21 ביולי 2011

ארכיטקטורה ירוקה בפריס


"גינת קיר" עיצוב של פאטריק בלאנש, צילום בועז ארד.

בפריס בה ביקרתי לאחרונה מופיעים ניצנים של "ארכיטקטורה ירוקה" המבוססת על הכיסוי של קירות בצמחייה עבותה. האופנה הזאת זוכה להתענינות גדולה ומככבת במגזינים ומודעות פרסומת. אני לא בטוח שעיצוב הגינות הזה כלכלי . ניתן לראותו בתמונה כשהוא מכסה קיר חיצוני של מוזאון Quai Branly Museum המוקדש ליצירות ילידים (מילה יפה לפרמיטיביות) מאפריקה אסיה ואמריקה. העיצוב מככב באתרים המציגים אותו כעיצוב שיציל את העולם אך הפרוייקטים כעת משולמים בעיקר מכספי ציבור ובמקרים בודדים של חוילות עשירים שמבקשים להרגיש ירוקים. לתמונות נוספות של העיצוב - כאן. 

בפינת הגנים הבוטניים מול המוזאון לפלאונטולוגיה ואנטומיה השוואתית של פאריס צולמה הממותה הזאת המדגימה יחס אחר במקצת ליחסים שבין הטבע לפיתוח התעשייתי האנושי. בעין בוחנת ניתן לראות כי ה"M" הצהובה של מקדונלדס הוסרה מן השילוט (כנראה שגם העיצוב הזה שואב מן הרוח החדשה).


צילום: בועז ארד

2 תגובות:

יעקב אמר/ה...

אינני בטוח שהשיטה יקרה. הצמחים גדלים לבד. הלוחות מפי.וי.סי. ולבד שבהן מצפים את קירות הבנין, ושעליהן גדלים הצמחים אינם יקרים יותר מלוחות ציפוי מאבן או שיש, כנראה הרבה יותר זולים.
השיטה מתאימה כמובן בארצות בהן יש מספיק גשם (לא לארץ שלנו).
השיטה טובה מהרבה בחינות. היא יפה, היא מספקת בידוד טרמי לקיר, היא מונעת קרינת שמש ישירה שמחממת את הקירות, והצמחים יוצרים חמצן.
מעל לכול - זה יפה.
זה לא יפתור את כול הבעיות של האנושות, אבל זזה יפה.
אז אני בעד.

איל אמר/ה...

שיטה מעולה, ואפילו מתאימה לישראל, בעיקר לאור החוף. כמות המים הנוצרת על ידי מזגנים היא עצומה, ויכולה בשקט לתחזק צמחים טרופיים לבניינים גבוהים.
יש רק לדאוג לכמות של דשן כדי לחפות על איכות המים הירודה.