18 בדצמבר 2011

ישראל צריכה להתחמק



ד"ר אור קרסין, נציגה מטעם עצמה והקק"ל בועידת האקלים בדורבן מנסה להלך עלינו אימים: "ישראל לא תוכל להתחמק...".


להתחמק ממה ?

כאמור בוועידת דורבן לא הוסכם על שום דבר של ממש, אבל נחתם הסכם (שהושג אחרי מאבק מתיש של כמה לילות רצופים), שלא אומר כלום. הוא מנוסח בלשון בירוקרטית-דיפלומטית מעורפלת בכוונה, וכול אחד אומר עליו מה שהוא רוצה ("הושגה פריצת דרך"...). באתר זה תוכלו למצוא לינק להסכם עצמו ולהרבה מאמרי פרשנות עליו שהם בזבוז פיקסלים נטו – אין בהסכם כלום.

ד"ר קרסין טוענת שישראל התחייבה לפני שנתיים בוועידת קופנהגן, בנאום שנשא הנשיא פרס:
"התחייבויות החד צדדית שניתנה על ידי ממשלת ישראל בקופנהגן, שרירות ומחייבות אותה במישור הבינלאומי. אלה כוללות יעד של הפחתת 20% מפליטות גזי חממה ביחס "לתרחיש עסקים כרגיל" עד שנת 2020. ייצור של 10% חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים וכן התייעלות אנרגטית בשעור של 20%."
על מנת להשיג מטרות אלו, אימצה הממשלה בנובמבר 2010 את התכנית הלאומית להפחתת פליטות גזי חממה. לצורך יישום התכנית נקבע כי עד שנת 2020 יוקצו 2.2 מיליארד שקל למימון פעולות להפחתת בתחומי התייעלות אנרגטית, בנייה ירוקה, תחבורה וכן חינוך והסברה.

אין באמירות אלה שום דבר מחייב במישור הבינלאומי. (מה זה בכלל "מחייב במישור הבינלאומי"? עוד פיקציה צדקנית). במציאות אין דרך לעמוד בכוונות יפות אלה. הנאום של פרס, וההחלטה של הממשלה הם מילים ריקות מתוכן, כי אין דרך להוציאם אל הפועל, ולמזלנו – גם אין צורך דחוף.

ממשלת ישראל הקצתה סכום כסף נכבד, כ 150 מיליון שקל בשנה זו, למטרות אלה. כמו הכסף שמוציאות רבות ממשלות העולם – זהו בזבוז נטו של כסף שמשיג אפס תוצאות. לא הפחתה של פליטות, ולא שום דבר אחר. גם הסכם קיוטו, הסכם משפטי "מחייב" השיג אפס הישגים בצמצום הפליטות. הפליטות רק עלו, והצמצום כביכול שהשיגו מדינות אירופה (בהשקעה אדירה) אינו אלא אחיזת עיניים חשבונית והעברת המפעלים (עם הפליטות ומקומות העבודה) לסין.

אז מה ישראל צריכה לעשות? את הדבר שהכי קל לעשות: כלום.

הטענה שיש בכוחה של ישראל לעשות משהו להושיע את העולם מהתחממות היא אשליה מגלומנית. אם וכאשר יומצאו שיטות לייצור אנרגיה "ירוקה" שמייצרות אנרגיה של ממש (ולא אשליות) וגם עולות מחיר סביר, תוכל ישראל להתחיל לבנות תחנות כוח כאלה. אם מישהו בישראל יש לו רעיון בנושא – הוא בוודאי יפתח את הרעיון, אנו לא נפריע לו. עכשיו לא קיימות תחנות כאלה, ולבנות תחנות שלא מפיקות הרבה אנרגיה ולא מועילות אין צורך.

אין שום הגיון שישראל תבזבז 150 מיליון שקל לשנה על הטכנולוגיות הקיימות שאין בהן שום תועלת, כפי שעושות הרבה מדינות אחרות. אנו צריכים ללמוד לקח מהניסיון שלהם, ולא להעתיק את כול השטויות שהם עושים.

יעקב


תגובה 1:

איל אמר/ה...

יעקב, מקורות "יודעי דבר" מסרו לי שהגברת קרסין ממש לא מיצגת את אנשי קק"ל. דווקא שם יש כאלו שמבינים עניין, ואפילו מוכנים להודות שכנראה כל עניין ה"התחממות הגלובלית" הוא קישקוש וש"שינויי האקלים" הם ארועים טבעיים הקורים במחזוריות.
יש תקווה.