24 ביולי 2011

בניינים בניו יורק הופכים ירוקים.



בעיר ניו יורק יש לפחות 10,000 בניינים גבוהים (נניח מעל 10 קומות). בכול הבניינים האלה יש חימום מרכזי, המתבצע על ידי בוילר המותקן במרתף, והשורף "שמן חימום מס' 6" (בעברית: כנראה  מין מזוט). הזיהום הנפלט הוא גדול יותר מהזיהום הנפלט על ידי כול המכוניות והמשאיות ברחובות ניו יורק.
תקנה חדשה שהתקינה העירייה מחייבת את כול הבניינים לעבור לשימוש בדלק מס' 4, דלק יותר נקי אבל יותר יקר, עד 2015. תקנה אחרת מחייבת את הבניינים לעבור לדלק מס' 2 (עוד יותר נקי, עוד יותר יקר) או לגז עד 2030. המעבר מסוג דלק אחד לאחר כרוך בהשקעה של כמה אלפי דולרים (או עשרות אלפים), להחלפת התנורים. המעבר לגז טבעי הוא יותר יקר, ומחירו תלוי במרחק הבניין מקווי הגז תת קרקעיים. קווים אלה עדיין לא מגיעים לכול רחוב. הגז הטבעי עולה ב 30% פחות (היום) מדלק מס' 6. בניינים שעוברים כבר היום לשימוש בגז יכולים לכסות את ההשקעה של המעבר על ידי חסכון בהוצאות שוטפות על דלק, תוך 3 שנים.
רעיון נוסף הוא – להתקין בכול בניין גנראטור (תחנת כוח קטנה). ניתן לשלב בין הבוילר לגנראטור, להפעיל את הגנראטור בקיטור שיוצר הבוילר, ואח"כ להשתמש בקיטור לחימום הבניין. שילוב כזה מנצל יותר טוב את האנרגיה שבדלק, ומאפשר להפיק חשמל (בשילוב עם חימום) במחיר יחסית זול, ולחסוך את ההוצאות על חשמל יקר מהרשת. רק ההשקעה הראשונית יקרה יותר. יתרון גדול של מתקן כזה הוא – זמינות חשמל בעת הפסקות זרם כלליות בעיר. רבים מעריכים שהפסקות הזרם תקרנה לעיתים די קרובות, וכדאי להיות מוכנים להן.

הנה אם כן פתרון שהוא גם ירוק וגם כלכלי וגם טוב: מעבר לדלק נקי, או גז, התקנת גנראטורים בכול בניין, לשימוש הבניין בעת שמפעילים את החימום המרכזי או בעת ניתוקי זרם.
יעקב


אין תגובות: