"...). בישראל סומנה תעשיית הפקת האנרגיה מפצלים כיעד הבא של התנועות הירוקות כפי שתוכלו להיווכח מן הדף הזה. בין הטענות החוזרות ונטענות נגד הפקת הנפט ניתן למצוא את הפנינים הבאות: "מפעל הזוי בטכנולוגיה שלא קיימת בשום מקום בעולם"... "חברת IEI בבעלות בעלי הון אמריקאים שרוצים לפתח כאן בטכנולוגיה שבארה"ב קשה להם להתקדם איתה...", "מנסים את הטכנולוגיה משנות השמונים ללא הצלחה...", "חברה אמריקאית שמאחוריה עומד תאגיד ענק "של"... שמציעה שיטה הזויה לחלוטין"  ועוד פנינים מסוג זה (מתוך הוידאו ההסברתי בדף). 


בהחלט ראוי לערוך סקר בדבר נזקים אפשריים לסביבה וכיצד למזער אותם. אבל, מטרת האירגונים הירוקים היא למנוע את הקידוח, לא את הנזקים - זה מתוך שנאה גורפת וא-פריורית לנפט, אנריגה ופיתוח. לא הנזקים האפשריים לסביבה מדאיגים אותם, אלא האפשרות שהתכנית תצליח ויופק נפט בארץ. הם לא רוצים סקר השפעה
סביבתית - הם משתמשים בסקר כתירוץ למנוע את הפרויקט.



2 תגובות:

יעקב אמר/ה...

טכנולוגיית הפראקינג להפקת גז היא לא מה שמציעים ליישם בחבל עדולם.
בטכנולוגיית הפראקינג מחדירים מים עם חול ועם כמות קטנה של כימיקלים לקידוחים בשכבה של פצלי שמן מסוג מתאים, כדי לרסק את הסלע, ולשחרר מתוכו גז טבעי, היוצא דרך צינור הקידוח.
בחבל עדולם ההצעה היא לקדוח לקדחים מקבילים בשכבת פצלי השמן, להחדיר דרך הקידוח העליון קיטור שימיס את הנפט הספוג בסלע, ולקלוט את הנפט, מעורב עם מים, בצינור התחתון. בחבל עדולם מנסים להפיק נפט, לא גז טבעי.
אלו שתי טכנולוגיות שונות.

בהחלט ראוי לערוך סקר בדבר נזקים אפשריים לסביבה וכיצד למזער אותם. אבל, מטרת האירגונים הירוקים היא למנוע את הקידוח, לא את הנזקים - זה מתוך שנאה גורפת וא-פריורית לנפט, אנריגה ופיתוח. לא הנזקים האפשריים לסביבה מדאיגים אותם, אלא האפשרות שהתכנית תצליח ויופק נפט בארץ. הם לא רוצים סקר השפעה סביבתית - הם משתמשים בסקר כתירוץ למנוע את הפרויקט.

אנונימי אמר/ה...

שלום, תיקון קל לגבי אופן החימום בהפקת נפט מפצלי השמן לשיטת חברת IEI - שיטת החימום איננה מבוססת קיטור אלא על החדרת חום (בלבד) לתת-הקרקע. חום בצורת חשמל או ע"י נוזל חימום במערכת סגורה.