21 ביולי 2011

הקץ למפעל לקבורת הפד"ח.



בין הפתרונות שהוצעו לבעיית הפליטות של הפד"ח – היה הפתרון של קבורת הגז (הפחמן דו-חמצני) שנוצר בכבשנים של תחנות הכוח, במכרות ישנים. בכך קיוו להפחית את כמות הפד"ח שנפלט לאטמוספירה.  קוראים לטכנולוגיה זו CCS carbon capture and sequestration.
הצרה עם הטכנולוגיה הזו היא שהיא אינה קיימת אלא בתור רעיון, או בדמיון.

בתחנת כוח אחת בארה"ב הקימו מפעל פיילוט קטן לבחינת השיטה. העסק פחות או יותר עובד, אבל כנראה במחיר גבוה מאד. החברה התכוונה לבנות מפעל גדול יותר, לקבורת פד"ח, בהשקעה של 668 מיליון דולר. כעת היא הודיעה על ביטול הפרויקט, מאחר והרגולטורים לא אישרו לה להעלות את תעריפי החשמל כדי לכסות את ההוצאות, והממשלה סירבה לממן את הפיילוט, או להבטיח המימון למפעל הגדול יותר.

הרעיון של ה CCS  נובע מההכרה שאין לנו כרגע מקורות אנרגיה אלטרנטיביים לפחם, ואנו נהיה תלויים בפחם עוד הרבה שנים. אמרו: אם אין ברירה – ננסה לפחות להקטין את הנזק על ידי לכידת הפד"ח וקבורתו התת קרקעית. אלא שהרעיון הזה הוא רעיון רומנטי חולמני, ואין בו הגיון הנדסי וכלכלי. הלכידה והקבורה יקרים מאד, וגם אין בטחון שהפד"ח הקבור יישאר קבור ולא ידלוף  החוצה דרך נקבוביות האדמה. חברת החשמל האמריקאית הייתה מוכנה לבנות מפעל ניסיוני מכספי אחרים (הממשלה), אבל זה לא הסתייע, כי אין לממשלה אינסוף כסף, וגם צרכני החשמל לא אוהבים לשלם חשבונות גבוהים עבור הרפתקאות מפוקפקות.
יעקב

2 תגובות:

איל אמר/ה...

יש שיטה הרבה יותר זולה: גידול עצים.
את העצים (אם מאד רוצים) אפשר לכרות ולהטמין בבטן האדמה. בעוד כמה מיליוני שנים יהיו לנו שוב מאגרי נפט ופחם...

יעקב אמר/ה...

אתה לא מבין את העניין.
גידול עצים פתרון זול מדי. הם מחפשים רק פתרונות יקרים ובלתי מציאותיים. הרבה פחמן הם לא יצליחו לחסוך באמצעות קבורה, אבל כן יצליחו לבזבז הרבה כסף ולעשות את כולנו עניים יותר. זו מטרה בפני עצמה. זה ימנע מאיתנו "צריכת יתר" וקיום שאינו "בר קיימא". כדי להשיג מטרות "נעלות" אלה צריך לשרוף את העושר שיש, ומהר.